Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Aymara parkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Aymara parkiet
personatus
Oud Lid
Posts :23

Oud Lid
2003-06-02 - 21:05:24

Wie kan me informatie geven over deze vogel.
Kan je ze in kolonie verband laten kweken?
Hoe groot moet de kooi/ voliere zijn voor deze vogels?

sportgroeten Ed


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2003-06-02 - 22:47:49

Ik probeer ze sinds een aantal maanden in een meter kooi per koppel te kweken. Ze hebben tot nu toe een onbevrucht nest gehad. Ik heb wel het idee dat het in een kooi kan lukken, het zijn trouwens heel gezellige en rustige vogels


ADenee
Website Member
Posts :26

Website Member
2003-06-04 - 21:17:05

Je kan Aymaraparkieten zowel in vluchten als in broedkooien kweken nestkasten 18x18x30 cm invlieggat 5 cm ze eten graag appel,wortel ook het loof daarvan ik zelf kweek Catharinaparkieten die ook tot de diksnavelparkieten behoren net als de Aymara waarvan ik ook graag een koppel zou willen hebben voor in mijn voliere jammer dat ze behoorlijk prijzig zijn de informatie heb ik uit het boekje De Catharina Parkieten... Veel sucses


personatus
Oud Lid
Posts :23

Oud Lid
2003-06-04 - 22:01:54

Bedankt voor de informatie

Groeten Ed


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2003-06-05 - 16:02:22

He Mijn ervaring met koloniekweek van Aymara's en Catherina's is dat de resultaten minder zijn dan als je de koppels apart houdt. Niet alle koppels kweken, maar als je het doet zorg er dan voor dat je geen losse vogels hebt deze vallen de kweekkoppels alleen maar lastig.
Verder zijn ze niet agressief.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2003-06-05 - 18:49:13

quote
posted by personatus
Wie kan me informatie geven over deze vogel.
Kan je ze in kolonie verband laten kweken?
Hoe groot moet de kooi/ voliere zijn voor deze vogels?

sportgroeten Ed

Ik ben nu al 2 jaar bezig met het verzamelen van informatie over de aymara parkiet. De vragen die jij stelt kan ik wel beandwoorden. Ik zelf kweek in kistkooien. ik heb al een paar mensen gehoord die hebben geprobeerd te kweken in kolonieverband maar dit schijnt niet al te goed te werken. zelf heb ik 4 koppels er zijn bij mij al twee jongen uitgevlogen. een ander koppel zit nu op eieren.
Zet de vogels niet te licht en zorg dat ze genoeg vitamine krijgen. voor meer info kijk eens op www.geocities.com/denegon


dimitrios
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2006-06-02 - 16:17:30

hey hallo

kan iemand mij vertellen welke maten de beste zijn van de kweekkooi voor de aymara in de kweken daar wordt eigenlijk weinigh over gezegt
ik kweek ze nu in 140 x 60 x 50 maar ik zou graag gehu kooien kopen maar die zijn 122 x 50 x 40 dus mijn vraagje wat zijn de beste maten
alvast bedankt wink ;)wink ;)wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-06-02 - 22:21:16

Van Aymara's is bekend dat ze graag vliegen.
Toch ook wel, misschien wel zelfs, tijdens de kweek.

Ik heb ze in 120(l)x100(h)x60(d) gehad. Heel mooi gezicht.



Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-04 - 10:53:11

Mijn eerste Aymara's kocht ik (tesamen met Catherinaparkieten) volgens mijn papieren in april 1972 (tussen de 15 en 25 gulden per stuk). Ondanks dat deze vogels best wel vredelievend zijn had ik de beste resultaten wanneer ik ze per paar hield. Destijds in kistkooien, tegenwoordig zou ik (wanneer de mogelijkheid bestaat) voliéres nemen. Ik geniet nu veel meer van vogels die Echt ruim zitten dan van vogels in een kooi (aymara's hebben in verhouding lange vleugels en zijn dus echt 'vliegvogels'). We moeten er ook niet van uit gaan: hoe klein kan de kooi zijn maar hoe groot kunnen we gaan.
Bij sommige kwekers is er ook een tendens om de vogels in minimale maten kooien te houden. Des te meer koppels kunnen er in de ruimte. Denk dat dit niet van echte dierenliefde getuigt.

Om even terug te komen op koloniekweek in het algemeen:
in de vrije natuur hebben de vogels een bijna onbeperkte ruimte dus vogels die in de vrije natuur in kolonie leven is een heel ander verhaal dan diegene die in Avicultuur leven.
Ervaringen die ik opgedaan hebt (met diverse soorten vogels) dat vaak 1 paar erg dominant is en ook kweekt, de rest zit er vaak maar een beetje bij. Soms kunnen de andere ook erg storend zijn bij de paringen etc. wat weer resulteert in onbevruchte eitjes. Neem bijv. de Lori van de Blauwe Bergen. In Avifaune zit een grote groep tesamen maar van de kweek kwam niets terecht (info hoofd Rinus Verkade). Er zijn nu een paar paren voor de kweek apart gezet zodat de kolonie af en toe aangevuld kan worden met jong bloed. Zelfde verhaal bij Parc Paradisio in België

Maar om terug te komen op de held van het verhaal: ik blijf een zwak houden voor dit lieve parkietje

Jan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 258 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede