Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verenplukken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verenplukken
lucifer
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2003-05-05 - 17:07:50

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn koppel valken heeft jongen, alles gaat heel goed, beter dan ik gehoopt had voor hun eerste nest jongen, maar ze kunnen de dons en de pluimpjes van de jongen blijkbaar niet verdragen, ze trekken alles uit. Dit is al begonnen vanaf dat de jongen gekipt waren. De jongen zijn nu 13 dagen oud en waar ik vorig jaar bij andere koppels mooie met gele dons bedekte jongen had heb ik er nu van dat koppel zonder dons en hier en daar wondjes?sad :( Wat kan ik daar aan doen om dit te verhelpen?


pier
Website Member
Posts :57

Website Member
2003-05-05 - 19:22:07

Ik heb dat probleem ook regelmatig en smeer de jongen dan met azijn in. Dit doe ik met een penseeltje.Enkele dagen volhouden en het probleem is opgelost.Opgelet met de ogen.Succes en laat iets weten.
Groetjes


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-05-06 - 00:39:57

Wij hebben dat ook bij 1 koppel zonparkieten. Maar die beginnen niet vanaf het begin, maar doen dat pas als de jongen goed en wel in de veren zitten, dus na een week of 2-3.

Ik heb niet zo lang geleden de tip gekregen om de ouders dan maar tamme kastanjes te geven. Dit zou de ouders laten stoppen met plukken, maar omdat het niet helemaal de tijd is voor tamme kastanjes heb ik dat nog niet kunnen controleren.

Het insmeren met azijn klinkt me wel raar, die jongen gaan zelf toch ook ontzettend naar azijn ruiken? Hebben de ouders daarna geen probleem om de jongen te voeren?


pier
Website Member
Posts :57

Website Member
2003-05-06 - 15:44:31

Dat eten is geen probleem toch niet bij dat koppel van mij.En wat dat stinken betreft dat valt wel mee.Wat de methode met kastanjes betreft heb ik ook nog nooit gehoord en zal moeilijk te proberen zijn daar de kweek ver om is tegen dat de er kastanjes zijn.Laat toch iets weten aub als dit lukt.Dank u
Groetjes


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-05-06 - 15:59:22

Ik zal zeker melden hoe dat gaat met die kastanjes, maar ja dat duurt nog wel even.

Welke vogels heeft u? Misschien dat het scheelt per soort vogel of azijn wel of niet door de vogels geaccepteert word. Ben ik wel nieuwsgierig naar geworden.


pier
Website Member
Posts :57

Website Member
2003-05-06 - 17:22:08

Dit gaat over een koppel valkparkieten waar ik nu niet meer mee kweek ivm pensioengeregtigde leeftijd.Voor de rest Australische die niet te veel lawaai maken;de kleinere soorten
Wat je vriendin betreft goed verzorgen want anders gaat ze lopen


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2003-05-06 - 18:42:08

quote
posted by lucifer
Mijn koppel valken heeft jongen, alles gaat heel goed, beter dan ik gehoopt had voor hun eerste nest jongen, maar ze kunnen de dons en de pluimpjes van de jongen blijkbaar niet verdragen, ze trekken alles uit. Dit is al begonnen vanaf dat de jongen gekipt waren. De jongen zijn nu 13 dagen oud en waar ik vorig jaar bij andere koppels mooie met gele dons bedekte jongen had heb ik er nu van dat koppel zonder dons en hier en daar wondjes?sad :( Wat kan ik daar aan doen om dit te verhelpen?
Indien de jongen wat ouder zijn zou je kunnen overwegen ze uit het blok te zetten in een kistje op de bodem van de kooi vaak helpt dat. Een andere mogelijkheid: als bekend is welke van de oudervogels de boosdoener is zou je deze kunnen afvangen de gene die overblijft brengt de jongen wel groot.


lucifer
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2003-05-06 - 20:15:31

Met azijn hebben de ouders helemaal geen probleem om te voeren, het jong krijgt nog altijd mooi eten. Wel ik heb het controledeurtje op een kier gezet (wel goed vastgemaakt), omdat m'n gebuur (een doorwinterd kweker) dit ook doet tegen het pluken en die extra verluchting leek me ook wel nuttig met die sterke azijn geur. conclusie: jong nog ouders lijken tot nu toe last te hebben van de azijn of het feit dat het blok plots klaarder is.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-05-06 - 23:30:40

En lucifer, kunt U al zeggen dat het resultaat heeft? Of is het daar nog te vroeg voor?


lucifer
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2003-05-10 - 18:04:06

Het jong is gestorven sad :( .Het kreeg nog steeds goed eten enz. alleen verminderde de zorg in de laatste dagen. Waarschijnlijk door de onervarenheid van de ouders. Hopelijk gaat het bij het volgende nest beter. Is het mogelijk om roodrugeitjes onder valken uit te broeden??


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2003-05-10 - 21:02:51

Je zult niet vaak meemaken dat Valkparkieten gebruikt worden als pleegouders. Valkparkieten hebben een andere manier van voeren.

quote
posted by lucifer
Het jong is gestorven sad :( .Het kreeg nog steeds goed eten enz. alleen verminderde de zorg in de laatste dagen. Waarschijnlijk door de onervarenheid van de ouders. Hopelijk gaat het bij het volgende nest beter. Is het mogelijk om roodrugeitjes onder valken uit te broeden??


worpenberg
Website Member
Posts :9

Website Member
2003-05-10 - 21:13:03

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Mijn idee is dat je de oorzaak moet aanpakken en niet de kwaal.Ik heb laatst gehoord dat verenplukken door de ouders voort zou komen uit een tekort aan Dierlijke eiwitten van de oudervogel(s).De oplossing zal dus zijn om dit tekort te verhelpen.
Meelwormen zouden veel dierlijke eiwitten bevatten,en naar mijn idee ook krachtvoer voor insecteneters(welke ook meelwormen bevat)


gait
Website Member
Posts :25

Website Member
2003-05-11 - 10:29:55

hallo beste vogel lief hebbers ik wou nog even iets zeggen over plukken in het blok pak of haal een dik stuk touw 2a3 cm doorsnee en ravel dat 15 cm uit en hang dat in het blok zo dat het pluim tussen de jongen hangt en het plobleem is bij mij verholpen meer informatie mail G ten dam lattrop


parrotchico
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2003-06-06 - 00:45:00

Hallo allemaal,

Ik kweek nu voor het derde jaar met mijn valkparkieten en maak het nu ook helaas voor de derde keer mee. Ook hoor ik vele berichten van andere valkparkietenhouders die hiermee kweken. Het blijkt helaas een veel voorkomend probleem te zijn waar nog geen duidelijke oorzaak en oplossing voor is.
Men zegt dat het kan komen door verveling, een pikblokje in het blok zou dan helpen. Het zou van frustratie kunnen komen door ammoniaklucht in het blok van de uitwerpselen, regelmatig schoon maken en blok open laten zou een oplossing zijn. De jongen insmeren met vaseline of bitterspray zou helpen. Tarwekiemolie door de voeding zou helpen. Dit alles heb ik gedaan, maar niets hielp. Ook erfelijkheid werd vaak ter sprake gebracht, maar dat gaat hier niet op, want de pop die nu ineens wel plukt deed dat de eerste 2 jaar niet en het eerste jong wat ik van haar heb gehouden heeft nu zelf jongen en zorgt er uitstekend voor! Het eerste jaar had ik een man die het deed en na alles geprobeerd te hebben en niets hielp heb ik die weg gedaan en heeft de pop er alleen voor gezorgd. Het 2e jaar had ik het met een andere man en dat ging precies zo. En nu doet een andere pop het dus. Die zit nu apart en de man zorgt alleen uitstekend voor z'n jongen. Ik hoopte het dit jaar niet mee te maken daar ik een eventueel voedingstekort opgelost dacht te hebben. Ik ben sinds een half jaar Avian Triovit door het voer gaan mengen waar dus echt alles in zit, van vitamines tot de o zo belangrijke aminozuren, want daar wordt ook vaak van gezegd dat dit een oorzaak kan zijn. De veerschacht schijnt hieruit te bestaan en door dit te eten vullen ze dat tekort aan en als ze dit eenmaal proeven stoppen ze er vaak niet meer mee. Maar goed, ik heb het nu dus toch weer. Toen kreeg ik ook van iemand de tip van die dierlijke eiwitten. Ik heb die wormen nog niet geprobeerd, maar ik meng nu wel mijn parkieteneivoer met tropeneivoer waar dit wel in zit, je ziet ook gedroogde insecten. Dus nu probeer ik dit maar weer en ik hoop dat die pop het volgend jaar niet meer doet, want telkens een valk weg te moeten doen is ook niet leuk. Het is een heel verhaal geworden, maar misschien dat ik iemand wat extra info heb kunnen geven of iemand kan mij wat meer vertellen?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 209 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede