Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jendaya's maken eieren kapot Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jendaya's maken eieren kapot
Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2018-07-02 - 11:57:30 send message to Ubernoob

Op zoek naar advies.

Ik heb een koppel Jendaya parkieten van 2015. Afgelopen winter overgenomen. Helaas hebben ze nu reeds twee maal hun eieren kapot gemaakt/opgegeten/verlaten. Twee rondes van 4 eieren worden in eerste instantie goed bebroed maar na een ruime week broeden zie ik beide vogels plots weer uit het blok en kan ik de schillen en koude eieren eruit rapen.

Wat te doen? Koppel laten gaan zodat ze het kunnen leren? Volgende keer eieren uithalen en in broedmachine? Of heeft iemand een idee waar ik nog niet aan gedacht heb? Baal ervan want de eieren waren wel bevrucht.

Koppel heeft op dit moment onbeperkt eivoer tot hun beschikking alsmede grit/schelp dus voor de calcium hoeven ze de eieren niet te eten.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2018-07-02 - 17:11:05 send message to KeesdeJongh

Beste mede vogelliefhebber, ik zou de eieren weghalen en vervangen voor kunsteieren. En hun eigen eieren in een broedmachine leggen tot kort voor het uitkomen en ze dan terugleggen.

Een andere oplossingen wat je zou kunnen doen en wat ik zelf bij overigens een andere soort heb gedaan ia.
Ik heb een aantal jaar geleden het zelfde probleem aan de hand gehad met Ara maracana's, die maakte ook hun eieren stuk, ik heb ze daarna een extra diep blok gegeven wat ik normaal gebruikte bij Koningsparkieten en op een donkere plaats in de volière gehangen, nou gaat het bij u om een andere soort maar je zou ook dit kunnen proberen. Bij mij had het succes, ze maakte hun eieren niet meer stuk en ze brachten hun jongen probleemloos groot. Heel veel succes.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-07-02 - 20:44:19 send message to Antonia

Vorige twee jaren deden mijn amazones dat ook.
Dit seizoen was het eerste ei binnen een paar uur kapot. Ik heb toen de helft van de kooi afgedekt, waardoor ook het blok donkerder is. Daarna zijn er nog twee eieren gelegd en ligt de pop er nog op. Ook de man bemoeit zich nu minder in het blok.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2018-08-09 - 20:38:42 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor jullie tips. Inmiddels zijn ze toch aan een derde ronde begonnen en heb ik drie eieren in kunnen wisselen voor kunsteieren waar ze tot op dit moment nog op zitten. De drie geraapte eieren zijn in de broedmachine gegaan en 2 lijken bevrucht.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede