Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding vruchten en inseckteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-08 - 21:06:34

Tovo, AVES en Orlux geven het zelf aan en ik meen Witte molen ook.
Denk dat men hier ook niet meer onderuit kan, bij de echte kenners is dit "probleem" te bekend.

Claus heb ik nog nooit gezien, zag het vroeger wel in Onze Vogels en in boeken over zachtvoereters maar heb het dus nog nooit gezien in "life"


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-08 - 21:09:52

Even aan het googlen geweest Claus is nu(als ik het goed begrijp) een onderdeel van Quiko.

ZIe deze url.
www.quikovoeders.nl/


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-03-08 - 23:28:30

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Je kunt ook pinkies, buffalo's en meelwormen uit de diepvries kopen. Is wel makkelijk
Zit ook wat meer aan voor de vogels die Rene wil houden.
Rupicola (deze zou je ook wel willen hebben zeker (rupicola's)), voerde je deze ook aan de nachtegalen? Tijdens het kweken? Lijkt me niet erg voedzaam
Voor brilvogels lijkt het me prima.
Maar hoe zit het met de buitentemperatuur en de levendigheid?

Hoeveel nipagine haal je per keer??


1) pinkies, buffalo's en meelwormen uit de diepvries vond ik geen optie, want ze zijn in die staat niet meer te verrijken met b.v. carmix en vitaminen. Levend kun je ze eerst nog van alles voeren voordat ze zelf gevoerd worden.

2) ik voerde ook buffalo's en af en toe meelwormen aan mijn vogels, maar wanneer er jonge vogels zijn is dit bepaald ontoereikend en zijn de insekten nauwelijks aan te dragen. Je loopt dan zoals gezegd, als een weirdo door de buurt met een netje te zwaaien. (langs coniferen)

3) rupicola is in mijn geval afgeleid van de Pyrrhura rupicola, maar jij bedoeld de rode of oranje rotshaan. Die heb ik ooit bij een bekende schrijver in de volière zien zitten. Is wel wat moois hoor, maar je moet er wel goed op ingericht zijn.

4) buitentemperatuur en levendigheid.
t.a.v. insekten hoe koeler - hoe trager.
ik weet niet waar uiteindelijk de minimale temperatuur voor overleven ligt.
Ik hield ze, evenals mijn vogels, destijds op minimaal 18 graden en dat ging best goed.

5) Nipagin kocht ik in een tamelijk klein potje bij de apotheek. Ik heb geen idee meer van de exacte hoeveelheid en de prijs.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-03-09 - 00:08:53

Nog één aanvulling, vleugelloze vliegen ken ik ook niet, maar er bestaan wel zogenaamde krulvliegen. Die hebben (verrassend) gekrulde vleugels en kunnen nauwelijks wegvliegen.
Zijn te koop in de betere dierenspeciaalzaak, meestal op de reptielenafdeling.

p.s. heet een vlieg die niet kan vliegen eigenlijk nog wel een vlieg? happy :)

Ton.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-03-09 - 00:19:11

Niltava

Quicko heeft Claus in het programma zitten maar Claus is nog steeds een zelfstandige firmawink ;),Ik bestel er regelmatig maar het is duur vooral Claus zwart ligt om en nabij de 90 euro per 15Kg.Ik heb in onze zaak veel geprobeerd aan zachtvoeders maar ben blijven steken op Orlux uni patee premium en normaal beiden hebben een laag ijzer gehalte,TOVO is OK maar wordt snel hard en ik had het idee dat de vogels dit niet zo graag eten,Verder verschillen de soorten onderling zeer veel ,Zoals bijeneters,vliegenvangers en drongo,s eten voornamelijk levendig voer en geen patee,s .Ik heb ze altijd op een menu van meel,morio,s en buffalo wormen met wasmotten en krekels gezet dat voldoet zeer goed en 3x in de week een multi vitamie door het drinkwater,De overige soorten krijgen hier Orlux met insekt patee van orlux gemengd en aangevuld met meelwormen en pinky,s ook verstrek ik wat Claus zwart bij voor de grotere vogels zoals toekans en toerako,s met claus bruin hier zit wat meer grotere stukken vruchten in verwerkt .De grootste problemen had ik met pigmee ijsvogeltjes die nemen uitsluitend wasmotten en mini meelwormen hier is een multi vitamine heel belangrijk anders sterven ze vrij snel.Op het laatste dieet doen ze het prima men zou zeggen dat ze vis eten maar de pigmee voed zich uitsluitend met insekten .Op alle menu,s meng ik een kleine hoeveelheid AVES fruitmix.En uiteraard veel fruit ( Appel,mango,s, banaan,meloen enz)Hopelijk brengt dit iets bij aan de voeding van de vruchten en insekten eters ,Ik moet erbij vermelden dat ik inmiddels behoorlijk wat leergeld heb betaald door verkeerde voeding .Mijn mening is dan ook dat sommige soorten beter in de natuur kunnen blijven zitten dan in onze volieres de kweek resultaten zullen te miniem zijn ten opzichte van de stress en ongemakken voor de vogels tijdens het transport.

Erikhappy :)happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-09 - 07:21:09

Aan de rotshaan dacht ik inderdaad rupicola wink :)

Wat betreft de bevroren pinkies ed., die gaan door het zachtvoer dat ik zelf maak dus ze hoeven zelf niet meer iets tot zich te nemen.
Naast verder kun je daar natuurlijk ook nog wat over strooien. En je kunt ze zelf eerst even blancheren(levende) en dan invriezen. Zo kun je dus opgewaardeerde buffalo's geven.
Wat misschien niet goed overkwam is dat ik ze naast de bevroren pinkies ed in het zachtvoer, er elke keer ook wat levende bij doe.

Ik vermoedde al dat je binnenkweekte (ivm de temperatuur) vandaar mijn opmerkling zodat het voor degene die dat niet opviel.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-03-09 - 09:27:35

even off topic :d

Ik ben 1 keer oranje rotshanen tegengekomen bij een importeur prachtige vogels, maar als ik het me goed herinner waren ze van te voren al besteld en gingen ze naar een park in Duitsland


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-03-09 - 11:28:08

Zelf gebruik ik zowat een samenraapsel van wat hiervoor reeds werd geschreven.
Wanneer er echter jongen zijn maak ik gebruik van een insektenval.
Per nacht verzamel je al vlug 25 cl insekten, en ik kan jullie verzekeren dat heel wat voedingssupplementen dan echt wel overbodig worden.
Het is heel eenvoudig in gebruik, vooraleer de vangst van 1 nacht aan de vogels te geven plaats je het potje enkele minuten in de diepvries.
De insekten "verstijven" dan even en zijn makelijker te vangen door de vogels.
Wanneer je dit doet zal je zien dat de jongen niet groeien als kool maar als twee kolen, bv. bij vermaten de purper kroonvinken het nest na 9 dagen.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-03-09 - 12:12:18

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wat het yzergehalte betreft maak jullie geen zorgen de aangeving op de verpakking klopt totaal niet met het aangegeven .in ieder universele patee zit er teveel yzer dat weet ik uit heel goed ingelichte bron er zijn al meermaals controle uitgevoerd door andere firma s en het blijkt dat OVERAL teveel yzer in de patee bevat tegenover het opgegeven procent geloof niet dit of dat bevat maar zoveel yzer . Ik zelf heb nog tangara s gekweekt op een mengeling van 3 a 4 soorten insecten en vruchtenpatee aangevuld met pinky s zelf gekookt . 3 x per dag kregen ze deze voeding met een topje gistocal erbij en gemalen sepia schelpen en nadat de jongen ouder werden gaf ik wat meelwormen buffalo s krekels en wasmotten bij en dat was zeker voldoende alsook dat ze 2 a 3 maal per week een stukje fruit kregen . wat ik nooit meer geef aan dergelijke soorten vogels zijn meloenen heb eens een documentaire gezien op tv waar ze de meloenen bespoten uit de lucht met een helicopter voor het brstrijden van de fruitvlieg en heb daarzelf ook ervaring bij gehad .wanneer je een sterfgeval hebt door vergiftiging dat kan je zien aan het snel achteruitgaan van de toestand van de vogel zwarte lever s morgens dik zitten en s avonds of smiddags dood .sedert dat ik geen meloen meer geef heb ik zo n ervaring niet meer meegemaakt.


joopvangeffen
Website Member
Posts :2

Website Member
2011-02-27 - 11:26:37

misschien een raar voorstel, maar heeft er iemand wel eens geprobeerd om eendags muizen te voeren aan spreeuwen als die jongen hebben ?
ik heb zelf herder maina's en driekleur glansspreeuwen zitten.
graag reaktie hierop alvast bedankt.
mvg

Joop


bram en jake
Website Member
Posts :81

Website Member
2011-02-27 - 11:34:28

bakje met tovo plus tropical(pellets) plus hot and healty ( ook pellets alleen wat groter en dan doe je je in plaats van gewoon water vruchtensap over de tovo met de pellets erbij.
als je vruchten in blokjes snijd en dan in een zever met een bakje eronder en dan invriest en dan zet je ongeveer 5 uur savond uit de diepenvries op de aanrecht. de volgende ochtend zit er dus vruchtensap in die bak onder de zever.

dit resep geef ik aan de vogels van mijn baas met de volgende vogels: arasarie, kieviten, nachtegalen, tangaras, schamalijsters.

ik hoop dat je hier iets mee kan.

mvg bram



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede