Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gedrag Catharina's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gedrag Catharina's
Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-05-02 - 23:24:48 send message to Stieneke

Op zoek naar informatie over het gedrag van de Catharina is me duidelijk geworden dat het een rustige vogel is. Maar of de vogel overdag wel aktief is of over de hele dag genomen niet aktief dat vind ik nergens.
Heeft iemand daar ervaring mee?


Anjolo
Website Member
Posts :81

Website Member
2005-05-03 - 00:39:47 send message to Anjolo

Hallo Stieneke,
Heb afgelopen winter een koppel in de huiskamer gehad, die nu sinds een week buiten zitten. Het zijn inderdaad rustige vogels die (in mijn geval) 's avonds tussen 7 en 9 uur wat drukker waren. Maar niet storend of zo. Ze maken alleen wel een ontzettende troep want ze blijven regelmatig fladderen op hun zitstok waardoor er nogal wat buiten de kooi valt. Hopelijk kun je wat met deze reactie.

Groeten Anjolo


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-05-03 - 10:28:25 send message to rupicola

Catharinaparkieten zijn -zeker vergeleken met veel andere parkietensoorten- zeer rustig.
Mijn ervaring is wel dat ze in een volière/vluchtje/grote kooi wel levendiger zijn dan in een kleine huisvesting.

Ze hebben een beetje de naam dat ze liever van A naar B over takken lopen dan dat ze vliegen.
Ik denk dat dit deels te maken heeft met het feit dat er zoveel Catharina's zeer klein gehuisvest zitten en gewoonweg de conditie missen om goed te kunnen vliegen, laat staan daarvoor de gelegenheid krijgen.
Let wel Catharina's kunnen namelijk heel goed vliegen.

hoe meer ze te doen hebben (wilgentakken - bundeltje graszaden - groepsgewijs huisvesten) hoe levendiger ze worden.
P.S. ze zijn ook dol op een lauwe neveldouche.



kollie98
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-05-03 - 17:11:42 send message to kollie98

ben het met de vorige reactie eens. Catharinaparkieten zijn rustige vogels en ze houden van klauteren. Ik heb ze zelf in een vlucht van 3 meter.

erik


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-05-03 - 17:25:57 send message to irri

hoi, het zijn inderdaad rustige vogels, maar als je bijv. meerdere vogels bij elkaar hebt, heb er 4 in een ruime kamervoliere,dan hebben ze bij ons 's ochtends meestal een "vergadering" met vrolijk gekwetter (geen lawaai hoor)en ook wel gevlieg, dan gaan ze massaal eten, en tussen de middag zijn ze heel rustig waarbij ze vaak een zacht gepruttel horen(net een koffiezetapparaat), tegen het eind van de middag worden ze weer levendiger en 's aovonds weer heel actief.
groetjes marjan


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-05-03 - 22:31:02 send message to Stieneke

Bedankt voor jullie reactie. Wat hangen jullie in de voliere waar ze zich mee bezig houden?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-04 - 08:45:07 send message to johanblok

Ze kwetteren heel gezellig, vooral s'avonds. In een voliere kunnen ze overigens ook heel leuk vliegen, maar klauteren doen ze erg graag veel meer dan grasparkieten. Als je vogels uit bakken in een voliere doet, duurt het wel even voor ze goed kunnen vliegen. De meeste catharina's worden helaas in slechte omstandigheden in bakken gekweekt.
Een touw vinden ze heel leuk, maar ook verse wilgentakken vinden ze prachtig, laat de kleine twijgjes en blaadjes er aan zitten. Ze hangen er onderste boven aan en knabbelen alles lekker af.
In een voliere worden het, s'ochtends en s'avonds, behoorlijk actieve vogeltjes.


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-05-04 - 10:35:45 send message to Stieneke

Maar overdag dus helemaal geen activiteit begrijp ik uit jullie verhaal.
Broeden ze ook makkelijk?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-04 - 12:03:43 send message to johanblok

Overdag zeg tussen 11 uur s'ochtends en s'middags 3/4 uur rusten ze hoofdzakelijk, maar dat doen mijn amazones bijvoorbeeld ook.
Ze broeden redelijk makkelijk, maar zeker niet alle koppeltjes doen het gelijk bij de leeftijd van 1 jaar, zoals dit bij de meeste grasparkieten wel het geval is.
Twee jaar geleden had ik ze.
Van twee koppeltjes van 1 jaar oud met elkaar in
een vlucht van 2x2x2m bracht 1 koppeltje drie jongen groot waarna ik het nesthok weggehaald heb (anders beginnen ze waarschijnlijk opnieuw, hetgeen ik niet wil). Overigens tijdens het grootbrengen en uitvliegen was het andere koppeltje nog steeds in de voliere aanwezig.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede