Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ONDERZOEK GEDRAG HANDOPFOK UNIVERSITEIT WAGENINGEN Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-03-30 - 23:54:00 send message to tonnl

Misschien is het slimmer te wachten tot iedereen het rapport heeft kunnen lezen...

Ik vind overigens ook dat een zo kleinschalig onderzoek erg weinig waarde heeft, maar dat terzijde.
Ton.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-31 - 00:00:14 send message to Lennart

Erwin, dat is dan ook precies wat ik bedoel met een storm in een glas water voor wat bertreft de titel van dit topic. En de suggestie die daar gewekt wordt. Achteraf komt er nu heel wat anders naar boven, namelijk problemen met de huiskamervogel. En dat lijken mij totaal andere problemen en daar valt inderdaad nog heel veel over te zeggen!

Lennart wink ;)


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-31 - 00:31:28 send message to capito

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

user wiped their message


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-31 - 00:31:50 send message to dooren

Een storm in een glas water moet je het niet noemen.

Er zijn tussen de 300000 tot 600000 huiskamerpapegaaien in nederland.

En hier gaan we weer met onze procentjes %(zoals bij een ander topic, erwin).
Als 10% steriotype gedrag vertoond of geplukt is dan zijn er dat 30000 tot 60000 te veel.
Daar kunnen wel allemaal wel luchtig omheen praten, maar dit moet ons toch wel tot het nadenken zetten over onze hobby, en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.
Gert.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-31 - 00:51:50 send message to Hawkeye_NL

Klopt Gert, alleen ben ik niet met je eens dat de meeste geplukte kippetjes in de huiskamer zitten. Juist in de kweekruimtes kom je zeer extreme gevallen tegen en dan heet het ineens broedsheid of ander hormonaal gedrag en als het is de huiskamer gebeurt het het ineens steriotiep gedrag. Dat is wat ik bedoelde met de zin dat het er op lijkt dat... !

Natuurlijk is dit niet tegen jou of een ander persoonlijk bedoeld. Maar er wordt geschemert met een onderzoek waarin het een en ander zou moeten staan echter is die dit alleen weggelegt voor de leden voor de Pakara. En zover ik dan het verhaal verder begin te volgen valt het allemaal ook nog eens mee wat betreft de toptitel van dit topic namelijk: "ONDERZOEK GEDRAG HANDOPFOK UNIVERSITEIT WAGENINGEN".
En dat is dus net niet het geval. Het is een onderzoek naar huiskamervogels waar natuurlijk ook een stukje handopfok in mee is genomen. Of mis ik nu het onderzoek helemaal?

Gert, ik begrijp dat jij het hebt? kan je mij een kopie mailen? Ik beloof dat ik het niet zal publiceren shocked 8O

Erwin


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-31 - 02:43:54 send message to Wickingh

Hai,

het rapport is geschreven naar aanleiding van een vrijwillig in te vullen enquette ,

mvg Frank


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-31 - 08:06:22 send message to ParkietenPeter

quote
Misschien is het slimmer te wachten tot iedereen het rapport heeft kunnen lezen...

En ik denk dat dit vet odnerstrept mag worden.
Misschien is het slimmer te wachten tot iedereen het rapport heeft kunnen lezen...

wink ;) Peter


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-03-31 - 08:58:16 send message to dijkkamp

en dan zijn we en jaar verder als het aan pakara ligt


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-31 - 09:24:15 send message to Lennart

quote
Misschien is het slimmer te wachten tot iedereen het rapport heeft kunnen lezen...


Als je bedoeld om inhoudelijk in te gaan wat daar in geschreven staat heb je gelijk.

Maar wat ik al in het begin zei van dit topic en Erwin in zijn laatste reactie dat de titel van dit topic namelijk iets heel anders suggereerd namelijk de problemen bij papegaaien door handopfok. Nu blijkt echter, lopende deze discussie, komen er heel andere dingen naar boven, namelijk de problemen met de huiskamervogel! Hoeveel daar van zijn opgefokt met de hand? De helft? Een kwart?

Voor de voorstander van handopfok wordt dit onderzoek ineens voor velen van deze manier van grootbrengen meteen een stuk minder interessant.

Ik heb gisteren al tegen Gert gezegd:
quote
En natuurlijk kan er altijd nog wel eens een boom opgezet worden omtrent voordelen/nadelen van handopfok en voordelen/nadelen van natuurbroed maar dan wel met wederzijds respect en niet met van te voren ingenomen stellingen die zelfs met een kruisraket niet te doorboren zijn!



En messenslijperij hoort daar niet bij, want dan is de discussie al bij voorbaat mislukt!

Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-31 - 10:41:29 send message to ParkietenPeter

Omdat een en ander inderdaad gaande weg erbij getrokken is, is hier natuurlijk ook weer de vraag of dit in dat beruchte behandeld wordt.

Om vooruitlopend te generaliseren is sowieso niet goed.

Ik ben het wel met je eens dat je niet kunt stellen dat de meerderheid van de vogels hieronder lijden. En zondermeer, zoals Gert zegt is iedere vogel eigenlijk al 1 teveel.

Waar ik dan ook benieuwd heen ben is of het onderzoek ook een mogelijke oplossing brengt? Want constateringen in een odnerzoek onderbrengen is geen kunst, maar wat doen we eraan?

Succes
wink ;) Peter

Noot van de moderator; wink ;)
Als we weer meedoen aan de boomplantdag, is het inderdaad goed om er stil bij te staan dat de gemoederen niet te hoog op mogen lopen. Want daar maken we meer mee kapot dan goed is.wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-31 - 11:27:13 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Erwin, ik snap dat je bepaalde dingen in een bepaalde zin leest. De titel is ook fout van deze topic, dat begrijp je als je het artikel leest. Er zit ook wildvang tussen.
Het lijkt erop dat problemen alleen voort komen in de huiskamer. Maar zoals je verteld, komen deze problemen ook vaak voort in de volieres.

Zelf heb ik goede kweekkoppels, sommige soorten zijn meer plukgevoelig dan andere, etc etc. Waarom en wat kun je er tegen doen?? Mijn vogels plukken ook graag de jongen, je weet dat ik allerlei methodes heb om dit te voorkomen.

Wat ik goed vind is dat er onderzoek wordt gedaan, hiermee kan je in de toekomst bepaalde zaken uitvogelen zodat het minder voortkomt.
Huiskamerliefhebbers en kwekers kunnen beiden hiervan grote voordelen hebben. Ook laten we aan de publieke opinie zien dat we wel begaan zijn met het lot van onze eigen vogels, en alles op alles zetten met behulp van universiteiten.

Ik vind het dan ook jammer dat sommige bij voorbaat de hakken in het zand zetten en dit zien als een bedreiging. Dat vind ik jammer, want hierdoor wordt objectief discusseren moeilijk en worden vaak de inleiders gezien als mensen die even komen vertellen hoe het dan moet.
Op dit forum is enorm veel kennis aanwezig, soms zal deze kennis je niet boeien of uitkomen, maar de kracht is, dat we wel met elkaar zeer veel kunnen leren.

Dit kan alleen als men objectief naar bepaalde zaken kunt kijken, dit zal altijd wel moeilijk blijven in bepaalde gevallen. Dit is omdat emoties ook meespelen.
Het is zaak deze emoties onder controle te houden, in belang van het grote plaatje.

Een totaal ander voorbeeldje van verschillende meningen:
1. Voor een kwartelliefhebber die zijn kwartels verkoopt op een vogelmarkt is dit een teken van gezondheid : de kwartel legt hier een ei.
Kijk ze heeft nog een ei gelegd.

2. Voor een persoon die weinig met vogels heeft op zo'n markt, en er even overheen loopt, denkt, shit dit dier heeft in deze ellendige omstandigheden nog een ei moeten leggen, zielig.

Geloof maar dat je dan ook een flinke discussie kunt krijgen.
Groet Gert.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-31 - 11:52:17 send message to Lennart

Gert,

quote
Wat ik goed vind is dat er onderzoek wordt gedaan, hiermee kan je in de toekomst bepaalde zaken uitvogelen zodat het minder voortkomt


Ik denk dat ook niemand hier aan zal twijfelen!

Maar onderzoek door alleen wetenschappers is één, jarenlange praktijkervaring is twee.
Je zegt het zelf al dat jij vele methodes hebt ontwikkeld in de voorgaande jaren om negatief gedrag te verbeteren. Perfect!
Maar deze resultaten zullen dan ook zeker in zo'n onderzoek moeten worden meegenomen wil er een objectieve conclusies uit komen.

Dit geldt trouwens voor beide groepen....Als je begrijpt wat ik bedoel....happy :)!

En dat de titel van dit topic fout is probeer ik al aan te geven op pagina 1 in één van mijn eerste reactie's, maar neemt niet weg dat als er dan direct al zo'n stelling geponneerd wordt, dat mensen inderdaad de hakken gelijk in het zand gaan zetten.
Zie de hoog oplopende meningsverschillen over hetzelfde onderwerp in andere topics.

Niemand wil er tenslotte er van "beschuldigd" worden dat hij/zij fout bezig is.
En dat je door middel van goede brede voorlichting en een open en eerlijke discussie een stuk verder komt.

En natuurlijk blijven er voor en tegenstanders, maar dat maakt mensen soms ook zo leuk...of niet natuurlijk.....happy :)

Lennart wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-02 - 13:19:06 send message to Jacqueline

happy :)



wink ;)
Peter.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-02 - 20:12:20 send message to Lennart

Ja, Peter, als mensen dit nu maar eens in hun hoofd hielden bij de aanschaf van een papegaai zou het NOP zonder vogels zitten.....sad :(!!!!

Lennart wink ;)



Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 131 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede