Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > diefstal vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : diefstal vogels
reijnenfr
Website Member
Posts :40

Website Member
2005-01-05 - 19:55:48 send message to reijnenfr

vandaag las ik in een landelijke krant over toenemende diefstal van papagaaien en kakatoe's
in almelo is in een dierenspeciaalzaak ingebroken en vogels meegenomen
er stond bij geschreven dat dit steeds meer voorkomt lucratieve handel dus
hoe moeten we ons eigen hier tegen beschermen
straks word je thuis nog overvallen en worden je vogels meegenomen
ik las op een andere website dat mensen gratis iets mogen uitproberen [bodem bedekking]
moest je een e-mail sturen met je adres en wat voor vogels je hebt dit is dan wel een groot risico weten ze meteen waar ze de vogels moeten gaan halen
eigenlijk wil ik alleen maar zeggen wat er toch een ongelooflijke hufters rondlopen die nergens geen gevoel voor hebben je moet ze de handen afhakken meen ik echt
blijf met je tengels van andermans eigendommen af
want je word toch gek als je dit meemaakt is niet te beschrijven dus mensen kijk uit
vr-gr fransangry


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-01-05 - 20:38:39 send message to jani

Heb het reeds aangehaald in een andere topic (chippen van vogels).
Er zou een chip bestaan die via gps opspoorbaar is, wat heel intressant zou kunnen zijn ivm diefstal, welke in heel korte tijd zouden kunnen opgespoord worden.
Nog voor de dieven de dieren van de hand gedaan hebben en dit zou dus een serieuze streep door die dieven hun rekening zijn.
Maar in hoeverre deze in de handel zijn weet ik
niet.
Jan


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-01-07 - 11:24:22 send message to jani

Is er nu echt niemand die hier iets meer over weet(dierenartsen of bestuursleden van bonden)
of is dit iets dat niet intressant genoeg is,lijk mij toch van wel zeker voor de houders van duurdere soorten.


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-01-07 - 11:28:35 send message to kurt fierens

Jani,

ik ga het navragen aan mijn dierenarts, die is van alles nogal zeer goed op de hoogte en ik zal ook mijn contacten in the UK aanspreken, want dit moet te vinden zijn


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-07 - 11:30:48 send message to Hawkeye_nl

Ik heb mij een tijdje verdiept in deze manier van beveiliging. Ik weet dat de techniek al wel bestaat maar dat dit schreeuwend duur is. In sommige auto merken zou deze chip zitten maar daar heb ik geen duidelijkheid in gekregen.
Naturlijk is het in ieder geval een mega dure operatie om dit allemaal in orde te maken. Er moeten satalieten speciaal gaan draaien voor het opsporen van de dieren. Er moeten regestratie systemen en aanspreekpunten ontwikkeld worden die je kunt aanspreken indien je dieren gestolen worden. Kortom, zover ik het nu heb kunnen bekijken is het haast onhaalbaar omdat de kosten van dergelijke systemen in geen vergelijk staan met de prijs van de vogels. Op dit moment zou je een paar duizenden € moeten neertellen voor het chippen.

Erwin


koot
Oud Lid
Posts :12

Oud Lid
2005-01-07 - 12:20:04 send message to koot

Kan dit chippen van vogels niet hetzelfde als bij de paarden gebeurd?? Dat is helemaal niet zo kostbaar en heeft een goed opsporingssysteem! Of zeg ik nu iets heel vreemds??


gert jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2005-01-07 - 12:23:14 send message to gert jan

ik ben hiermee ook al eens aan het stoeien geweest en heb uiteindelijk dit gevonden;

Q Are there tracking devices that can be inserted under the skin?

A This solution is not yet available and will not be available for many years to come. The reasons:


Tracking devices use two different technologies. First GPS for calculating the position and second a GSM modem to send this information to a server or directly to you through the wireless network. Both the GPS as the GSM need a minimum antenna surface for a correct working (dictated by the frequencies of operation). What is even more difficult is the need for relatively lots of power. A GPS chip needs 0,25 to 0,5W and the GSM modem must send out its information at about 1W in order to reach a cell tower at great distance. This requires heavy, bulky batteries. So the volume as well as the weight will remain a problem for many more years.

Deze tekst dateert van middenvorig jaar en is in groter context terug te vinden op;http://www.gps-practice-and-fun.com/gps-pet-tracking.html
Op deze site is al wel een systeem voor honden te vinden! Dus wie weet?? Over een jaar of wat?

groeten Gert Jan


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-01-07 - 13:02:21 send message to Jacqueline

happy :)

Criminelen zijn al zover dat ze de chip uit de zwaarst beveiligde Mercedes, van de directeur van de Mercedes fabriek in Duitsland haalde, en nu rijd hoogstwaarschijnlijk deze auto rond in Rusland.
Denk dat ze een chipje ook wel uit een vogel halen, al was het maar om niet gepakt te worden.
Dus denk ik niet dat het de optimale manier van beveiligen is, plus het kostenplaatje zal ook niet flauw zijn.
Een goed videosysteem doet ook zijn werk, ze staan er in ieder geval gekleurd op.
Het zijn toch mensen die met de situatie in en rond je kwekerij bekend moeten zijn, dus mijn inziens zijn ze toch minimaal een keer bij je op bezoek geweest, voordat ze toeslaan.
Daar ligt een belangrijk stukje preventie.

wink ;)

Peter.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-07 - 18:49:38 send message to Lennart

Zou het niet een goed voorstel zijn dat als kwekers/handelaren van papagaaien bij aflevering een chip plaatsen? Ik zelf heb twee rashonden en een raskat die allen door de fokker zijn voorzien van een chip. Het voordeel van een chip is dat hij bijna niet te verwijderen is daar hij ietwat aan de wandel gaat in de spiermassa. Ik lees heel vaak dat het eenmalig inbrengen van een chip vrij duur zou zij, maar je kunt afspraken maken met dierenartsen om een prijs af te spreken bij het chippen van een aantal dieren.
Gezien de prijs van papa's zou het geen onoverkomelijk bezwaar moeten zijn om ze te laten chippen.....

wink ;) Lennart


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-07 - 19:10:02 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-07 - 23:08:02 send message to natasja

op zich stelt een chip ook niet zoveel voor , ik heb diverse huisdieren met chip rondlopen en ook een papegaai gehad met chip , maar er word op het chipbewijs al aangegeven dat het geen bewijs van eigendom is .. dus sja ..


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-01-08 - 10:29:15 send message to jani

Dus als ik het goed begrijp kan je nooit of te nimmer aantonen dat een vogel bij jouw gestolen is want ook een ring bewijst niet dat een vogel van jouw is.
Vraag me dan af hoe je dan wel kan bewijzen dat een vogel je eigendom is???


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-08 - 10:49:27 send message to Hawkeye_nl

Als jij de vogel hebt laten chippen dan heb je barcodes met de transponder code thuis liggen. Deze plak je in je dierenpaspoort. Op het moment dat de vogel gestolen wordt meld je dit op daisyweb en gaat er een algemene melding uit. Als de douane, vogelopvangcentra of dierenartsen op 1 of andere manier jouw vogel in handen krijgen en ze lezen de chip uit dan krijgen ze de melding dat deze vogel is gestolen. Normaal gesproken wordt de vogel dan in beslag genomen en krijgt de eigenaar de vogel terug. Natuurlijk is het nooit 100% proof maar het werkt wel degelijk diefstal verlagend. Een dierenarts behoort altijd alle vogels te scannen voor onderzoek. Helaas gebeurt dit zelden of nooit is mij opgevallen. Een stukje aanwennen denk ik.

Het is misschien geen echt bewijs maar: je kunt je gelijk wel met zeer sterke bewijzen aantonen als jij de transpondercodes hebt en weet in wat voor vogel deze zit als je niet iets met de vogel te maken hebt gehad! wink ;)wink ;)wink ;)

Erwin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-01-08 - 12:19:19 send message to johanblok

Misschien maakt een chip de kans op het terugvinden van een gestolen vogel een ietsje pietsje groter, maar dat is dan ook het enige voordeel van een chip dunkt me. Een chip bewijst niets over het geboortejaar van de vogel, bovendien betekent het een artsenbezoek waar de vogel nog ik op zit te wachten. Mijn gechipte poes is ook nooit terug gevonden, degene die vogels steelt voorkomt echt wel dat ze in aanraking komen met dierenartsen of douane, de laatste zul je overigens binnen de EU nauwelijks tegen komen.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-01-08 - 13:40:01 send message to KeesdeJongh


Wanneer je je vogels laat chippen is het mogelijk deze aan te melden bij het Stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren.
Je krijgt dan een certificaat ( dit is geen eigendomsbewijs) met het chipnummer en de Barcode.
Wanneer je de site van NDG bezoekt en je vult het nummer in van de chip van de betreffende vogel krijg je de woonplaats en het telefoonnummer van de geregistreerde eigenaar te zien.
Deze manier van registeren is ook mogelijk voor honden en katten.
Bij dit certificaat is ook een mutatiekaart en een bestelkaart wanneer deze gebruikt is.
Ik zal niet beweren dat dit systeem waterdicht is maar ik denk wel dat het beter is dan ringen alleen, het eerste wat dieven doen is de ringen verwijderen en deze vervangen door een iets grotere maat.
De echte grote ,,jongens’’ zullen ook bij vogels die voorzien zijn van een chip een mannier vinden om de boel te flessen, maar dit is wel iets ingewikkelder dan bij geringde vogels.

Dan wil ik toch nog iets over een opmerking dat ringen toch veiliger zou zijn voor de vogel zelf dan een lichaamsvreemd voorwerp als een chip in het lichaam van de vogel.
Bij honden en katten wordt de chip net onder de huid ter hoogte van de hals of schouder ingebracht, dit is los weefsel er bestaat dan een kleine kans dat deze chip gaat dwalen, bij de vogel wordt de chip echter in de borstspier ingebracht, de kans dat hij gaat dwalen is vrijwel uitgesloten, hij zit hier n.l. veel vaster in het spierweefsel.
Ik laat van bepaalde koppels hun jongen al 13jaar voorzien van een microchip en heb hier tot op heden nog geen enkel nadelig effect of ervaring van meegemaakt (ik klop dit even af), dat kan ik helaas niet zeggen van mijn ervaringen met het ringen en weet absoluut zeker dat ik niet de enige ben die minder ernstige of zeer ernstige ongelukken door ringen meegemaakt hebben, sommige hebben er zelfs vogels door verloren.
Ik denk dan ook dat het risico van complicatie’s van een lichaamsvreemd voorwerp als de microchip vele malen kleiner is dan de risico’s die je loopt door ongelukken die kunnen gebeuren door ringen.

De methode van een microchip die via de satelliet te traceren is op dit moment nog niet betaalbaar, mogelijk dat dit over een jaar of tien wel zo is.

Met vriendelijke vogelgroeten,

Kees de jongh





Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-01-08 - 15:29:00 send message to Jacqueline

happy :)

Stel dat het mogelijk is om via GPS een gestolen vogel terug te vinden.
Wat voor invloed heeft de straling op de vogel, want ik ga er van uit dat de ingebrachte chip constant een signaal afgeeft, en wanneer is het batterijtje leeg.
Of word dit geladen door een zonnecel eventueel aangebracht op de vogel.
Lijkt een grap maar zie het echt nog niet gebeuren, er zal toch met enige regelmaat iets vervangen moeten worden om de stroom voorziening van een dergelijke chip te garanderen.

Dan nog iets, onze Fransebuldog is ook gechipt, enja ook geflipt.
Maar waar de chip is ingebracht, raak hem daar maar niet aan want je gaat zonder vingers door het leven.
Hij heeft gewoon een zeer gevoelige plek daar aan over gehouden.
Dus dat het altijd zonder nadelinge invloed gepaart zal gaan word hier toch een beetje ontkracht.

wink ;)
Peter.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede