Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Psittacula krameri ondersoorten (voliere vs wild) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Psittacula krameri ondersoorten (voliere vs wild)
gerbend
Website Member
Posts :99

Website Member
2018-06-13 - 08:38:40 send message to gerbend

De ondersoort van de halsbandparkiet waarin de meeste mutaties voorkomen en welke dus het meest gehouden worden in de avicultuur is de manillensis volgens het boek 'Aziatische parkieten en hun kleurmutaties'.

Ik heb een studie teruggevonden waarin gevonden wordt dat de meerderheid van de exotische halsbandparkieten in België en Nederland bij de borealis ondersoort geplaatst kunnen worden.

Ben al meerdere keren tegengekomen dat mensen deze halsbandparkieten die nu in het wild hier voorkomen willen paren aan hun eigen halsbandparkieten omdat ze -sterker- zijn. Met de gedachte om zo sterkere en grotere nakomelingen te kweken.

Echter als de informatie klopt gaan we twee ondersoorten kruisen de manillensis en de borealis. Iets wat in mijn ogen verre van ideaal is.

Zijn er kwekers die hier meer over kunnen vertellen? Zelf heb ik verder geen kennis over de halsbandparkiet en of de borealis ondersoort hier in de avicultuur gehouden wordt.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2018-06-13 - 19:17:27 send message to Daniel

De wilde vogels in Nederland en Belgie stammen af van ontsnapte vogels dus afhankelijk van wat er is ingevoerd qua ondersoort. De vogels die ik hier zien hebben een zwarte ondersnavel en zijn dus manillensis. Borealis heeft een rode ondersnavel.


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

gerbend
Website Member
Posts :99

Website Member
2018-06-13 - 20:55:38 send message to gerbend

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb gelezen dat de vogels afstammen uit de vrijlating van een aantal halsbandparkieten van de Borealis ondersoort. Na DNA onderzoek bleek dat ze inderdaad meest gelijken op de Borealis. Moest iemand geďnteresseerd zijn kan ik de naam van de Paper doorsturen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede