Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kokhalzen bij grijze roodstaart papegaaiejongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kokhalzen bij grijze roodstaart papegaaiejongen
michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2005-02-08 - 21:21:59 send message to michatje

dag allemaal,
ik heb momenteel 3 grijsjes van ongeveer 8,5 weken oud en 1 ervan moet altijd een keer kokhalzen juist nadat het eten heeft gekregen de vogels worden met de spuit gevoerd en krijgen 3 maal eten per dag van ongeveer een 40 cc. de vogels wegen momenteel met een volle krop tussen de 600 en 650 gram.waarom doet de ene vogel dat en de andere niet.kan er iemand mij helpen sad :(sad :(


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-08 - 21:35:12 send message to Hawkeye_NL

Ik weet niet waarom je grijsje dat kokhalsen doet. Het kan zijn dat je de vogels achter elkaar doorvoert en dat het voer op dat moment te koud is voor die vogel. De temperatuur van hen voer moet liggen tussen de 38 en 40 graden. Kouder en ze krijgen moeite met eten of spugen het gewoon weer uit en warmer en je loopt de kans dat je hun krop verbrand. Bij dit soort vogels eten de jongen het voer wel op als het te heet is dus je komt daar dan altijd te laat achter.

Als je met je pink in het voer dipt voel je heel snel of het eten op temperatuur is. Wij mensen kunnen namelijk een verschil van 1 graad waarnemen met onze huid. Als je dus je pink erin doopt en het voelt koud of koel aan dan is het eten te koud. Is het lekker warm dan is de temperatuur goed. Denk je gelijk oei, wat heet dan is het TE heet! Test het maar eens uit. wink ;)

Wel weet ik dat je iets te weinig voert.
De grijzen bij mij zijn bijna even oud en krijgen drie maal daags 10% van hun lichaamsgewicht. Dat is in jouw geval dus 60 a 65cc per voeding. Daarnaast kun je beginnen met een paar takjes trosgierst aan te bieden en eventueel een bakje eikrachtvoer.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Erwin


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-02-08 - 21:35:39 send message to blg

Kan een infectie van de krop zijn bacteriel of schimmel, uitstrijkje laten maken door dierenarts.
NIET MEE WACHTEN


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-08 - 21:51:56 send message to dooren

Ik heb het ook wel eens meegemaakt met de handopfok dat sommige jongen nogal erg gulzig zijn en zich hierdoor verslikken.
Hierna schijnen ze telkens wat meer moeite te hebben met het eten.
Een oplossing zou kunnen zijn voeren met een lepel welke aan de zijkanten naar binnen gebogen zijn.
Hierdoor kan het jong beter zijn eigen tempo van eten bepalen.

Mocht dit niet helpen dan kun je aan de voerspuit een fietsenventielslang bevestigen, deze slang door het jong zelf laten inslikken, waarna gemakkelijk de krop kan worden volgespoten. Let wel op, het jong moet zelf de slang inslikken zodat deze niet in de luchtpijp terecht kan komen. Slang van tevoren volspuiten met voer zodat er geen lucht in de krop kan komen.
Groet gert


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-09 - 20:47:40 send message to oranjekuif

Zijn deze vogels niet veel te Zwaar,en zijn 2 voedingen niet meer dan genoeg op deze leeftijd?
kokhalzen in dit geval lijkt me meer een teveel aan voeding dan een tekort, of schimmel of bacterie (als ze alle drie bij elkaar zitten en het zou een schimmel of bacterie zijn,hebben ze zo alledrie dezelfde problemen)

Ik denk boosdoener ,,overdaad,,

MVG Renewink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-09 - 22:51:09 send message to Hawkeye_NL

quote
Zijn deze vogels niet veel te Zwaar,en zijn 2 voedingen niet meer dan genoeg op deze leeftijd?

Nee, dacht het niet! Mijn jonge grijzen van bijna 8 1/2 week zijn nl 580 en 574 gram met lege krop. Ze moeten op deze leeftijd echt wel drie voedingen hebben a 10% van het lichaamsgewicht. Pas tussen de 9 en 10 weken oud zijn gaan ze terug naar 2 voedingen en vanaf week 11 naar 1 voeding.

Let wel! in deze periode hebben de meeste jongen behoorlijk last van gewichtsverlies doordat ze beginnen hun vleugels te ontdekken, te vliegen en te klimmen. Veelal worden ze ook in de 8ste en 9de week opstandig en weigeren ze vaak de voeding. Een voeding overslaan is dan geen enkel probleem. Zoals gezegt, ze krijgen vanaf nu ook hun eerste zaad en pellet.

Erwin


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-10 - 18:12:07 send message to oranjekuif

Dan zal mijn ,,Zakboek,, Handopfok het wel mis hebben .
ik dacht dat een volwassen grijze ongeveer 450-500 gram weegt?

Zo zie je maar je bent nooit te oud om te lerenwink ;)

MVG Rene


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-10 - 18:59:26 send message to Hawkeye_NL

Oranjekuif,

Jouw zakboek kan best gelijk hebben hoor. Jij hebt het echter over een volwassen grijze roodstaart en wij praten over jonge vogels. Als de vogels groter worden verliezen ze een groot deel van hun gewicht. Dat gebeurt pas nadat ze beginnen met vliegen zeg maar. wink ;)

Erwin


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-10 - 20:39:47 send message to oranjekuif

zakboek gaf aan plusminus 440 gram met 70 dagen,
maar zal wel enigzins verouderd zijn (wel goed boekje van mevrouw Tijsen)zeker voor de basis begrippen.wink ;)

MVG Rene


michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2005-02-10 - 21:28:12 send message to michatje

dag allemaal,
iedereen die gereageerd heeft op m'n vraag
bedankt voor de zeer nuttige informatie,heb er veel van op gestoken en heb er nu ook bepaalde dingen uit erkend.

nico





Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede