Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding vruchten en inseckteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : voeding vruchten en inseckteneters
oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-07 - 18:26:45

Ben sinds kort weer gestart met vruchten en insrckteneters ,en ben er nog niet uit wat ik nu het beste kan voeren!
over de basis, een universeel voer,ben ik ook niet zo tevreden

Heefdt er iemand misschien goede tips

(betrefdt baardvogels,tropische spreeuwen en misschien de grotere soorten tangaras in de toekomst

MVG en BVD Renewink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-03-07 - 18:32:50

Waarom ben je niet tevreden metje universeelvoer? Is er wat mis mee?
Er zijn vele merken.

In elk geval is het geen hoofdvoedsel, maar dat wist je al. Appels, peren, bananen, meelwormen, krekels, kleine beetjes gehakt is sowiezo een goede aanvulling.

Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-07 - 18:39:14

Hmm, ben ik eigenlijk niet eens met je Ton. Het is volgens mij juist de basis, alleen niet voldoende.
Wat mij opvalt is dat eigenlijk iedereen aanraadt een goed eivoer erbij te geven. Daarnaast de insectenlarven en krekels ed.
Zou ook zeker even denken aan de insectenverrijkingsmiddelen zoals ik ze nu maar even noem.
Verder prijkt, zeker bij de grotere vogels, vaak tofu op het menu.
Andere aanbevelingen die krijg (voor europese zachtvoereters) zijn Orlux (veel insecten in aanwezig) en Witte Molen vruchtenpatee


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-03-07 - 19:03:22

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

ik maakte in het verleden ook veel gebruik van fruitvliegjes.
Je kunt diverse kweekstammen opzetten met enkele dagen ertussen, dan kun je vrijwel dagelijks fruitvliegjes loslaten bij je vogels.
Ik gebruikte altijd gewoon fruitvliegjes met vleugels, dan hebben de vogel ook nog wat om te bejagen.
Als basis een goed universeel, veel variatie met fruit, krekels, buffalo's meelwormen en als er eenmaal jongen zijn ontkom je er haast niet aan om als een soort 'weirdo' met een netje op insektenjacht te gaan. Hahaha ....veel succes!

(Ik had destijds Japanse- en zilveroornachtegalen, brilvogels en kweekte ook nog met Braziliaanse witborstrallen.)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-07 - 19:48:46

Als iemand die nooit iets anders dan papegaaien heeft gehad, vind ik het zeer fascinerend om te lezen....


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-07 - 19:52:18

Tja, Johan. Er is meer dan papegaaien wink :)
Echter als je hier op arena vertoeft krijg je vaak een andere indruk


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-03-07 - 19:58:22



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-03-07 - 23:44:52

Ik dacht ook niet compleet te zijn met mijn opsomming. happy :)
Geheel afhankelijk van de kwaliteit van het universeelvoer zou ik zelf gaan aanvullen.
Bijvoorbeeld Orlux insecten- en Orlux-vruchtenpaté samen vind ik een prima basis. Ik maal het dan ook nog, maar ik heb alleen kleinere vogels.
Gelukkig zijn er meer ervaringen en meningen.happy :)

Ton.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-03-08 - 10:04:41

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Je kunt diverse kweekstammen opzetten met enkele dagen ertussen, dan kun je vrijwel dagelijks fruitvliegjes loslaten bij je vogels.
Ik gebruikte altijd gewoon fruitvliegjes met vleugels, dan hebben de vogel ook nog wat om te bejagen.

Rupicola,kun je bovenstaande wat uitgebreider toelichten. Hoe doe je dit,welk voer,hoe houdt je ze,op welke temperatuur... enz enz


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-03-08 - 12:03:41

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Het kweken van Drosophila (fruitvliegjes)

Hebben we allemaal de cursusmap bij de hand? laugh :D

Men neme een aantal glazen potten >
men neme een aantal elastieken >
en men stele een paar panties van tante Bep!

In de glazen potten komt ongeveer twee centimeter voedingsbodem met daarbovenop een prop papier, houtwol of iets dergelijks.
(Dit is voor de vliegjes om op te zitten, anders plakken ze in de voedingsbodem vast)

Fruitvliegjes komen er met redelijk weer vanzelf op af, maar je kunt ze ook kopen en dan een aantal op kweek zetten. Het gaat tamelijk vlug dus je hebt er maar een paar nodig.

Met de panty en het elastiek sluit je de pot fruitvlieg-dicht af. Zet het geheel lekker op kamertemperatuur (pas wel op voor het uitdrogen van de voedingsbodem) en binnen de kortste keren kun je hele zwermen voeren.

Nou, dan volgt hier het recept van de Chefkok: laugh :D

2 sneden brood (nat maken en uitknijpen)
2 goed rijpe bananen
ongeveer 20 gram bakkersgist
voeg tegen schimmelvorming een mespunt Nipagin
toe (apotheek)
Meng het geheel goed door elkaar en laat het een paar uur rijzen.
Vervolgens verdelen over een paar potten.


eet smakelijk,

Le Chef


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-03-08 - 12:53:48

MjamMjam,ik ga gelijk aan de slag.
Hoelang kun je met die aangemaakte hoeveelheid doen ?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-08 - 15:21:06

Weet je wat ook goed gaat, de normale huiskamervlieg, wat meer vlees eraan voor de vogels en planten zich ook zeer snel voort. Een nadeel naar mijn weten niet in vleugelloze vorm verkrijgbaar.

Maar als je ze van te voren in de diepvries stopt dan is het ook makkelijk voeren. (nog van mijn tropische vissen tijd, anders bleven ze niet op het water liggen)

Fruitvliegen zijn inderdaad wel vleugelloos verkrijgbaar. Hierdoor ontsnappen ze niet zo snel, of je moet ze ook even bevriezenlaugh :D
Gert.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-03-08 - 15:53:22

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
MjamMjam,ik ga gelijk aan de slag.
Hoelang kun je met die aangemaakte hoeveelheid doen ?



op den duur (enkele weken) gaat het geheel toch ietwat minder smakelijk ruiken en uiteindelijk wordt er ook van gegeten natuurlijk.
Daarom af en toe een nieuwe kweek opzetten om enige voortgang te bewerkstellingen.

Ik heb altijd Drosophila's met vleugeltjes gebruikt, vanwege het bejagen door de vogels.
Ik vond het altijd wel prettig wanneer niet alles meteen opgegeten werd, maar er in de binnenverblijven ook wat rond vloog. Die vliegen gedurende de dag vanzelf een keer binnen bereik van de vogels en dat hield ze dan attent en bezig.
Je moet natuurlijk niet hele zwermen tegelijk loslaten zodat je je vogelhok haast niet in kunt! laugh :D

Zelf kweken van huisvliegen vond ik altijd wat minder, want de maden zijn vleeseters. Daar kleven zowel qua geur als hygiëne nogal wat nadelen aan. Vind en vond ze in de vogelverblijven nooit prettig in tegenstelling tot fruitvliegjes waarvan je, mits niet al teveel dus, vrijwel geen last hebt.

Je kunt wel wat (gekochte) maden laten verpoppen en de pas uitgekomen vliegen direct voeren of even koel zetten zodat ze minder snel wegvliegen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-08 - 18:44:13

Je kunt ook pinkies, buffalo's en meelwormen uit de diepvries kopen. Is wel makkelijk happy :)
Zit ook wat meer aan voor de vogels die Rene wil houden.
Rupicola (deze zou je ook wel willen hebben zeker (rupicola's)), voerde je deze ook aan de nachtegalen? Tijdens het kweken? Lijkt me niet erg voedzaam wink :)
Voor brilvogels lijkt het me prima.
Maar hoe zit het met de buitentemperatuur en de levendigheid?

Hoeveel nipagine haal je per keer??

Groet, Niltava


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2005-03-08 - 19:35:25

als universeelvoer is "tovo" aan te raden. Omdat veel vruchteneters sterven als gevolg aan ijzeropstapeling. En tovo heeft een laag ijzergehalte.

groetn oet twente

mark Grouwe


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-08 - 20:40:52

happy :))Alvast bedankt voor de vele reacties,hierover toch een vraagje:hoe zit het met het ijzergehalte van de andere genoemde universeelvoeren ?

happy :)Nog 1 vraagje:,, vroeger,, gebruikte ik de insektenvoeding van de firma claus (bruin en zwart)is die er nog ,en zo ja, wat vinden jullie ervan?

MVG Rene



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede