Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > agressief gedrag kaketoes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2005-01-11 - 13:47:29 send message to Galah46

Persoonlijk vindt ik het schandalig,ze zouden dat moeten verbiedenangryshocked 8O


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2005-01-11 - 13:47:53 send message to Galah46

Persoonlijk vindt ik het schandalig,ze zouden dat moeten verbiedenangryshocked 8O


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-11 - 14:04:38 send message to natasja

bah shocked 8O wat een vreselijk gezicht zeg sad :(


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-01-11 - 14:10:21 send message to johanblok

Inderdaad het zou verboden moeten zijn, in Nederland is dat volgens mij ook het geval. Alleen ingrepen vanwege medische noodzaak zijn toegestaan, hierop zijn nog enkele uitzonderingen voor bijvoorbeeld het inkorten van snavels van kippen, maar volgens mij vervallen deze uitzonderingen ook met ingang van een bepaalde datum, maar dat weet ik niet precies.


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-01-11 - 14:42:24 send message to kurt fierens

Inderdaad zeker geen mooie praktijk, die methode ga ik toch niet toepassen. Bedankt voor vermelding van die site. Had het nog niet kunnen zien via foto of dergelijke. Zulke verminkingen laat ik mijn vogels niet ondergaan. Ik hoop dat iemand anders een oplossing weet of de moeite is om te proberen.


JAK
Website Member
Posts :83

Website Member
2005-01-11 - 19:25:35 send message to JAK

Nog een vraagje voor Jacqueline

Wat bedoel je met het pieken van de voeding voor de pop
dank


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-11 - 19:38:03 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik ben bang dat het een combinatie is,N.L[

Wij stellen in het algemeen de koppels samen,maar een koppel is nog geen paar.

Wij geven ze een (in het algemeen allemaal)te klein territorium)Kun je denk ik ook in gevangenschap niet aan voldoen (pak nou de ekster wil alles in een weet niet hoe grootte straal wegjagen (vrouwtjes of mannetjes,daarom worden ze ook zo makkelijk gevangen,je zet 1 ekster in een kooi en je hebt alle eksters in een straal van misschien wel 5 km of meer te pakken} Puur uit territorium gedrag(wij noemen dit agressie)

Wij willen bepalen wanneer ze gaan broeden,beginnen in januari met het geven van kiemzaad en blokken(in algemeen)

Met de invloed van klimaat houden we geen rekening,dit is denk ik ook vaak het probleem wat wij (liefhebbers)met het kweken van vogels hebben.

Het zijn niet alleen de problemen met kakatoes,maar ook b.v het krijgen van bevruchtte eieren bij amazones.
In het wild is alles simpel voor die vogels,beide zien ze dat het aanbod van voeding grootgenoeg gaat worden, dus nu paren en nu eieren gaan leggen.(en de partner keuze is enorm)wink ;)


Al ben ik bang dat dit nu in europa(voor inheemse vogels) wel eens een klein probleemje kan gaan worden,het is winter,maar het lijkt wel lentewink ;)wink ;)
MVG Rene

P.s ik denk dat er bedoeld wordt geef de pop eerder dierlijke eiwitten(en vitamine E) dan de man,dit is alleen in de praktijk bijna niet te verwezenlijke(reactie op vraag over peter)
OOk over man en pop gescheiden houden,en als de tijd rijp is terug bij elkaar zetten ,bij grasparkieten misschien wel maar ik zou het met kakatoes niet durven wagen(in broedtijd(na uitkomen jongen) man er afvangen ,en pas weer na broedtijd terugplaatsen is denk ik het meest haalbare


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-01-12 - 10:19:46 send message to kurt fierens

Gisteren heb ik nog contact genomen met mijn dierenarts. Hij stelde voor om de man te kortwieken en de nestkast te beslagen met iets glad (ijzer of metaal) zodanig de man niet op of in de nestkast kan. Zo heeft de pop een veilige plek om naar toe te vluchten. Want zelfs al kan de man niet vliegen, hij blijft ze opwachten of najagen tot ze moe is.
Gisteren bestudeerde ik mijn kweekpaar oranjekuiven. Deze vogels hebben nooit enige vorm van agressie vertoond. Ik was bij het vallen van de avond hun aan het bestuderen. eerst was de man vrij vroom en begon zijn dagelijks ritueel van gekrijs uit te voeren. een beetje daarna kreeg hij in de gaten dat ik hen aan het bestuderen was en hij probeerde naar de pop uit te halen (man is gekortwiekt). Dit net zolang tot ik weg ging. ik heb daarna onmiddellijk een aantal takken en afleidingszaken in de volière gehangen. Toen het al een beetje donkerder werd ben ik gaan kijken en de man zat naast de pop te slapen. Deze morgen zaten ze nog naast elkaar. Maar hij vertoond dus ook agressief gedrag.


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-01-12 - 10:34:18 send message to kurt fierens

Ik had ook info gevraagd aan Bob Doneley een bekende Australische vogelarts. Zijn antwoord was:

Vul de nest op met stukjes denneboomtakjes en denneappels, zodanig de man zijn agressie op dit kan uitwerken en de nestkast in orde probeert te maken i.p.v. de pop op te jagen.
Of nagel een denneboomtak (een zachte)langsheen het invlieggat, zodanig het invleiggat te klein is en hij deze moet vergroten. Herhaal dit een tijdje en hopelijk laat hij de pop gerust.

Bob Doneley BVSc FACVSc (Avian Health)


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-12 - 12:43:34 send message to oranjekuif

Als je de nestkast ontoegankelijk voor de man wilt maken hoe moet hij dan mee doen aan het broedproces?

MVG Rene


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-01-12 - 13:23:06 send message to kurt fierens

De man hoeft niet mee te broeden , de pop doet dit alleen ook wel. heb dit al eens uitgetest. Normaal wisselen ze elkaar af, maar als ze alleen zit doet ze dit ook. In het begin kon ik dit ook moeilijk geloven , maar toch is het zo.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-12 - 15:16:47 send message to natasja

misschien een stomme vraag hoor ..

maar kan het ook niet zo wezen dat de man zijn agressie gewoon moet botvieren ?
en dat dus doet op de enige andere aanwezige vogel dus de pop ?
Misschien een soort instinct van vechtersbaasjes of dergelijke ..?

zou je zoiets niet uit kunnen proberen ?
ja niet met een vogel maar wellicht met een ehm namaak of aangrenzende vogel ofzo ?

Ik ga er namelijk vanuit dat het ergens een natuurlijk gedrag moet wezen maar het is weer onnatuurlijk dat hij zijn partner dood dus wellicht dat het dan kan komen omdat er aan een instinct voldaan moet worden en er geen andere gelegenheid is ..

of zeg ik nu iets heel geks ?


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-01-12 - 15:21:17 send message to bob_verhagen

zou het misschien een oplossing zijn om na het kortwieken de nestkast heel hoog te hangen zodat de man er niet bij kan.

als de pop wil eten kan zij gewoon naar buiten en zelfs nog gevoerd worden door de man. alleen kan zij daarna weer naar binnen en de man niet omdat hij niet omhoog kan vliegen( je hangt dan het blok hoger dan de hoogste zittak ).

zo zou het m.i. opgelost zijn. ik heb alleen geen verstand van kaketoes. ik hoor het wel

Bob


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-01-12 - 15:32:40 send message to kurt fierens

Natasja,

Jouw redenering klopt, ik heb dit ook gedaan. Er zijn bij mij kaketoes die elkaar in aangrenzende volières kunnen zien en ik dacht altijd dat dit een positieve invloed had op het broedgedrag. Ik denk dit nog steeds, want ik stel bij deze paren de minste agressie vast, maar die is er nog. Dit is helemaal geen gek voorstel. Maar heb ik al uitgeprobeerd.

bob,

Dit stelde de dierenarts ook voor, en ik geloof wel dat het geen slechte oplossing is. Ga ik zeker uitproberen. bij mij had de pop al een plekje waar ze kon vluchten en de man haar niet kon achterna jagen, maar dit plekje was niet de nestkast. Vandaar dat ik nu een extra plekje de nestkast met name ga in orde brengen. De extra dennetakken blijken ook wel voor afleiding te zorgen. Echt heel agressief is hij niet, maar je bent beter iets voorbereid dan een mislukking te bekomen. Je kunt het gewoon niet verstaan dat ze de ene moment liefdevol elkaar aan het krauwen zijn en het andere moment agressief zijn


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-12 - 18:06:57 send message to oranjekuif

ik zet ook altyd stokken rechtop(bos) in de hoeken van de kooi,zodat de pop eventueel kan schuilen(vaak hebben ze geen vlucht mogelijkheid en zitten angstig in de hoek van kooi op de bodem)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede