Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Natuurbroedblok vs. Kast uit plaatmateriaal Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Natuurbroedblok vs. Kast uit plaatmateriaal
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-02-25 - 18:11:04

Ben is wat wezen snuffelen op 't net over de voor- en nadelen van natuurbroedblokken dan wel (zelf gemaakte) kasten van plaatmateriaal. Graag wil ik weten wat jullie mening/ervaring is.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-25 - 19:34:13

Ik vind natuurbroedblokken veel te zwaar en onhandelbaar, bovendien onstaat snel schimmel en mos groei, wat ik niet zo prettig vind.


BONTEBOER
Oud Lid
Posts :183

Oud Lid
2005-02-25 - 20:19:19

ik heb alle blokken zelf gemaakt van plaat met de voorkant trespa ivm knagen in het begin heb ik ook natuurblokken gehad maar ze sloopte ze helemaal en ze onhandig optehangen


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-25 - 20:44:34

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hangt ook een beetje af van de vogels zelf.
Vooral bij de wat moeilijke gevallen/soorten is het handig om de vogels de mogelijkheid tot kiezen te bieden. Voordeel van natuurblok is de meestal dikkere wanden, waardoor verschillen in omgevingstemperatuur minder schommelen. Dit is overigens met een getimmerd nestblok goed op te vangen door het gebruik van flink dikke planken (b.v.24mm of meer)of door het blok dubbel te betimmeren. Nadeel van natuurblok vind ik vooral de hygiëne. eventueel ongedierte of schimmels kunnen er geweldig goed (vaak onder de bast)op gedijen.
Voor de grote en zeer grote maten kan het gewicht ook een probleem vormen.
voordeel van getimmerde blokken is dat je het kunt maken zoals je wilt en dat geeft mogelijkheden tot experimenteren.
Tevens is een blok van planken beter te repareren dat een natuurblok.

Nogmaals, uiteindelijk laat ik de vogels het liefst kiezen!


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-02-26 - 11:25:39

Ik lees ook wel eens verhalen dat er bij een natuurblok meer kans is dat de pop de eieren kapot 'springt'. Of is dat bij een kast ook zo?


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-26 - 13:26:27

Ik gebruik alleen natuurblokken.
Ze zijn idd loodzwaar. Daarom heb ik van alu een frame gemaakt waar de blokken opstaan.Een houten paal eronder kunnen ze doorknagen.En dan krijgen ze stam op de kop.Dat hebben al enkele mensen meegemaakt.En de stam zit dan weer met 2 kettingen vast aan het gaas ivm het omvallen. En dat werkt prima. Ik heb alles overdekt en ook geen last van schimmels of mos. En als ze het opgeknaagt hebben dat zetten we er wel weer een nieuwe in. De prijzen van een beetje stevig plaathout is tegenwoordig ook niet mis. Vind de boomstammen ook mooier en ik zal zien of het qua kweek ook prima geschikt is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede