Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Perfecte kweekruimte Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Perfecte kweekruimte
tomhuigen1
Website Member
Posts :185

Website Member
2020-03-31 - 11:29:54 send message to tomhuigen1

Beste leden,

Ik weet dat er al veel over geschreven is, toch blijf ik na een paar dagen struinen nog met wat vragen zitten.
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

Ik heb altijd in een gezelschapsvoliëre gekweekt met verschillende soorten kleine tropische vogels.
Ik heb nu echter een nieuwe lichte ruimte waar ik wil beginnen met een rij van 8 nieuwe van keulen kweekkooien. (80x40x40)

Ik heb om te beginnen twee koppels blauwkopblauwfazantjes, dit wil ik langzaam uitbreiden met wat meer afrikaanse prachtvinken.

Ik lees veel over luchtvochtigheid, verlichting, verwarming en ventilatie.
De ruimte is centraal verwarmd, wat is de ideale temperatuur voor deze vogels?
De ruimte heeft 6 ramen met om het raam een ventilatierooster, is dat voldoende ventilatie?
De broedkooien krijgen elk eigen led-verlichting met dimmer en tijdschakelaar.
Wat betreft de luchtvochtigheid, wat zijn hier de ervaringen mee?

Dan bloedluis, ik wil het graag goed doen en niet binnen de kortste keren onder de luizen zitten.
Wat is een veelgebruikte manier om dit goed te doen? Ik lees veel over roofmijten, poeder en middelen om de vogels mee te behandelen.

Is er een manier om dit vanaf het begin direct op te pakken zodat de kans hierop veel kleiner wordt?

Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen!

Dank alvast,

Tom


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2020-03-31 - 17:54:06 send message to P.Rooth

wat bloedluis aangaat gebruikte ik in mijn kweekkooien gedroogde kamille en in de nesten ook met een paar tabaksstelen onder in de nesten . Nooit last van bloedluis gehad


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-03-31 - 21:37:29 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoe groot is die kweekruimte qua afmetingen?
Hoe groot zijn de ramen qua afmetingen en ventilatieroosters er omheen?
Hoe zijn de opstellingen van de ramen, naast elkaar, in elkaars verlengde, tegenover elkaar, etc?
Hoe zijn de opstellingen kweekkooien?
Allemaal factoren waar rekening moet worden mee gehouden met alles wat te maken hebben met ventilatie, verluchting.
Zeker als alles op een natuurlijke wijze gebeuren.
Want goede ventilatie, verluchting, kweekruimte betekent nog niet, goede ventilatie, verluchting, in de kweekkooien zelf.

Een van de meest voorkomende problemen bij het houden/kweken van vogels in gesloten ruimte.
Zoals in het verleden vogels houden/kweken op zolders.
Is zelfs vanwege coronavirus zelfs af te raden. En wie weet toekomst gericht, zelfs worden verboden. En of voldoen aan bepaalde regeltjes, wetten.
Bij verschillende vogelliefhebbers die besmet waren/zijn met coronavirus in Italie, en jammer genoeg zijn overleden, is dat duidelijk vastgesteld (ademhalingsproblemen).
De meeste van hen hadden ook andere aandoeningen, zoals longaandoeningen, longproblemen.
Zelfs zonder dat sommigen die personen er in het verleden ooit last van hadden.

PS. volgens sommigen zal ik wel terug "knettergek" zijn.



Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2020-04-01 - 08:34:57 send message to Esselink

Knettergek is wat zwak uitgedrukt vind ik. U maakt mensen onnodig bang. Projecteer uw eigen angsten niet op anderen. Wat u schrijft is volledig uit de lucht gegrepen.


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2020-04-01 - 12:31:05 send message to hookbill

Kan deze man een ban krijgen hier?


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-01 - 12:58:23 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit heeft niets met eigen angsten, panniekzaaierij, of wat dan ook moge zijn.
Maar wel met realistisch, nuchter, toekomstgericht, denken.

De meeste van dergelijke hobby's hebben te maken met vergrijzing.
Met als gevolg, velen van hen zullen om allerlei redenen afhaken, en of verdwijnen.
Met als gevolg hoger, duurder lidgeld voor de overgebleven leden. En waardoor er nog eens een aantal zullen afhaken.
Door het afhaken, verdwijnen zullen veel lokale organisaties daardoor minder leden tellen. En met als gevolg dat steeds meer en meer lokale organisaties ermee ophouden, en of fusioneren.
Bij fusioneren zijn er altijd onenigheden, met als gevolg dat er nog eens een aantal van hen afhaken.
Ook bedrijven die organisaties sponsoren, zoals bij tentoonstellingen, zullen dat nu ook minder doen, vanwege economische, financiele, problemen coronavirus.
Dus bij het organiseren van dergelijke evenementen zullen in de eerste plaats de leden financieel moeten opdraaien. En met als gevolg nog eens een aantal leden die zullen afhaken.
En dan gaat het nog niet om regeltjes, wetten, die mogen verwacht worden vanwege coronavirus. En waardoor nog eens een deel van hen zullen afhaken.

Zo als iemand bij ronde tafel gesprek het volgende zei.

Wij leven nu eenmaal in een tijdperk:

"Ikke en de rest kan stikken".

PS. Dus bij houden/kweken komt vogelstof dus niet voor. En zeker niet bij parkieten, papegaaien.

Hoe duurder de vogelhobby wordt, hoe kleiner de kans van "jonge" nieuwe leden.

En zo zijn er nog tal van argumenten die kunnen aangehaald worden, en die al of niet gevolgen hebben bij alles wat te maken hebben met hobbymatige dieren/vogels houden/kweken in gevangenschap.

Want vanwege coronavirus zullen deze hobbyisten eerste en grootste slachtoffers zijn.
Het wordt hoog tijd dat er wordt gekeken naar de toekomst, en niet langer naar het verleden.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-01 - 18:14:03 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Esselink.

Bekijk volgende informaties.

www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/katten-mogelijk-toch-gevoelig-voor-coronavirus/

www.hln.be/nieuws/binnenland/is-mijn-huisdier-vatbaar-het-coronavirus-katten-wel-honden-niet~a9ae466d/

Dus heeft het volgens U ook te maken met onnodig bang, en of eigen angsten op anderen.
Of heeft het eerder te maken met waarschuwing voor gevaren, risico's.
Er nog aan toevoegen dat er ook sprake is van loopvogel, reptiel.

Nogmaals:

Al wie dieren/vogels houden/kweken in gesloten ruimtes, zorg voor voldoende ventilatie/verluchting.

Want het is meer dan nodig.
De bewijzen zijn er.


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2020-04-01 - 19:47:04 send message to Esselink

U hebt mij helemaal overtuigd, ik zet direct al mijn vogels te koop. Zoveel wijsheid kan ik niet tegenop.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-04-01 - 20:16:34 send message to Antonia

SORRY, ik zou niet meer reageren (tot ik hier weg ben) maar kon het niet laten.

Ik geloof dat we allemaal maar per direct moeten stoppen met het houden van vogels, of uberhaupt dieren.
Blijkbaar lopen we allemaal verschrikkelijk over onze dieren heen te hoesten en zijn wij voor hen en zij voor ons een groot gevaar...

laugh :D laugh :D laugh :D laugh :D laugh :D


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2020-04-01 - 21:53:30 send message to a.kooyman

Had ook mij voorgenomen niet meer op deze weledele heer J.E met zijn onzin te reageren.
Misschien een goede raad voor U ;ga bij ministerie werken in België of nog beter de Kongo werken en raad geven.
Op deze onzin en bangmakerij zit geen enkele vogelliefhebber te wachten.


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2020-04-02 - 08:19:36 send message to www.wim


Laat hem/haar/transgender of wat dan ook oreren en zin en onzin vertellen.
Gewoon niet op reageren is het beste,maar dat is voor sommige moeilijk.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-02 - 12:38:42 send message to J. Elsen

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Om een goede natuurlijke ventilatie te bekomen, zijn minstens twee ventilatie openingen, roosters, nodig.
Een onderaan de ruimte (verse lucht invoer), en één bovenaan de ruimte (slechte lucht uitvoer). En die zich bevinden diagonaal tegen over elkaar.
De grootte van de ventilatie openingen en het aantal, zijn afhankelijke volume inhoud van de ruimte.

Kweekruimte waar de ramen en de daarbij horende ventilatieroosters zich even hoog bevinden is niet voldoende voor/bij goede natuurlijke ventilatie.

Natuurlijke ventilatie ontstaat, bekomt men, door koudere lucht, en die zich altijd onderaan de ruimte bevind, opwarmt. Waardoor de opgewarmde koudere lucht (warmere lucht) opstijgt naar boven in de ruimte.

Een ruimte kan ook verlucht worden, door ramen en deuren volledig open te plaatsen (leefruimtes, woon-slaapkamers).
Maar dan wordt de kans voor tocht groter, en wat bij vogel kweekplaatsen niet aan te raden is.

Vanwege coronavirus wordt aangeraden om verblijfplaatsen, woonkamers, slaapkamers, etc, iedere dag deze ruimtes te verluchten door ramen en deuren een bepaalde tijd open te plaatsen.

Mijn vraag aan sommigen van jullie.

Zijn vogelverblijfplaatsen, vogelkweekruimtes, soms geen verblijfplaatsen?


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-02 - 13:08:43 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als ik het goed begrijp.

Omdat sommigen van jullie dat niet doen (ventileren),
dan hoeven,volgens sommigen van jullie, anderen dat ook niet te doen (ventileren).

Dan hoeft, volgens sommigen van jullie, topic-starter de kweekruimte ook niet te ventileren.

PS. Omdat sommigen van jullie de aanbevelen coronavirus (leefruimtes voldoende verluchten door ramen en deuren tijdelijk open te plaatsen)niet toepassen,niet opvolgen, dan moeten, volgens sommigen van jullie, anderen het ook niet doen, die aanbevelen coronavirus ook niet toepassen, ook niet opvolgen.

Want dat is dat sommigen van jullie hier beweren.

PS. Respect, vriendelijkheid, is bij sommigen van jullie ver zoeken.

Maar dat zijn leden vogelarena, van sommigen van jullie, al lang gewoon.

En als het voor sommigen van jullie te warm wordt onder de voeten. besluiten om niet meer te reageren.
Zoals het doorgaans altijd het geval is bij sommigen van jullie als kritiek, bepaalde reacties toenemen.

Sommigen van jullie dulden geen kritiek, dulden geen bepaalde reacties.
En zeker niet als het te maken hebben met eigen belangen.
Want volgens sommigen van jullie zijn eigen belangen het belangrijkste.
En algemene belangen vogelhobby kunnen volgens sommigen van jullie de "pot" op.


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2020-04-02 - 13:25:32 send message to www.wim

Hallo,
Kan iemand me uitleggen hoe je moet ventileren of hoe je tot een goede ventilatie komt..ik had 2-2 koppels J-E parkieten morsdood vanmorgen😂😂.
Ik denk dat het door een slechte ventilatie komt,maar kan me vergissen graag reactie maar niet zo een iq loos gezever aub.
Groeten ir Wim.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-04-02 - 16:35:08 send message to Timon.feys

dag wim, dat 4 vogels plots dood liggen, ligt vermoedelijk niet aan je ventilatie tenzij je ruimte meer dan 40°C is of dat er giftige dampen op een of andere manier bij de vogels zijn gekomen.
als je meer wilt weten over ventilatie zou ik zeggen, beste parameter is het meten van temperatuur en luchtvochtigheid. op een normale bewolkte dag is het bij mij ongeveer 60% vochtigheid. en temperatuur zie je wel wat je vogels nodig hebben. is het te koud en lage vochtigheid dan staat je ventilatie te hoog en omgekeerd.
voor meer info zou ik aanraden om eens te googlen, hier heb je al een handig link http://www.vogelproblemen.nl/Ventilatie%20in%20vogelverblijf.html


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-04-02 - 20:50:50 send message to Antonia

laugh :D laugh :D :P



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 122 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede