Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mijn grijze roodstaart weer naar buiten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : mijn grijze roodstaart weer naar buiten
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-04-12 - 21:19:45 send message to dun grijzeroodstaart

hallo ik heb vandaag mijn hokken klaargemaakt buiten ik heb nu 2 koppels buiten zitten , hebben heel de winter binnen gezeten maar ze komen ook weer van buiten ik ben verhuist en moest ze tijdelijk binnen zetten !!
mijn vraag ik heb een alu voilere maar ik heb aan de bovenkant polycarbonaat en aan de zijkant 1 zijkant dan golfplaatjes voor de wind en ze zitten wel beschut staan tegen de garage maar de voorkant is open en de zijkant van de eene kan is ook open zou daT kwaad kunnen ??? met de wind ??
want ik doe hem van de zomer wel helemaal dicht met golfplaatjes schroeven maar nu vind ik het daar te goed weer voor en ik denk dat ze wel oke zitten !!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-12 - 23:12:13 send message to dooren

Belangrijk is een goed nestkast waar ze bv s'nachts in kunnen slapen als ze geen binnenverblijf hebben.
Dit voorkomt vaak al veel leed.

Voorts altijd belangrijk dat ze uit de wind kunnen (heb je aangegeven) en in de schaduw, dus geen lichtgevende plaat.
Gert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-04-13 - 09:44:56 send message to dun grijzeroodstaart

dooren , ik heb er in beide kooien broedblokken in hangen ja ,,
en ze zitten al op een plaats waar het bijna niet waait en voor schaduw heb ik gezord alhoewel ze niet continu in de zon zitten hoor het is net andersom maar mijn gevoel zegt dat ze wel goed zitten


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-13 - 09:52:19 send message to johanblok

Vanaf nu tot aan het eind van de zomer gaat dat wel goed, maar mijn ervaring is dat grijze roodstaarten in de winter echt een goed geisoleerd binnenverblijf nodig hebben.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-04-14 - 17:10:39 send message to dun grijzeroodstaart

o is dat zo ???
nou daarvan was ik niet op de hoogte !!
ik dacht dat ik alles goed dicht zou maken voor de wind en regen dan dat ze wel heel het jaar buiten konden blijven .
zijn hier nog meer mensen met advies of die grijze roodstaarten wel heel het jaar buiten hebben zitten ..!!??


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-04-14 - 17:12:52 send message to dun grijzeroodstaart

o is dat zo ???
nou daarvan was ik niet op de hoogte !!
ik dacht dat ik alles goed dicht zou maken voor de wind en regen dan dat ze wel heel het jaar buiten konden blijven .
zijn hier nog meer mensen met advies of die grijze roodstaarten wel heel het jaar buiten hebben zitten ..!!??sad :(sad :(


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-14 - 18:11:47 send message to dooren

Ik ken toch wel grijsroodstaartliefhebbers die in de winter hun vogels onverwarmd buiten laten zitten. Ook bij ara's en kaketoes is dit het geval.

Echter in Nederland hebben we 2 soorten winters of flinke afwisselingen tussen vorst en regen.

Ben zelf van mening dat indien de vogels goed beschut tegen wind en regen, de winter zonder veel problemen kunnen doorkomen.
Een onverwarmd nachthok zal maar een graad of 4-5 hoogstens uitmaken tov de buitentemperatuur, maar is ook voldoende. Maw kou is minder erg dan vocht en tocht.

Wel belangrijk (algemeen bekent) is dat vogels ruim van tevoren moeten kunnen wennen aan de buitensituatie.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-14 - 19:01:52 send message to johanblok

Veel import grijze roodstaarten blijven er toch slecht tegen kunnen en hebben mijns inziens een vorstvrij binnenhok nodig. Je merkt het ook dat ze dan overdag veel in het nesthok gaan zitten. Het is een aanslag op hun conditie waardoor tal van andere potentiele ziektes een kans krijgen waardoor je mijns inziens een flink risico neemt. Bovendien, als, zoals mijn ervaring is, ze overdag in het nesthok gaan zitten vanwege de kou, dan dien je ze voor hun welzijn betere bescherming te geven.
Ofwel, het kan wel, maar het is vaak toch een aanslag op hun conditie, met name bij import vogels ook als ze al diverse jaren hier zijn. Mijn advies daarom om ze van een vorstvrij binnenhok te voorzien, of s'winters binnen te huisvesten.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-14 - 19:28:04 send message to dooren

Voeding heeft er ook mee te maken, mbt conditie verlies in de winter, het winterdieet dient meer zonnepitten e.d. te bevatten. Een goede vet-reserve is een basis voor een goede conditie in de winter. Importen zijn inderdaad gevoeliger, maar heeft ook te maken met een (te late)gewenning mbt buitensituatie.

Moet natuurlijk toegeven dat strenge vorst niet bevordelijk is voor de contidie, maar dat is voor geen enkele tropische vogel.

Ik ken persoonlijk liefhebbers van grijsroodstaarten waarvan de koppels in de winter het ijs breken om te baden.
Gert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-04-15 - 15:06:03 send message to dun grijzeroodstaart

dat laatste heb ik al meer gehoort dat ze het ijs op eten en vollop in de sneeuw rond dabberen !!
maar ik hou het gewoon tegen die tijd goed in de gaten , en een goed vet voedsel is natuurlijk ook nodig tegen die tijd althans ze nu al niks meer te kort komen !!
ik verwacht binnenkort weer eieren want de pop is weer flink aan het graven !!


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2005-04-16 - 23:32:46 send message to mariannenl

Mijn tamme grijsjes, 3 in totaal hebben van de winter buiten gezeten, momenteel zitten er nog twee bij die met de vorst binnenzaten.( van een andere eigenaar dus nog niet zo lang hier)

Wel is de kooi aan de bovenkant met een plaat beschermd, en de voorkanten met een alu. pui die nu bij goed weer overdag open geschoven kan worden.

Het is s nachts nog net te fris maar dadelijk gaat de pui eraf en dan is de uitbouw van de voliere ( de uitbouw is ong. 3x2 meter) geheel vrij, dus af en toe een bad in de regen vinden ze heerlijk

Het betreft hier dus wel geharde vogels die nooit verwarmd hebben gezeten.

Marianne.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-17 - 19:45:15 send message to whitebulldog



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-17 - 19:46:43 send message to whitebulldog

zijn er nog meer tips van grijze roodstraatliefhebbers mbt "de winter"?
Heb zelf voor al mijn openingen plexiglas van 4 mm gemaakt.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2010-10-17 - 21:04:20 send message to dun grijzeroodstaart

mijn grijze verblijfde tot en met vorig jaar winter en zomer buiten al vroor het -15 had gewoon jongen liggen en de ouders en jongen worden er super sterk door ..

nee hoor mits ze het gewend zijn geen probleem , maar niet ineens van warm naar koud en uiteraard wind en vochtvrij .

succes

mvg

tim


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-18 - 12:15:56 send message to whitebulldog

maar dit geldt waarschijnlijk alleen voor tamme vogels?
Bij wildvang lijkt mij dit een ander verhaal?
En wat bij koppels die bij de vorige eigenaar altijd verwarmd hebben gezeten?


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2010-10-18 - 19:27:42 send message to dun grijzeroodstaart

hoi ,

nee mijn koppels waren import maar ook natuurbroed en handopfok .

zoals ik al zei , mits gewend kunnen ze veel hebben en worden het alleen maar sterke vogels .

maar niet van warm ineens over zetten naar koud !

succes

Tim



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 192 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede