Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Zieke parkiet, help! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zieke parkiet, help!
BinkiJasmijn
Website Member
Posts :1

Website Member
2021-03-13 - 21:35:28 send message to BinkiJasmijn

We hebben een (Engelse) grasparkiet die ongeveer 6 maanden oud is.
Vanaf het begin vertoonde hij afwijkend gedrag. Sommige dagen erg allert, vrolijk en actief, de andere dag opeens erg stil en de hele dag aan het slapen.
In het begin dachten we dat dit bij het karakter van het vogeltje hoorde, maar +/- 2 weken geleden kreeg hij groen/gele urine en diarree. Hij kon niet meer goed vliegen, vloog tegen kasten en ramen aan en ook landen lukte niet meer zorgvuldig.
Vervolgens kon hij ook niet meer goed op zijn stokje zitten en zakte hij vaak naar achteren.
+\- 10 dagen geleden werd hij erg ziek, zat helemaal bol met zijn kopje tussen zijn vleugels op de bodem van zijn kooi en at alleen nog iets als je het voor hem neer zette.
We zijn naar de Vogelarts gegaan die hem twee dagen heeft opgenomen, waarbij ze de eerste dag sondevoeding hebben toegediend, hem onder een warmte lamp hebben gezet en zijn gestart met een antibiotica kuur vanwege grote hoeveelheid bacteriën in zijn ontlasting. Op dag twee ging het nog niet veel beter. Hij hield zijn hoofdje tijdens het zitten naar links gebogen. Als hij ging eten hield hij zijn hoofdje wel weer normaal, maar in rust stand continue naar links. Ook gebruikte hij de rand van zijn kooi om zijn hoofd tegen aan te steunen.
De Vogelarts vermoedde dat onze parkiet mogelijk de papagaaienziekte heeft. Ze hebben hem toen met een antibiotica injectie behandeld.
De dag erna was hij flink opgeknapt. Hij at weer zelfstandig dus mochten we hem ophalen. Hij was ook weer aangekomen in twee dagen van 33 gram naar 39 gram.
Echter thuis was hij nog erg zwak, vliegen lukte nog niet en hij sliep vaak de hele dag. Hij nam hierbij een horizontale houding aan op zijn stok met nog steeds zijn hoofd naar links gebogen. Ook reageerde hij niet zo alert op onze stem, alleen als we hard tegen hem praatten deed hij even zijn ogen open. Eten deed hij wel nog steeds maar hij kwam niet echt meer aan. We hebben hem de hele week nog twee x dagelijks antibiotica oraal toegediend. Hij vond het alleen zo vies dat we het idee hadden dat hij bijna alles weer uitspuugde na het toedienen. Trosgiers of spuitje water na afloop hielp niet mee. 3 dagen geleden hebben we de tweede papegaaienziekte prik gehaald.
Echter zien we geen verbetering en ligt hij de hele dag slapend horizontaal op zijn stok met zijn hoofd naar links gebogen. We zijn ook begonnen met het toedienen van super multivitamine van JUNAI in zijn drinkwater. Ook dit vindt hij niet lekker.

Aangezien de tweede papagaaienziekte prik en de antibioticakuur van een week niet voor verbetering hebben gezorgd, ben ik bang dat hij mogelijk iets anders heeft...

Heeft iemand ervaring met deze papagaaienziekte injectie? Kan het dat de prik niet meteen voor zichtbare verbetering zorgt?
Herkent iemand eventueel een mogelijke andere ziekte die mijn parkiet heeft?
Ik hoop heel erg dat jullie mij verder kunnen helpen!


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2021-03-14 - 16:46:22 send message to Esselink

Ik hoorde een tijdje geleden dat iemand tbc bij zijn Engelse parkieten had. Erg moeilijk te vinden en nog moeilijker te behandelen. Maar ik denk als de dierenarts het niet weet dat je hier niet veel meer kunt verwachten. Succes ermee.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2021-03-15 - 15:47:30 send message to Antonia

Ten eerste mag je tijdens een antibiotica kuur geen vitamines bijgeven.
Papegaaienziekte wordt getest via een claca swab en duurt een aantal dagen. Dus behandelen voor iets dat niet getest is is niet handig.
Ik zou dit met de vogelarts bespreken.
Ben overigens wel benieuwd welke vogelarts iets vaststelt zonder te testen...


jeffke kweker
Website Member
Posts :251

Website Member
2022-04-01 - 07:31:38 send message to jeffke kweker

Bij welke vogelarts ben je geweest



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede