Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kiemzaad amazone Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kiemzaad amazone
Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2017-12-09 - 18:11:48 send message to Timon.feys

hallo iedereen.
nu het kweekseizoen bijna gaat beginnen ben ik op zoek naar goede kiemzaadsoorten die jullie aan je vogels voederen. vooral gericht op amazones.

ook vroeg ik mij af hoe je nu eigenlijk kiemzaad maakt en hoeveel groenvoer je moet geven tov zaad als voorbereiding voor de kweekperiode.

ik heb onlangs ook een kiemzaadvervanger gezien van Perle Morbide. heeft iemand hiermee ervaring bij grote parkieten en papegaaien?
alvast bedankt


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-12-09 - 19:11:37 send message to Antonia

Ik weet niet wat voor amazones jij hebt maar de mijne beginnen niet voor maart april...


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2017-12-09 - 19:18:25 send message to Timon.feys

er staat dan ook "bijna" he wink ;) beter op tijd bijgeven dan te laat en daarvoor heb ik info nodig. dus zeg maar gerust je eigen ervaringen happy :)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-09 - 19:37:17 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Krijgen bij mij het hele jaar door kiemzaad.

In de rust tijd 2á 3 x per week de rest van het jaar elke dag.

Kiemzaad bestaat uit:

5 Kg Zonne pitten,
3 Kg Katjang idjoe,
2 Kg Hennep,
2 Kg Witte Dari,
2 Kg Rode Dari,
3 Kg Boekweit.
3 Kg Duiven voer(premium).

Dit als het gekiemd is mengen met eivoer,fruit,groenten.

Met mate voeren zodat het bijna allemaal op is.

Ik zeg altijd wat je er niet instopt bij de ouders kan je er ook niet uithalen bij de jongen.

Een paar weken voor de kweek beginnen met kiemzaad dan ben je volgens mij te laat.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2017-12-09 - 19:49:07 send message to Timon.feys

inderdaad. vandaar dat ik het nu al vraag. normaal is het ongeveer 2a3 maand voor de kweek dat je moet beginnen voederen


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-12-09 - 19:58:14 send message to marc1

Het mooiste kiemzaad vind ik nog steeds de tortelmengeling van zoontjes..kiem perfect!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-10 - 14:46:29 send message to henkdelaat

MARC1

Welke ingredienten zitten in Zoontjes Tortel Mengeling??



mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2017-12-10 - 19:01:34 send message to mreyder

Amazones komen in het wild niet veel op de grond om te eten. Waarom dan kiemzaad geven? Mi zou het volstaan als je voldoende groente en fruit zou voeren. Heb vroeger wel kiemzaad gevoerd, maar is me te risicovol: kans op schimmelen en zelfs na goed spoelen rook het een paar uur nadat ik het gevoerd had al zurig.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-12-10 - 22:45:29 send message to Daniel

Nu eten amazones in het wild meestal ook geen gedroogde zaden, maar toch is dat bij veel mensen het basis van de voeding. Ik zie bij mijn Zuid-Amerikanen dat ze het met liefde eten en vaak is dit het eerste dat op is.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-10 - 23:35:15 send message to henkdelaat

Kiemzaad dat schimmelt is gemaakt van oud of ranzig zaad.

Voer het al meer als 35 jaar en maak een volle bak aan +/_ 3 kg en bewaar het in de diepvries,neem er uit wat ze in 3 dagen opeten ontdooi dit in de koelkast voeg er later Gistocal en eivoer en fruit en groenten toe en bewaar dit dan weer in de koelkast totdat het op is en begin dan weer van vooraf aan.

Nooit geen last van schimmel gehad en ook nooit dat het zuur ruikt,vogels eten het allemaal op.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-10 - 23:55:46 send message to surveyor

Ik pak Duivenvoer hoogste kwaliteit en tortelduivenvoer.
Dit doe ik in een vergiet en laat het een aantal uur weken in warm water. Daarna eruit en in het vergiet laten en meerdere keren per dag spoelen met warm water.

Dag twee geef ik het al in de avond gemengd met eivoer/vitamine preparaat en zaad.

Nog nooit geen problemen mee gehad. Grijze doen het er goed op.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2017-12-12 - 22:47:45 send message to parrotmaniak

ik voer ook tortelduivenzaad van zoontjes,bevalt mij super.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2017-12-13 - 11:56:20 send message to Sam&dave

IK voer Kiemzaad tbv grote parkieten en papegaaien van VOGRO.
Samnestelling: samenstelling:
dari rood, paddy, hele haver, witzaad, raapzaad, nigerzaad, katjang idjoe, hennepzaad, dari wit,
tarwe, kardyzaad, boekweit, millet wit, zonnepitten wit en linzen millet japans, gerst en millet wit.

Helemaal eens met Henk de Laat. Ik kiem het in een automatische kiemapparaat in 2 dagen (dus stand 1) en doe na het omspoelen wat eivoer bij. Ik voer een weinig kiemzaad in de zomermaanden i.v.m. snelle verzuring a.g.v. de temperatuur. Dus een klein beetje zodat ze dat in een paar uur op hebben. Nu is dit de helft van hun voer. Ik geloof dat kiemzaden belangrijker is dan gewoon droogvoer. Daarnaast voer ik veel groeten en fruit. Het blijft per soort verschillend maar ik weet dat ze met fruit, groenten en kiemzaad veel beter af zijn.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2017-12-13 - 18:57:14 send message to mreyder

Dat is ook eigenlijk wat ik zei/bedoelde: als je voldoende groente en fruit voert is dan kiemzaad wel noodzakelijk? Ik weet dat iedereen hier zo zn eigen opvattingen over heeft en dat respecteer ik natuurlijk.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-13 - 19:14:42 send message to henkdelaat

Groenten en fruit zit veel water in en als je dat in deze koude tijden voert dan heeft een vogel te weinig energie om zich warm te houden.

In de natuur hebben ze nu ook geen of weinig fruit en groenten alleen vast voedsel.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-12-13 - 21:13:56 send message to marc1

Ik heb zelfs eens een stuk gelezen van de voedingsdeskundige van het loroparc Tenerife dat fruit zelfs word afgeraden vanwege de suikers voor de meeste parkieten, muv lories.
Groenten zijn beter, en kiemzaden zijn en blijven zaden, de kiemen vallen onder de groenten.

Geen wijsheid van mezelf dus😉



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede