Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : parkieten
steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2005-03-05 - 17:05:20 send message to steynkorse

beste vogelliefhebbers,

ik had het idealistische idee om te stoppen met allerlei kleuren grasparkieten en gewoon de groene te kweken, zoals ze in het wild voorkomen. Dus ook groene jongen.
Weet iemand of dit uberhaupt nog wel te realiseren is, want ik kom die originele wildkleur gewoonweg bijna niet meer tegen.
Graag reacties....

Groetjes


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-03-05 - 17:12:08 send message to Daniel

Niet alleen kleur kan een probleem worden maar ook formaat, de wilde grasparkiet is ook veel veel kleiner dan wat wij in onze volieres hebben.
2 jaar geleden is er een artikel verschenen in het blad van de parkietensocieteit waarin de wilde en domesticeerde parkieten met elkaar vergeleken werden maar ik weet niet meer welk datum


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-05 - 17:14:01 send message to henkmeer

kleur is geen probleem, en ook formaat niet.
Moet niet beginnen met engelse natuurlijk wink ;)

Henk


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2005-03-05 - 17:15:02 send message to steynkorse

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik weet dat deze veel kleiner zijn, maar is de groene kleur waar groene jongen uitkomen uberhaupt nog wel ergens te vinden? ik weet het niet. Het is in mijn beleving geweldig als je alleen die prachtige groene kleuren in je voliere hebt zitten. Ik zou dit graag realiseren, maar heb geen idee hoe. Het is een leuke uitdaging..happy :)


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-03-05 - 17:58:51 send message to lovebird-farm

Gewone kleine groene kopen (in de dierenwinkel hebben ze meestal alleen kleine) En dan alles wat niet groen is gelijk naar de opkoper brengen, als je dit steeds doet heb je na een aantal jaren nog alleen groene over! Bedenk je wel dat dit makkelijk 10-25 jaar kan duren! En groene minder worden geaccepteerd dan mutanten dus je ze wel eens niet meer kwijt kunt raken. een lichtpunt is er wel, ze zijn er over bezig om voor de tt's 2 soorten in de grasparkieten te maken, op vorm dus de angelse standaard grasparkiet. En op kleur dat wordt de kleine waar het om de kleur gaat en minder om het formaat! En om een goede mutant te kweken heb je zuiveren wildkleur nodig!


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-05 - 17:59:03 send message to henkmeer

Groen is volgens mij dominant over kleur bij de grasparkiet, dus zou je met een paar koppels groene moeten beginen en de groene jongen onderling paren.

Henk


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2005-03-05 - 18:02:32 send message to steynkorse

zou je denken, dus als ik 2 groene heb zou er volgens jou geen blauwe o.i.d. uitkomen.
Ik kweek in een gemengde voliere en voor mij zijn sommige kleuren net toverballen. Ik heb soms al moeite bij de aga's met kleuren, maar bij de grasparkieten ben ik helemaal de draad kwijthappy :).

Als er meer mensen zijn die weten hoe ik dit het beste kan aanpakken, vertel, vertel....

groeten


Sander Moerman
Website Member
Posts :30

Website Member
2005-03-05 - 18:03:30 send message to Sander Moerman

Hallo

Ik heb nu een groen koppeltje kleine grasparkieten zitten, en in 3 nesten zijn daar toch alleen maar groene vogels uitgekomen.

Groeten
Sander


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2005-03-07 - 17:01:54 send message to steynkorse

Ik heb geinformeerd bij mutavi, en kreeg te horen dat dit heel moeilijk gaat worden, omdat bijna alle groene vogels die over zijn split dit en split dat zijn. Je kan het kweken zei men, maar dit gaat niet zomaar. Iemand enig idee of er kwekers zijn van groene grasparkieten waar ik dan eens mee kan spreken?

Groeten steyn


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-07 - 17:32:11 send message to bob_verhagen

ik ben er ook niet voor (waarom ik het neerzet weet ik eigenlijk niet) maar zou je niet grasparkieten uit het wild kunnen importeren? ze staan niet op de CITES lijst, dus vrij invoerbaar. en in het wild heb je volgens mij alleen nog maar groene (wildkleur).

Bob


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-07 - 17:45:21 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
dus je ze wel eens niet meer kwijt kunt raken.


Dan kun je ook nog denken aan hoe de halsbandparkiet in het Vondelpark terecht is gekomen?laugh :D (geintje natuurlijk)

quote
en in 3 nesten zijn daar toch alleen maar groene vogels uitgekomen


Zo werd een tijdje terug de vraag gesteld over princes of wales parkeiten. De eigenaar kweekte al 5 jaar met eenkopel wildkleur en nu kwam er opeens eentje uit met gele veren ertussen.

Hoe wild is onze wildkleur?

Dat lijkt mij een terechte vraag.

wink ;) Peter


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2005-03-07 - 18:24:01 send message to steynkorse

bob, volgens mij is dit niet mogelijk, en zover wil ik hier ook niet mee gaan, want ik heb toch liever dat degene die in het wild zitten nu lekker blijven zitten.

maar is er nu echt niemand die iemand kent die zich op groene grasparkieten heeft gericht?
Je kan wel bij een handelaar de groene er tussen uit pikken, maar die hebben toch vaak een andere kleur staart, of het masker is net iets anders....
En doen jullie je beste vogels naar een handelaar? volgens mij niethappy :)

en parkietenpeter, ik denk zelf wel dat die ene vogel met gele veren toeval is, maarja wie ben ik..

Over de vraag : hoe wildkleur is wildkleur bij ons? Voor wat ik begin te ondervinden is die bij grasparkieten ontzettend ver te zoeken helaas.

Wel is het zo dat hoe meer er met een soort vogel gekweekt wordt, hoe groter de kans dat er mutaties optreden, maar wordt de wildkleur grasparkiet dan zo erg ondergewaardeerd dat die aan het verdwijnen is uit onze volieres?
groeten steyn


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-07 - 20:30:34 send message to ParkietenPeter

Steyn,

Ik vind het nog een van de mooiere kleuren. Vind ik trouwens van bijna alle wildkleuren.

Het zal ook zeker toeval zijn, maar het zal toch ergens vandaan moetne komen. Het zal toch in een van de gene moeten zitten, of in de onvolmaaktheid van de vogels?Ik kan het je ook niet zeggen. Maar als je zoals al gezegd er enkele generaties mee kweekt, zal de kans op wildkleur toenemen. Zonder meer.

Succes
wink ;) Peter


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2005-03-07 - 21:22:16 send message to steynkorse

helemaal mee eens, ik vind sommige mutaties wel mooi, maar als je door de bomen het bos niet meer ziet wordt het naar mijn mening wat minder, dit is vooral het geval bij grasparkieten, mischien zullen sommige mensen dit tegenspreken, maar als je er een aparte studie van moet maken de kleuren te herkennen wordt het mij op sommige vlakken iets te veel van het goede.

Dit is overigens puur mijn eigen mening, ik respecteer die van andere en het betekend voorderest ook niet dat ik die van andere niet respecteer. Ten slotte heb nu zelf ook nog steeds een bonte verzameling kleuren zitten van mijn grasparkieten waar ik toch stiekem net zo veel van geniet als al mijn andere vogels en wildkleuren, want immers, een vogel is en blijft een vogel.happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 259 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede