Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek rose kakatoes December / Januari Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweek rose kakatoes December / Januari
surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-05 - 23:23:47 send message to surveyor

Goedenavond,

Kan iemand mij advies geven over zijn/haar ervaringen.
Ik heb sinds een goede maand een Split lutino x lutino rose kakatoe stelletje. Tot mijn grote verbazing beginnen ze zeer spoedig al met treden en ik verwacht dus ook eieren. De pop wordt zelfs al dikker en zeer agressief.
Nu weet ik dat het in februari ook koud kan zijn, als de rose meestal leggen rond die periode, maar is het verstandig om bij te verwarmen? Of totaal zinloos en dus niet nodig, met bijvoorbeeld uitdroging van de eieren tot resultaat?

Hopende op wat advies via dit forum.

Grtz


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2017-12-06 - 23:21:30 send message to robbunschoten

zitten de vogels binnen of buiten ,ik heb ze buiten en rond eind jan. liggen er vaak al eieren,heb geen nachthok en heb nooit geen problemen.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-07 - 16:12:23 send message to henkdelaat

Pop houd de eieren wel op temperatuur is geen probleem.

Wat wel een probleem kan zijn dat is als het gaat vriezen en je wanden en bodem van de nestkast zijn te dun.

Dan koelt het in de nestkast snel af als de pop er enige tijd vanaf gaat,zeker als er jonge liggen van een goede week oud.

Nestkaste maak ik zelf van balkhout 6x15 of dikker en als het erge knagers zijn dan van werkbladen die zijn dan 4½ á 5 cm dik en daar knagen ze niet aan omdat deze glad zijn en een dubbele bodem dan kan er weinig fout gaan.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-07 - 23:45:53 send message to surveyor

Bedankt voor jullie reacties.
Ik beschik over een nachthok van sandwich panelen en buitenvoliere, broedblok hangt binnen.

Vandaag 1e ei gelegd wink ;). Voor de zekerheid toch een laag radiatortje erbij gezet. Komend weekend geven ze kou af. Als ze eenmaal vast zit te broeden dan komt het wel goed denk ik.

Spannend dus.. pop is Lutino en man split. Dus ook spannend wat voor kleurtjes eruit komen.!


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-12-08 - 00:29:47 send message to Picolet

Zowel mannen als poppen zijn lutino, 50 Procent, 25 procent zijn wildkleur mannen die split zijn. 25 procent zijn wildkleur poppen.

Hopelijk ligt er genoeg nestmatriaal van fijngeknaagde takjes en houtmot op de bodem om de eieren te beschermen en is er een nestkom aanwezig om het rollen van de eieren naar de buitenkant te voorkomen. Veel eieren raken beschadigd omdat ze er mee gaan spelen. Als je nog kunt kijken in het nest controleer op voorwerpen die ze mee het nest in slepen zoals steentjes en scherpe takjes.
Het moeilijkste aspect is het heel houden van de eieren, en hopelijk geen legnood want dan heb je helemaal niks.

Ruud




surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-08 - 01:03:10 send message to surveyor

Bedankt Ruud. Ik heb de rose pas 5 weken!
Ik heb ze overgenomen van een bekende kweker die deels stopte. Het is bij hem een bewezen stel, dus had er al wel vertouwen in.

Tot ik twee weken geleden video via de app doorgestuurd kreegn van mijn dochter, toen zaten ze al volop op mekaar te treden en hebben dit daarna meermaals gedaan.

Koppel is van 08/09.

Neervlij hangt binnen en heb er een oliekacheltje bijgezet voor morgen en het weekend als het kouder wordt. (Voor legnood idd).

Man en pop zitten in het blok zag ik zojuist.

Toen ik keek zaten ze beide op stop en pop zeer agressief, dus dacht zal eens kijken.

Nestmateriaal, tja vreemde snuiters maar alles wat ik erin had gedaan hadden ze eruit gejopt. Gelukkig afgelopen weekend nog snel (had al zo’n gevoel) wat vers zaagsel en houtsnippers erin gedaan. Dit ligt er nog redelijk in nu en het eitje ligt midden in, er is een redelijke kom gemaakt van materiaal wat erin ligt.

Even aankijken dus, vooralsnog is het een bekend kweekstel, dus hopelijk zetten ze dit bij mij door.

24 dagen verden en dan horen we het vanzelf.

Gr. Tim


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-12-08 - 12:44:02 send message to Picolet

Succes en hopelijk komen er roodogen in het nest te liggen.

Het is een mooie mutatie.

Groeten Ruud


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-08 - 14:39:28 send message to surveyor

Zeker weten, een hele mooie soort!


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-09 - 17:23:59 send message to surveyor

Helaas! Eitje vandaag kapot in het blok aangetroffen, helemaal uit mekaar getrapt!

Ging te snel denk ik! Jammer... als ze dit maar niet blijven doen.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2017-12-09 - 18:21:01 send message to Timon.feys

hoe diep is je nestkast?


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-09 - 20:18:03 send message to surveyor

Het is een grijze roodstaart nestkast. Dus schat 55 hoog ongeveer.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-09 - 20:19:36 send message to surveyor

Punt is dat mijn panelen zo zijn gemaakt, dat er geen langer blok inpast. Dan moet ik hem helemaal op maat laten maken, dus alles kan, mocht dit het probleem oplossen.

Ik heb er even een kunstei in gelegd. Kijken hoe daar mee omgegaan wordt.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2017-12-09 - 20:31:41 send message to Timon.feys

geeft ze een blok van 1 tot 1.2m diep en een zeer nauw invlieggat waar ze zich echt moeten door wringen. dit is zoals in de natuur en voorkomt voor een groot deel dat ze hun eieren breken. wat je vlucht betreft kan je idd die blokken op maat maken en deze gewoon aan de buitenkant hangen ipv er half doorheen te steken


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-09 - 21:19:11 send message to surveyor

Bedankt Timon,

Ik ga eens na deze periode een ander blok laten maken.
Mvg

Tim


gerbend
Website Member
Posts :99

Website Member
2017-12-09 - 22:21:16 send message to gerbend

Toch al super dat je een ei had! wink ;)


pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2017-12-09 - 22:40:07 send message to pietsus

Typisch voor rose kaketoe's, eieren breken...
Ik ben genoodzaakt de eieren weg te nemen en dan leg ik altijd valse in de plaats.
Terug leggen tegen dat ze uitkomen is een optie.
Mvg Pieter



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede