Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > "Grasvinken/parkieten" & gras........... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : "Grasvinken/parkieten" & gras...........
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-04-26 - 11:07:51 send message to golemm

Ik heb een aantal australische prachtvinken en 1 koppel Splendids. In het engels worden deze vogels ook wel aangeduid als "grassfinches" en "grassparakeets", niet voor niets want in het wild eten ze voornamelijk (half)rijpe graszaden.
Wat mij nu opvalt is dat je nergens leest dat het wel eens verstandig kan zijn om ze dat dieet in de voliere ook te geven! Lijkt me haast logisch....het droge zaad dat ze normaal krijgen is in t wild slechts "noodrantsoen" voor de droge tijd. Toen ik ze laatst wat gras-aren gaf storten ze zich daar gewoon op en aten totdat ze alles "verscheurt" hadden. Is nou nog niemand op dat idee gekomen of kleven hier allerhande practische bezwaren aan? zoals waar haal je t vandaan (gif/uitlaatgassen) de hoeveelheid die je nodig hebt, (wat m.i. wel meevalt als je alleen wat vogels in de voliere hebt en geen grote aantallen in broedkooien), de tijd die je ermee kwijt bent of iets anders. Iemand met ideeen hierover?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-04-26 - 11:14:36 send message to Daniel

Ik geef mijn parkieten tijdens de zomer ook verse grassen maar dan vooral als "bijvoer" en golemn wat dat je van het probleem diversiteit. In het wild zullen ze allerlei soorten graszaden eten en voor ons wordt het toch lastiger.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-04-26 - 11:46:31 send message to golemm

Akkoord dat is een punt, maar vergis je niet, ook hier heb je een hoop verschillende grassoorten: raaigras, veldbeemdgras, zwenkgras, schapegras etc. etc. En je kan kleinere hoeveelheden gierts/millets ook hier kweken. Het zal wel wat te ver gaan om helemaal geen droog zaad te geven, maar ik zou (als t kan) verder willen gaan dan alleeen "bijvoer" en ze elke dag (in t seizoen)een bos gras geven. Als er geen gif in zit MOET dat gewoon haast t beste zijn dat je kan doen.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-26 - 19:39:42 send message to natasja

Ik weet niet of het voor vogels ook kwaad kan .. maar gras is in het voorjaar , het jonge gras , erg eiwitrijk , ook in het najaar word het erg eiwitrijk , ik weet niet in hoeverre je hier rekening mee moet houden voor vogels maar ik weet dat het bij konijnen en cavia's voor ernstige gasvormingen kan zorgen.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-04-26 - 23:31:17 send message to erik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik voer in het voor en najaar verschillende gras en onkruidzaden zelf geplukt ,Het scheelt behoorlijk in de voerkosten en de vogels raken het gedroogde voer bijna niet meer aan ,Verse halfrijpe zaden zijn in ieder geval beter dan gedroogde zaden ,Ook vries ik zo,n 100 Kg halfrijpe zilvergierst in voor in de winter en als ik kan krijgen halfrijp rode trosgierst ,Dit is het eerste wat opgegeten wordt zorg wel voor een behoorlijke diversiteit aan halfrijpe zaden zodat het voedsel niet te eenzijdig wordt en natuurlijk uitkijken waar je het plukt.

Erik


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-04-27 - 01:40:13 send message to tonnl

Zelf graszaad oogsten kan ook heel makkelijk. Zodra het bloeit de stengels "afritsen". Met een urtje heb je een flinke zak vol.
Hoe meer verschillende soorten hoe beter.
Je kunt het ook goed drogen en na het drogen opslaan in goed sluitende potjes. J kunt het dan het hele jaar door als bijvoeding geven.
Doe ik al jaren en bevalt prima.
Ton.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-04-28 - 13:57:44 send message to cocobar

Opletten met dat gras van overal te verzamelen!!!

Vorig jaar kreeg ik het advies niet langs de wegberm te plukken, wegens vuiligheid van auto's of besproeien met gif.

Geen probleem dacht ik, want ik woon aan een natuurgebied en iedere week een goeie zak gaan plukken en met dat gras bracht ik zo ook de TEEK in mijn voliere die zich daar dan nog eens vermenigvuldigde ook...

Gevolg: vogels met teken die ik moest uitvangen om die te kunnen verwijderen, want de conditie ging dan fel achteruit, gelukkig geen dodelijke slachtoffers gehad, maar het scheelde geen haar.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-02 - 16:43:26 send message to golemm

Erik, hoe kom jij aan halfrijpe gierst?

pffff,....teken....daar had ik nog niet aan gedacht, is er dan niks meer veilig hier sad :(
zal wel niks aan te doen zijn, he?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 245 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede