Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Goulds.....nestjong met scheve poot Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Goulds.....nestjong met scheve poot
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-04 - 09:27:17 send message to golemm

Ik heb vandaag geconstateerd dat in mijn nestje Goulds het jongste en/of minst ontwikkelde (ze zijn 2-3 weken) een poot heeft die helemal scheef staat, horizontaal danwel gewoon de verkeerde kant uit. Ik heb m er even uit gehaald, maar t lijkt alsof-ie geen pijn heeft (ben vooralsnog nog even van t pootje afgebleven). Ik vermoed dus haast dat t aangeboren is ofwel veel eerder gebeurd is. Mijn vriendin zei ook achteraf dat ze t misschien al eerder gezien had, maar er toen niets achter gezocht had. Aan de andere kant is t wel zo dat sinds een paar dagen een andere mannelijk Goulds zijn intrek heeft genomen in dat nest (zie ook topic "Pleegvader"). Ik weet effe niet exact wat te doen, t (eventueel weer laten breken) en spalken door n arts heeft denk ik weinig zin zolang t in t nest ligt. Kan ik t nu wel meenemen naar n arts, of zal de pop t niet meer accepteren als t zolang weg is? Iemand met ervaring met gebroken pootjes bij zulke kleine vogels of met aangeboren afwijkingen????


jolanda73
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-05-04 - 19:39:19 send message to jolanda73

Hoi,
Mijn Aikiki heeft ook z`n pootje een spreidpoot.
Als ie nog heel jong is kun je de poten aan elkaar maken met bijv een touwtje.
Ik hoorde wel dat veel kwekers het diertje laat inslapen omdat ze dit niet willen.
Mijn Aikiki zit nu zelfs op stok en vliegt e.d. wel staat zijn heup verkeert.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Jolanda


kollie98
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-05-05 - 11:25:13 send message to kollie98

Lijkt me niet dat de poot gebroken is. Heb het ook weleens met een parkiet gehad. Volgens mij komt dit vaak doordat de ouder vogel/andere jongen op heb jong drukt zodat de poot/poten naar buiten gaan staan door het gewicht.
Maar het kan ook komen doordat de ouders te vaak achter elkaar jongen hebben gehad.
Wanneer het jong nog jong is, kun je het vaak wel weer goed krijgen. Heb vorig jaar de pootjes van een jonge parkietin de natuurlijke stand gezet mbv een pleister. Pleister dubbel geplakt, 2 gaatjes voor de pootjes erin. Elke dag in de gaten houden want de pleister snijdt in de pootjes, dagelijks de pleister iets verschuiven. wanneer de vogel groter wordt moet er een andere pleister omheen waar de gaatjes verder uit elkaar staan. Ik deed dit vaak om de dag. Na een tijdje is de pleister niet meer nodig en alles ziet er weer normaal uit.


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-05-05 - 13:06:07 send message to dijkkamp

hoi
heb zo iets ook gehad met een aga.por.nigr. helaas pas ondekt toen ze uitvlogen was uit een nest van 6 jongen met het ringen was er niks aan de hand althans het is mij niet opgevallen was het 2jong wat uitgekomen was.de vogel ondervond zo te zien geen enkele hinder van het feit dat ze ene poot bijna haaks stond op de ander.de vogel heeft nog jaren geleeft bij mijn nichtje want inzetten voor de kweek wou ik niet.de oorzaak zocht ik in een te vol nest en te vast broedende ouders en niet in een ziekte of zo iets want heb er voordien en nadien geen enkel meer gehad gelukkig.de vogel inlaten slapen zou ik pas doen als blijkt dat de vogel er hinder van onder vindt en geen redelijk bestaan kan hebben


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-05 - 22:37:45 send message to golemm

Nou t is helemaal mis! ben naar dierenarts geweest en heb een moeilijke keuze. ik begin hier een nieuw topic over getiteld "amputeren". sad :(



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede