Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Een Edelpapegaai en Pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-18 - 20:48:18 send message to dooren

Natasja,
---
Het gaat mij niet alleen om de voedingsbehoefte maar ook of zelfs juist om zoveel mogelijk in de natuurlijke behoefte te voorzien
---

De vraag in eerste instantie is bedoelt om te bepalen of beiden soorten (grijsroodstaart en edelpapegaai) met een en dezelfde voer konden volstaan, dan praat je over voedingsbehoefte (wat dagelijks en seizoenmatig nodig is om te voldoen aan het dieet).

Natuurlijke behoefte is nog breeder: niet alleen voeding, beweging, licht, partner?? sociale behoefte, dit zijn allemaal natuurlijke behoeften.
Gerthappy :)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2005-02-18 - 21:10:38 send message to henkdelaat

Zijn jullie niet bang dat deze vogels later geen zaad meer kunnen pellen waarvoor een snavel van parkiet of papegaai toch gemaakt is.En als alle voedingsstoffen in een pellet of brok te stoppen was dan denk ik dat wij geen bakker of slager etc meer nodig hadden ,en konden wij smorgens met een trommeltje met pellets van huis in plaats van met brood.
gr henk.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-18 - 21:12:53 send message to dooren

laugh :D er zijn er wel een die een reisje hebben gemaakt op astronautenvoer, maarja lekker is anders, elke dag dezelfde smurrie. Maar als het moet kan je er op leven als alles er maar inzit.
gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-19 - 21:26:51 send message to natasja

quote
De vraag in eerste instantie is bedoelt om te bepalen of beiden soorten (grijsroodstaart en edelpapegaai) met een en dezelfde voer konden volstaan,



Ik vind dus van niet , de edel papegaai staat er om bekend dat ze voor 2 derde van hun voedel zacht voedsel horen te krijgen , natuurlijk kan je vitamines etc in pellets gaan verwerken zodat de grijze iets te veel krijgt en de edel wat te weinig zacht voedsel maar goed dat is ieder z'n keuze ..
uiteindelijk kan je zo ongeveer alle vogelsoorten wel bij elkaar houden als je de voeding naar de soorten aanpast zodat ze er mee in leven blijven etc. maar mijn keuze zou het dus niet zijn ..

Neem dan een papegaai erbij die de zelfde voedselbehoefte heeft



Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-19 - 21:34:01 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Natasja,
Ik heb vroeger in mijn voliere: vruchteneters, insecteneters en zaadeters gehad...en voor iedereen zat daar iets bij! De vogels pakken echt wel het voer wat ze graag willen hebben hoor! En ik heb nooit sterfte gehad...zelfs niet in het broedseizoen! Volgens mij kun je in een gezelschapsvoliere wel degelijk diverse voersoort vogels houden!! Maar je moet ze wel bieden wat ze nodig hebben....
En voor Cheetah: Je kunt van een vleeseter niet verwachten dat hij vegetarisch wordt!Dus zul je voor beide vogels dat aan moeten bieden waar ze voor op de wereld zijn gekomen!

Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-20 - 08:44:34 send message to ParkietenPeter

quote
Maar je moet ze wel bieden wat ze nodig hebben....


Daar gaat het natuurlijk om.
Zoals al geopperd kun je verschillende voeren verstrekken. Als de grijze pellets eten, voer je pellets. Omdat de Edels fruit nodig hebben, verstrek je fruit. Wat ze dan eten moeten ze zelf weten.

Hierbij moet je wel goed opletten dat de vogels toch de benodigde voedinsstoffen binnen krijgen.

bijv. Als de grijze al het fruit voor de neus van de Edel wegpikt, blijft er voor de edel niets meer over. (zwart/wit gesteld dan natuurlijk)

Variatie en dan hebben ze zelf de keuze!

wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-20 - 10:17:39 send message to johanblok

Als je gewoon van de verschillende soorten voer een en ander aanbied is er mijns inziens geen enkel probleem. Bovendien zijn ze tam en kun je met de hand de edelpapegaai ook nog extra fruit geven.

Over de snavel van papegaaien: die is niet gemaakt om zaad te pellen, maar eerder om bij het vruchtvlees van diverse vruchten te komen. Het pellen van zaad komt door de vorm en beweging van de snavel en is niet eens af te leren.

Het voeren van de combinatie fruit/pellets/zaad vind ik uitstekend, beiden krijgen de kans om te eten wat ze nodig hebben.

Overigens als men de edelpapegaaien 'natuurlijk' wil voeden, dan zul je een stukje oerwoud uit nieuwguinea moeten aanleggen. De meeste soorten fruit en beplanting die ze daar eten zijn hier niet te krijgen, en al helemaal niet in de halfrijpe, of onrijpe vorm waarin het vaak gegeten wordt door papegaaien.


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-20 - 11:40:50 send message to CHEETAH

Oke,
Ik heb dus in onze papegaaien kooi, 4 bakjes.
Zou ik het beste in 1 bakje elke dag fruit kunnen zetten? In de andere gewoon voer+pellet, en de overige 2 met water?

Groetjes Ashvin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-20 - 12:14:30 send message to Lennart

Dat kan dus heel goed......happy :)
En je zult zien dat het best goed gaat...heb het jaaaaren zo gedaan en nooit problemen gehad!!!!

Lennart wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-20 - 12:19:59 send message to johanblok

Dat is uitstekend. Je zou ook nog kunnen overwegen om 1 bak met water neer te zetten en de pellets en het zaad apart in een bak te doen.
Of als je merkt dat de grijze roodstaart zo graag fruit eet dat de edel er bijna niet aan toe komt, vul dan twee bakken met fruit.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede