Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > onbevruchte eitjes, wat nu? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : onbevruchte eitjes, wat nu?
mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2005-02-12 - 14:21:08 send message to mikewauters

ok, deze vraag is misschien wel al veel gesteld, maar mijn grasparkieten hebben 20 dagen geleden het eerste eitje gelegd en tot nu toe is er nog geen enkel uitgekomen, dus ik heb eens even met de zaklamp gekeken. wat bleek? allemaal onbevrucht.

nu is mijn vraag, wat moet ik doen? de eitjes wegnemen, nepeitjes leggen, laten liggen?

en ten tweede, hoe kan ik dit bolgende keer verhelpen? ik hoorde dat sommig poppen alleen onbevruchte eieren leggen en niet van de nestblok komen? help!!!


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-12 - 15:46:52 send message to Stieneke

Wij hebben dit ook een keer bij grasparkieten gehad. Wij hebben toen alles een maand weggehaald. Ook het nestblok. En na een maand ging het goed.
Ga even bij jezelf na of de vogels niet te jong nog zijn.


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-02-12 - 16:22:58 send message to lovebird-farm

eiren weghalen en gelijk nieuwe nestblok geven, binnen 2 weken heb je weer eieren. Je kunt oo kal na 7 dagen zien of de eieren bevrucht zijn, bespaart je weer 2 weken! En je kunt dan weer dit doen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-13 - 02:17:23 send message to tonnl

Ik zou ook een rustpauze inlassen, veel gezonder voor de vogels. Hoe beter de vogels in conditie zijn, hoe meer kans op bevruchte eitjes.

Ton.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-13 - 11:22:59 send message to natasja

heej Mike ,

Jammer dat ze onbevrucht bleken te zijn , daar zit je dan al 20 dagen op te wachten ..

Ik zou , maar ik ben geen kweker laat staan ervaren wink ;) de eitjes gewoon nog even laten liggen en kijken of de pop zelf het nest gaat verlaten , lijkt me een veel natuurlijker proces dan opeens de eieren weg te halen of dergelijke , de pop heeft tenslotte nog niet kunnen zien dat de eitjes onbevrucht zijn , in mijn ogen moet je een vogel daar ook de kans voor geven


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-02-14 - 11:23:02 send message to lorie

Beste Mike,

20 dagen geleden al eieren???? Zitten jouw parkietjes verwarmd??
Normaal zou ik zeggen, bij overwarmde vogels begin zo eind februari begin maart. Dat wil zeggen, bied dan pas een broedblokje aan dan zullen ze ook niet eerder beginnen.

Hoe oud zijn jou parkieten??? Als het mannetje te jong is dan kan dit ook de oorzaak zijn van onbevruchte eieren. Ik ga er even vanuit dat ze minimaal 7 maanden oud zijn.

Ik ga zelf volgende week de broedblokken geven. Mijn grasparkieten (8 koppels) zitten op 10 graden omdat ik voor de lories toch moet bijverwarmen. Tevens wordt het aantal uren licht sinds een maand langzaam opgevoerd !!

Broedende vogels kun je vergelijken met Topsporters. De vogels hebben meer of andere voedingsstoffen nodig.

Als voorbereiding geef ik mijn grasparkietjes al vanaf 20 januari (naast het gewone voer, grit, sepia etc. natuurlijk) 2 a 3 maal per week eivoer aangevuld met droge insecten (dierlijke eiwitten) en kiemzaad (Vit E bevorderd broeddrift en goed voor vruchtbaarheid). Op dit moment voer ik deze 'mix'al 5x per week. Je kunt aan de vogels zien dat ze in broedstemming komen. Zitten strak en glad in de veren, voeren elkaar al en paren zelfs al zonder broedblokje!

Als je ondanks deze voorbereidingen nog steeds onbevrucht eieren krijgt, wat ik me niet kan voorstellen met grasparkieten, dan zou je het gaatje in het broedblok iets kunnen verkleinen.(zodat de pop er net niet in kan)
B.v. met een dun triplex plaatje dat ze makkelijk af kunnen knagen. Voordeel hiervan is dat de pop niet direct op het nest kan duiken waardoor de man langer de tijd heeft om ook in broedstemming te geraken en om te bevruchten.

Ik hoop dat deze reactie jou zal helpen om tot een goede kweek te komenwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede