Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Wat definieerd een goede kweker Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-26 - 00:32:52 send message to natasja

*proest* 1-0 peter wink ;)

wat mijn mening betreft , ik hou niet zo van keurmerkjes en vind dat dat in de praktijk ook niet werkt of kan werken.

het is meer een gevoelskwestie en die kan je niet met keurmerken bestempelen happy :)



Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-26 - 08:26:57 send message to Raimond Wolfert

Hoi Natasja, ik vroeg ook niet wat je van een keurmerk vind.wink ;)
Wat verwacht jij van een goede kweker?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-26 - 09:52:27 send message to natasja

dat hangt er dus vanaf ...

het gaat mij om het gevoel wat ik erbij heb en dan pas kijk ik naar andere dingen.

Kom ik bij een kweker die alles beter weet en zichzelf nogal op de borst kan slaan dan heb ik het snel gezien ondanks dat dat bijv. een hele goede kweker kan zijn ..



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-26 - 10:03:44 send message to dooren

Hmmm, een rare selektie methode Natasja, dus jij beoordeeld meer de man in kwestie hoe die is dan de vogels die je wilt kopen.

Maar wat neem je dan mee naar huislaugh :D

Ik vindt het altijd goed dan mensen zeer veel vertellen, filter eruit wat van pas komt, en de rest laat ik langs me afglijden. En dat mensen trots zijn op hen prestaties en vogels vindt ik wel oke, geeft ook weer een soort betrokkenheid.

Maar goed, ieder heeft zijn eigen methodes van kopen.
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-26 - 10:10:22 send message to ParkietenPeter

Gert,

Dat snappen jij en ik ook niet. Zegt ze zometeen dat het vrouwelijke intuitie is.laugh :D

Kun je niet tegenop.laugh :D Ja vrouw, nee vrouw.

wink ;) Peter


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-26 - 10:27:39 send message to Lennart

quote
Hmmm, een rare selektie methode Natasja, dus jij beoordeeld meer de man in kwestie hoe die is dan de vogels die je wilt kopen


Ik denk dat deze methode in de praktijk nog steeds de beste is. De eerste indruk die je van een kweker krijgt is meestal ook de eertse indruk die je dan van zijn vogels mogelijk hebt.

Dat neemt niet weg dat je dan maar blindelings op zijn eerlijk uitziende ogen af moet gaan want voor je tot koop over gaat zijn er al een paar en misschien wel meedere contacten geweest.
En als je je zelf niet vertrouwt kan je altijd nog iemand meenemen die wel en/of meer kennis van zaken heeft.

De praktijk is echter dat er vaak, meest ook nog eens door ondeskundige mensen, blindelings vogels worden gekocht zonder ook maar iets te onderzoeken of te verifiëren!

Net als Natasja geloof ik ook niet zo in keurmerkjes.
Die zijn altijd te manipuleren en is een garantie van 0,0 en voor eventuele verplichte kweeklijsten geldt dat precies hetzelfde.
Heb daar zelf genoeg ervaringen mee bij diverse stamboeken en dat kan heel erg ver gaan.
Want als het ineens om duizenden €-tjes gaat is de eerlijkheid vaak héél, héél ver te zoeken......sad :(

De goeie natuurlijk niet te na gesproken.

Lennart wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-26 - 10:35:45 send message to Niltava

Dus toch een persoonlijkheids test???
Kom nou, een opschepper kan geen goede kweker zijn een een bedeesde, rustige man altijd??
Nogmaals ken zelf de vogels die wilt kopen. Vogels liegen niet, mensen kunnenoneerlijk zijn.
Dus lees de vogel en lees de eigenaar.

Overigens denk ik dat natasja en gert hetzelfde bedoelen (verschil in mannen en vrouwentaal).


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-26 - 10:48:49 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vrouwen beslissen meer emotioneel.
Mannen beslissen meer rationeel.
Ik zit zoals de meeste mannen in elkaar en krijg dus af en toe flink op mijn kop van mijn vrouw dat ik meer emotioneel moet denkenlaugh :D
(erg leuk Lenard dat ik dit nu ook van een man krijg te horenrazz :p)

Dit komt goed in uiting in de reaktie van Natasja, is dus geen persoonlijk aanval.

Ik beoordeel eerst de vogel, neem het verkoopverhaalje en algemene kennis van de man mee.

Tasja, kijk of het een aardige vent is, die niet te veel opschept, en kijkt dan naar de vogel.

Uiteindelijk maakt het niet veel uit, zolang je beseft dat de vogel 100% goed moet zijn. Dat je dan waarschijnlijk meerdere mannen moet bezoeken voor je een goede vogel hebt moet iedereen voor zich zelf weten. (niet iedereen zit hetzelfde in elkaar)
Gert



Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-27 - 11:46:46 send message to Lennart

Wil de zaak even omdraaien:

Zou het misschien ook nog zo kunnen zijn dat ik als kweker/verkoper de vogel helemaal niet wil verkopen aan degene die daar voor mij staat omdat ik twijfels heb over zijn/haar goede bedoelingen en/of twijfelachtige verzorging.

Want één ding staat voor mij vast: Ik wil weten wat er met mijn vogels gebeurd en als ik daar twijfels over krijg, jammer dan, dan geen vogel!

Lennart wink ;)


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-27 - 12:05:50 send message to henkmeer

Ik ben vast een slechte kweker.

Koop weleens import vogels om mee te kweken.
broed met de vogels meestal maar 1 ronde, dit om de vogels te sparen als het en groot nest is.
Verkoop niet aan de deur, breng wat ik over heb naar de handel, waar ik deze ruil voor een andere soort.
Vogels zitten allemaal binnen bij kunstlicht.
Breng nx met de hand groot.
Geef soms vogels zomaar weg aan liefhebbers die ook met een soort willen beginnen, of dit slecht is weet ik niet, misschien ben ik wel geklaugh :D

Maar ben wel elke dag met de vogels bezig krijgen elke dag schoon water en goed voer, kan er uren over praten wat ik ook regelmatig doehappy :)
Heb veel plezier aan me vogels en zeker als deze jongen hebben, wat toch meestal wel lukt.
Heb kweek ervaring met meerdere soorten en wil dit ook nog met iedereen delenhappy :)

Henk


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-03-27 - 12:38:28 send message to goffini

En wie zou dan zo'n label moeten toekennen?
Wie gaat bepalen of hij/zij een goede kweker is.
Oftewel wie stelt de regels samen.
Wie gaat controleren of de kweker zich in loop der jaren nog steeds houdt aan de toen gestelde eisen.
Ik ben bij hele nette kwekers geweest die mij achteraf probeerde een manke vogel te verkopen. Hij praate honderuit en had qua hokken en hygiene alles netjes voorelkaar en ik ben bij voddebalen geweest die het niet zo hoog op hebben met mensen, weinig zeggen maar ze zijn o zo goed voor de vogels. De kooien waren wel schoon maar een beetje krakkemikkig.Ik kocht daar wel perfecte vogels. Wie krijgt nu een label/predikaat goede kweker?


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-03-27 - 12:43:13 send message to Dennis Fr.

onbegonnen werk ieder heeft zijn eigen werkwijze.
als er regels komen ervoor gaat er voor veel mensen de hobby verloren terweil ze wel goed zijn voor hun vogels.maar omdat de hokken niet voldoen of weet ik veel allemaal wat.
ik neem zelf veel aan van kwekers toon intresse voor hun werkwijze sommige dingen vind ik van daar kan ik ook wel wat mee . En veel dingen ook niet.maar zo leren we allemaal wat.respecteer elkaar dan komen we een heel eind.en niet het eeuwige commentaar van je doet dit of dat of je moet.
Groeten Dennis


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-03-27 - 12:54:33 send message to goffini

Kan volgens mij ook niet ,Dennis.
Je zou wel als vereniging een soort van richtlijn opkunnen stellen waaraan kwekers moeten voldoen en het is dan aan de koper van de vogels of hij/zij daar mee accoord gaat, dat gaat dan naar eigen interpretatie.
Net zoiets als Pakara heeft gedaan met het aankoopcontract.


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-27 - 13:01:14 send message to Raimond Wolfert

Goffini, volgens mij haal je 2 topics door elkaarwink ;)


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-27 - 13:12:56 send message to Elfje

Tja wat is een goede kweker en wat is een slechte?? Moeilijke vraag nog moeilijkere selectie. Dingen die voor mij belangrijk waren...
Hoe gaat de kweker met zijn vogels om, je kan aan de vogels al zien of hij dit altijd doet of alleen als er iemand bij hem langs komt. (VERTROUWEN vogel/eigenaar) Zowiezo geen lange afspraak maken dus niet zeggen over 2 weken kom ik is langs maar op de dag zelf bellen en vragen of je langs mag komen zodat niet alles brandschoon kan zijn. En je een beetje in kan schatten hoe het gesteld is met de hygiene. Hoe ziet het voer en water eruit dat er gegeven wordt (is het vers??). Mag je kweekkoppels zien? (vindt ik zelf altijd erg leuk om te zien ofdat de eventuele ouders niet in een piepklein hokje zitten maar wel lekker hun vleugels kunnen uitslaan als ze dat willen.(geen legkip id) Niet dicht langs de kooien natuurlijk maar toch dat je in de ruimte kan kijken zonder alles te verstoren) Wat ik ook altijd erg leuk vindt is als ze me uitleggen hoe het met babietjes zit. Ik heb mogen zien hoe een kleine oranjekuif uit het ei probeerde te komen en na een anderhalve maand heb ik die kleine oranje kuif nog is gezien. Dat zijn dingen die ik leuk vindt en waar ik een kleine indruk van krijg bij een kweker. Welk voer ze ze geven, extraatjes etc. Welk fruit/groente voeren ze ze. Veel vragen over ziektes/preventies ertegen. Haalt hij zomaar vogels binnen bij jan en alleman vandaan?? Gewoon durven vragen naar dat soort dingen helpt al een hoop ellende te besparen volgens mij?

Ik zou zeggen vertrouw op je gevoel en kijk goed naar de interaktie tussen vogels en kweker. En luister heel goed want ze zullen je allemaal het verkoop praatje aan proberen te smeren als GELD nummer 1 is als hoofddoel van hun hobby en dat zijn de kwekers waar ik dus nooit bij zou kopen.

Degene die mij laat zien dat hij echt geeft om zijn dieren en dat veel belangrijker vindt dan geld dat is degene die dan mijn geld kan krijgen.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 120 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede