Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Goudvink gooit geringde jongen uit nest Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Goudvink gooit geringde jongen uit nest
holtl005
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2003-05-08 - 00:28:56

Wat moet ik doen?
De goudvinkpop gooit de jongen met ring en al buiten het nest. Van alles al geprobeerd:
- al. folie snippers in het nest
- ring met ventiel omhuld en zwart en rood gekleurd

Ik moet kiezen:
of dode jongen met ring
of levende zonder ring

Wie weet een oplossing om levende geringde vogels te krijgen?

Groet Jacko Holtland


arizona
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2003-05-08 - 00:44:07

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

stukje ventiel slang om de ring doen netjes afknippen op maat van de ring
en dan de jongen ringen

als je de ring goed omsluit dus ook boven en onder kant de rand goed
moet het gaan
heb het ook bij de goudvinken en zwartkopgroenlingen gedaan en meerder kwekers doen het met een stukje ventiel slang met resultaat dat de jongen in het nest blijven


Clint
Website Member
Posts :70

Website Member
2003-05-08 - 10:43:31

Er zijn nog een aantal mogelijkheden.
Niet te vroeg ringen, m.a.w. wachten tot het ringetje er bijna niet meer om kan. Ringen tegen de schemering. De vogel zit dan al de hele nacht op het jong met ring, de kans dat ze het er uit gooit is dan al wat minder. Als de jongen geringd zijn altijd nestcontrole uitvoeren.

Op
www.cultuurvogels.nl
las ik laatst in het forum dat een liefhebber zijn eigen kussen onder het nest in de voliére had gelegd. De uitgegooide jongen vielen dan niet dood.
Op die site kan je op de chatbox 's avonds ook eens vragen wat te doen.
Er zijn daar louter cultuurvogel-liefhebbers.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2003-05-08 - 17:32:22





Leg de ringen in het nest als er jongen zijn, beter is nog maak ze vast aan de nest rand voor er eieren zijn, succes


item
Website Member
Posts :47

Website Member
2003-05-08 - 21:52:44

Eerst de handen en ringen goed invrijven met takjes van coniferen,voor je gaat ringen.wink ;)


worpenberg
Website Member
Posts :9

Website Member
2003-05-08 - 22:09:15

De ringen bevuilen met hun eigen ontlasting,zodat het niet meer vreemd is.


bschepers1
Website Member
Posts :21

Website Member
2003-05-08 - 22:18:03

eerst handen dan jongen en ringen invrijven met nestmateriaal


holtl005
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2003-05-09 - 13:17:57

Hartelijk bedankt voor het welwillende meedenken.
Toch denk ik dat de vele suggesties voor mijn goudvinkpop niet afdoende zijn.
Bv inwrijven met mest: dat is juist het punt. De pop is zo proper op het nest dat ze elk abnormala iets aanziet voor mest.
Bv tegen schemering ringen: de volgende morgen gooit ze iedereen er uit
Bv ringen van tevoren in nest leggen. Ik heb stukjes folie in het nest gelegd. Die gooit ze er allemaal uit, en ten slotte begint ze met de jongen

Ik heb nog even gewacht met ringen, maar de 2.9 kon er niet meer omheen. Toen maar een niet coreecte ring 3. 2.
Maar ik heb de jongen nu zo'n 10 x opgeraapt en 1 is dood de rest de dood nabij.
Ik kan ook niet de hele dag naast de voliere staan.
Dus, ik kies voor het leven en heb de ringen verwijderd.
En dit mailtje beschouw ik dan maar als alibi voor de AID

Hartelijke groet

Jacko


holtl005
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2003-05-10 - 15:01:14

Beste lovebird8,

Is dat laatste bericht een geintje of werkelijk waar. Als dat in werkelijkheid zo kan, ben ik gered, of beter:niet ik maar de vogels


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2003-05-10 - 18:03:31

ik denk dat hier 'n misverstand is, breekringen zijn juist bedoelt dat je de ringen niet op kunt rekken, want dan springt de breeknaad open. dit om fraude met illegale vogels tegen te gaan. dit zou wel al te gemakkelijk zijn, je vangt illegaal'n vogel uit het wild, doet hem/haar 'n opengemaakte breekring om, en klaar is kees. zo werkt het niet, dan ben je juist strafbaar. het enige wat je kunt doen, is melding maken bij de anbvv dat je eigen ongeringde jongen in je bezit hebt, meestal schrijven zij hierover 'n verklaring uit, een voor de adm. van de bond, en een voor jou, zodat je bij controle (AID) kan aantonen dat deze jongen toch legaal bezit van jou zijn, zij zullen dan bij de bond nagaan of dit geregistreerd staat, en ga je vrijuit


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2003-05-12 - 22:21:32

Dat met die breekringen kan je wel vergeten.
Tegenwoordig, en als jij wildzangringen hebt besteld, heb je moeten opgeven welke vogels al in je bezit zijn.
Als je kontrolle van de AID krijgt, moet je overleggen waar je de vogels met breekringen vandaan hebt. Bovendien kan je ze niet tentoonstellen, ook niet in de open klasse. De overgangsregeling is vorig jaar juni afgelopen.


maar het probleem>
Zit de man erbij, zoja die erbij weghalen na het 3e ei. Ik liet hem er de eerste ronde ook bij zitten, niks loos. Vorig jaar vraten ze gezamelijk 2x 4 eigen eieren op. Dit jaar eerste ronde: 6 jongen waarvan 2, 2 dagen later uitgekomen en niet gered. 4 jongen mooi de 6e dag geringd. 10e dag pop voert niet meer, en de jongen accepteren een goedvoerende kanariepop niet als pleegmoeder. Nu zit de pop weer op 6 eieren, na het 3e ei de man tussen de mankanaries, zodat hij hem wel kan zien. De man gaat er pas weer bij, als de jongen 14 dgn. oud zijn. Zo doe ik het ook met de kanaries. Nooit geen poppen die hun jongen niet willen voeren ed. Elke morgen bij het voeren het nest even in handen (zij vliegt al op als ik de voerbak pak). Schouwen, ringen ed vormt nooit een probleem daar ze gewend is aan mijn bewegingen en stem. Wen de pop eraan, en geloof me dan gooit ze (of was het haar man)haar jongen er niet uit. handen insmeren met van alles en nog wat is onzin. Als je een goed stel hebt, kunnen ze wedijveren met kanaries.
succes.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede