Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > B ekwaamheids certificaat Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : B ekwaamheids certificaat
jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-03-26 - 02:51:34 send message to jani

Als ik hier deze topics lees dat men paspoorten
zou willen toekennen aan goede liefhebbers en zo vraag ik mij af wat men vind van het duits systeem .Een bekwaamheids test voor iedereen die papegaaien en parkieten wil houden.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-26 - 08:41:15 send message to ParkietenPeter

Jani,

Die is er in Dld ook voor hondenbezitters bijv. En daar zal de overheid volledige medewerking voor moeten verlenen. Honden kunnen, omdat ze op straat lopen, mits niet goed gehoduen, een gevaar voor de bevolking opleveren.

Ik weet dus niet of die bekwaamheidstest in Dld er ook voor vogelkwekers is, jij?

Maar dan wordt er in het algemeen eenmalig een test gedaan en that's it. Werkt dus ook niet.

Maar dit hoort volgens mij toch bij het andere topic thuis.

wink ;) Peter


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-03-28 - 17:23:16 send message to goffini

Heb je het echt over een bekwaamheidstest?
Ik weet wel dat dld minimale eisen stelt aan de maten van de huisvesting van papegaaien en parkieten.
Kan desbetreffend bestand mailen.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-28 - 17:38:22 send message to Hawkeye_NL

De vraag hierbij is eigenlijk hetzelfde als bij het andere topic;
Wie gaat de regels bepalen waaraan je moet voldoen? En wie gaat de controle uitvoeren om na te gaan of je ook na het behalen van het certificaat je kennis up to date houd? En de kennis naleeft zeg maar.

Ik denk persoonlijk dat dit soort zaken niet bij zullen dragen aan een verbetering van de algehele welzijn van de dieren zelf. Het zal volgens mij altijd een soort van "kijk eens wat ik goed ben" papier opleveren. Alsof je nu ineens beter of betrouwbaarder bent. Het geeft dus geen enkele garantie voor de toekomst!

Erwin


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-03-28 - 17:44:00 send message to jani

Ik had het inderdaad over zo een test.
Ik zou liever hebben dat alles bleef zoals het is maar als het toch zou moeten zou ik het zeker niet slecht vinden daar men dan tenminsten iets van deze dieren afweet en ingeval van onregelmatigheden zou men deze attesten kunnen intrekken en dus ook geen dieren meer kunnen houden wat wel een grote invloed zou hebben op het dieren welzijn.
Hoe dit in duitsland allemaal verloopt wit ik eigenlijk ook niet maar vind het zeker niet slecht.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-03-28 - 17:47:27 send message to jani

Ik denk te weten dat het in duitsland wel degelijk verplicht is en dat het van een of ander ministerie uitgaat.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-03-28 - 18:06:23 send message to goffini



erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-03-28 - 18:12:26 send message to erik

Hallo

Ik ben zelf lid bij een vereniging in Duitsland en inderdaad daar heeft men een zuchtergenemigung( Kweekvergunning) nodig voor het houden en kweken van alle vogels ( Ik praat hier niet over 1 vogel in de huiskamer) men moet een test afleggen bij het betreffende bundesland ( Provincie ) waarin men woont deze test bestaat uit 3 scholingsdagen en een examen als men hieraan voldoet krijt men een sachkundennachweis ( Bekwaamheids diploma ) Men is verplicht lid te zijn van een vereniging waarvan het bestuur deze tests ook heeft moeten doen zodat men weet waar men over praat dit moet op het gebied van allerlei soorten men heeft de groepen :

Postuur en kanaries en hun bastaarden
Exoten
Papegaaien
Grote parkieten
Cultuurvogels

Alle verenigingen zijn aangesloten bij het Bundes artenschuts ( Landelijke dierenbescherming ) dit is verplicht.

Controle vindt plaats door een Verteriniar wel een ambst deze is aangewezen door het ministerie ,Deze man bepaald dat men vogels mag en kan houden en inderdaad hier zijn minimum eisen betreft afmetingen van tuin en kooien aan vereist.Deze komt elk jaar terug .Verder is men verplicht voor kromsnavels en cultuurvogels en boekhouding te voeren .

Hopelijk is deze uitleg voldoende voor allen,Hier in Nederland is de Dibevo samen met stichting dierbaar bezig voor een soortgelijke regeling in eerste instantie voor handelaren in levende have.

Gr
Erik


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-03-28 - 18:35:17 send message to goffini

Ok , duidelijk.
Kan ik dat ook nog ergens officieel nalezen.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-03-28 - 20:16:03 send message to erik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Goffini

Bij deze www.bna-sachkunde.de ,BNA is overkoepelend maar het kan per landesambt verschillen elke provincie heeft zijn eigen toevoegingen op dit gebied .

Succes
Erik


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-28 - 20:39:41 send message to Lennart

Bij elk wit circuit hoort een grijs circuit, zie niet in dat Duitsland daar en uitzondering op is.
Ik zelf heb diverse stamboek/boom huisdieren zowel uit Nederland, Engeland, Zweden, Duitsland, Frankrijk en Denemarken en ook daar bestaat er voor al deze dieren een grijs circuit, ondanks alle interne wetgeving en controle....zie niet in waarom vogels dan ook daar niet aan ontkomen....sad :(

Mijn ervaring is na ruim 40 jaar stamboom/boekdieren houden dat geen enkel systeem waterdicht is of je zou bij elke kweker, hoe klein of groot ook, een 24-uurs bewaking in moeten stellen...en dan heb ik het nog niet eens over de klandestiene kwekers/fokkers, want die weten de mazen toch wel te vinden....razz :p

Kortom: Een bekwaamheidscertificaat is leuk voor ambtenaren en mensen die er in geloven...!

Lennart wink ;)


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-03-28 - 21:04:04 send message to erik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

lennart

Ben ik met je eens deze cirkeltjes heb je overal ,Wat wel positief is dat bijv wildzang zonder nachweis of BNA certificaat absoluut niet op een vogelmarkt of overdracht aan serieuze kwekers kan en mag ontbreken in Duitsland ,Tuurlijk zijn er die in de achterschuur verkopen en zelfs vanuit de kofferbak maar wat wil je persoonlijk zelf wink ;)wink ;)wink ;),De verantwoording ligt bij de koper die wellens en wetens de illegale markt steunt of gewoon om de nachweis vraagt is deze er niet ligt de verantwoording bij jezelf.

Gr
Erik


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-28 - 21:22:57 send message to Lennart

quote
Wat wel positief is dat bijv wildzang zonder nachweis of BNA certificaat absoluut niet op een vogelmarkt of overdracht aan serieuze kwekers kan en mag ontbreken in Duitsland


Dat is juist de ellende met grijze circuits, de verkoop loopt ook niet via de officiële kanalen, maar gebeurd altijd onderhands en vaak ook nog met perfect vervalste papieren.....sad :(
Zodat je zelfs als huidige eigenaar 99 van de 100 keer je nog niet eens druk hoeft te maken dat je problemen zou krijgen.
Laat staan mensen die te goeder trouw hebben gekocht...op bijvoorbeeld internet koop-pagina's, die weten meestal helemaal van niets.

En nog ellendiger is dat het grijze circuit werkt als een olievlek. Heb al meerdere malen meegemaakt dat dieren uit het grijze circuit soms duurder zijn als uit de witte....sad :(

Maar ja, als je dat ook bewust doet heb je waarschijnlijk ook al andere plannen dan de oprechte!

Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-28 - 21:37:29 send message to ParkietenPeter

Lennart,

Wat wil je eigenlijk zeggen of bereiken met je antwoord als ik vragen mag? Iedere dag sterven er mensen omdat anderen zich niet houden aan de verkeersregels. Mensen sterven omdat anderen menen dat ze zonodig moeten moorden wat bij de wet verboden is. Mensen lijden honger omdat anderen de humane wetten menen te verzaken.

Dat betekent toch nog niet dat er maar geen wetten uitgevaardigd moeten worden omdat mensen zich er lekker niet aan houden?

Dus wat beoog je eigenlijk met je betoog?

Peter


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-03-28 - 21:46:49 send message to jani

Als koper kan je toch navraag doen of bepaalde persoon voldoet of niet.
Ik denk als je dit dan niet doet je al even schuldig bent als de zn grijze verkoper.
Ik vraag mij ook af hoelang je zal kunnen verkopen in het openbaar eer je zal gesnapt worden.Ze moeten maar een advertentie van jouw zien en controleren.
Men zou ook de geregistreerde personen kunnen bekend maken via een lijst op internet dan kan je als koper direct zien of het goed zit of niet.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-28 - 21:57:10 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Peter,

Ik bedoel met mijn betoog: Al heb je zo'n regelgeving als nu in Duitsland, dat je daarmee niet bereikt dat alle problemen opgelost worden of zijn.
In elke wet/regelgeving zitten mazen.

Ik bedoel niet te zeggen dat je er dan ook maar niets aan zou moeten doen, beter een regeling dan geen.

Wat ik wel beoog is dat mensen er niet vanuit moeten gaan dat als er zo'n regeling zou zijn in Nederland dat alles dan is opgelost ten opzichte van slechte of kwaadwillende kwekers, want die verdwijnen namelijk in dat grijze circuit waar ik het over had.
Want elke cultuur kent een sub-cultuur.

Lennart wink ;)



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede