Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Swiften : pop gestorven Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Swiften : pop gestorven
Nensba
Website Member
Posts :80

Website Member
2018-06-02 - 05:08:38 send message to Nensba

Hallo, ik heb momenteel 3 jongen, 2 zijn uitgevlogen 1 zit nog in nestkast. Pop is gisteren onverwacht gestorven. Voedert het mannetje van swiften de jongen of voeder ik best bij en hoe dan? Of laat ik ze met rust?
Bedankt


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2018-06-02 - 18:05:15 send message to KeesdeJongh

jammer dat er nog niemand heeft gereageerd, ik heb zelf geen Swiften dus ik kan je niet met zekerheid vertellen of de man het ene jong voert. Wat je zou kunnen doen is als dat mogelijk is het deksel van het blok eraf nemen, meestal voert de man de jongen wel wanneer ze uitgevlogen zijn of wanneer hij het jong hoort bedelen. Als het deksel van het blok is dan ziet het jong de man en andersom en gaat het bedelen. Dit lukt bij mij met andere parkietensoorten in elk geval wel. De ene man voert wel beter dan de andere en daar ligt het natuurlijk ook aan. Veel succes en hopelijk komen er nog meer reacties waar je iets mee kunt.


Nensba
Website Member
Posts :80

Website Member
2018-06-02 - 19:12:29 send message to Nensba

Bedankt alvast. De jongen leven nog. De man voert de jongen, dus dat is goed nieuws. Ik heb het kleinste jong uit de nestkast gehaald en ook deze wordt gevoerd. Bedankt voor de tip


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2018-06-03 - 07:55:32 send message to rupicola

Uitval van een kweekvogel (man of pop) komt uiteraard nooit gelegen, maar in geval er jongen liggen is dat een uitermate slecht moment.

De leeftijd van de jongen speelt een belangrijke rol, hoe ouder ze zijn hoe beter de overlevingskansen.
Daarnaast speelt uiteraard ook het aantal jongen een rol.

In dit soort gevallen is het primair zaak om goed te monitoren, ofwel de boel scherp in de gaten te houden, de meest kwetsbare (jongste) jongen in het bijzonder.
Deze eventueel een beetje bijvoeren met handopfokvoer als de indruk ontstaat dat ze wat verzwakken, maar als het niet nodig is ook niet ingrijpen.

Op basis van de beschikbare gegevens (3 jongen op uitvliegen) zijn de overlevingskansen goed te noemen.

Ergens in de jaren 90 had ik in mijn bestand o.a. Pyrrhura frontalis (bruinoorparkiet), waar bij een van mijn kweekkoppeltjes plotseling de pop dood in het blok lag. Er lagen 6 jongen in het blok, waarvan de jongste slechts enkele dagen oud.
De man heeft alle jongen met succes grootgebracht en ik heb geen enkel jong hoeven bijvoeren.



Nensba
Website Member
Posts :80

Website Member
2018-06-10 - 11:17:15 send message to Nensba

Ik heb geluk, de jongen zijn blijven leven. Kan ik een jonge pop tegen mijn superman plaatsen?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede