Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gebruik probiotica in de vogelkweek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-05-27 - 18:32:19

Sedert een jaar of twee geef ik biodigest van
versele aan mijn vogels ,dit doe ik enkel een paar dagen voor het uitkomen van de jongen.
Daardoor ondervind ik dat de jongen een vluggere start nemen met groeien en heb ik minder dode jongen in het nest,ik vermoed dat dit te maken heeft met een beter evenwicht in de krop en darmflora van de ouder vogel die dit terug over azen aan de jongen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-27 - 22:36:14

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb even op de site gekeken van orlux naar biodigest, wat ik mij blijf afvragen is of de samenstelling die zij geven op enig serieus onderzoek is gebaseerd. En ook of er geen negatieve effecten zijn in die zin dat normale afweermechanisme (in brede zin) zodanig verwend wordt. dat het als er iets aan de hand is tot niets in staat is.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-05-28 - 09:29:05

Voor leken zoals wij is het altijd ontzettend moeilijk te achterhalen of de juiste bacteriën in het produkt aanwezig zijn.

Het enige wat telt is, kweekresultaten en worden ze beter. Er is altijd een combinatie met het eigenvoer wat het eindresultaat beinvloed.

Met slecht voer en probiotica ga je dus echt niet meer vogels kweken, maw het is geen wondermiddel.

Belangrijk in mijn ogen is:
Genoeg levende bacteriën in het produkt zodat ze werkelijk een bijdrage kunnen leveren in de darmen.
Bacteriën, liefst zuurminnend zodat ze zoveel mogelijk het maagzuur kunnen paseren.
De juiste bacteriën bestand tegen slechte bacteriën zoals coli- en salmonela.

Geloof niet zo in weerstand van vogels omdat ze wat coli- of salmonela bacteriën in hun darmen hebben. Alleen van de salmonela zijn al 2000 verschillende soorten bacteriën. Tegen deze bacteriën worden geen antilichamen in het lichaam aangemaakt zoals bij bv. griepvirussen.
En zelfs bij griepvirussen muteert het continiu zodat de volgende winter toch weer een groot gedeelte van bv de mensen ziek worden.

Weerstand heeft meer te maken met een goede conditie, leeftijd, broeden, winterhardheid, anti-lichamen bep. virussen, etc.

Nederland heeft weinig resistente bacteriën in ziekenhuizen door een goed hygiënisch beleid. In het warme buitenland groeien bacteriën sneller en is er een minder proper beleid (Frankrijk) waarbij men sneller naar antibioticum grijpt zodat bacteriën sneller resistent kunnen worden.

Het goed schoonhouden/ontsmetten in combinatie met goede voeding en eventueel probiotica zou men dus kunnen vergelijken met het nederlandse ziekenhuis.

Weerstand opbouwen tegen virussen, huisstofmijten e.d. is niet te vergelijk met bacteriën. Anders zouden wij mensen allang tegen bv voedselvergifting kunnen en nooit geen diaree hebben. Hiervoor hebben we geen antilichamen nodig, alleen heel veel goede bacteriën die direct de tegenaanval inzetten.

Eigenlijk is het simpel: in de darmen vechten miljarden en miljarden bacteriën om elke vierkante mm. darmwand. Zitten de verkeerde bacteriën in grote hoeveelheiden erop: geen voedselopname of slechte voedselopname, Afscheiding gifstoffen van deze bacteriën, bloedvergiftiging. bloed in de ontlasting, ontlasting veranderd ook van kleur en structuur e.d. Laatste redmiddel: antibioticum, en hopen da er geen resistent bacteriën tussen zitten.

Bij goede bacteriën goede maagzuur, goede vertering, betere groei, conditieverbetering, betere opname voeding, goede vaste ontlasting met witte stip erop, e.d. Door middel van goede voeding, probiotica, schoonhok en ontsmetten de zaak zo proberen onder controlle te houden.
Komt er een onverwachte invasie van slechte bacteriën dan zullen de goede vechten voor wat ze waard zijn.

Denis:
De bio-industrie is al langer bekent met probiotica, gisteren toevallig een eigenaar gesproken van een zeer groot mengvoerfabriek in het zuiden des land. (De hobbyvoer-industrie zijn vaak trendvolgers).
Dit werd destijds vooral gedaan om groei en gezondheid te verbeteren, hoe sneller een varken aan gewicht zit, hoe minder dat er gevoerd moet worden, hoe sneller de stal weer vol zit. Ook het voerschema speelde een rol bij een snelle groei. Geloof maar dat het werkte, niks zo kritisch als een boer m.b.t. het voer.
Dit kan het verschil uitmaken tussen verlies of winst voor zo'n boer.

Peter Holsheimer al 15 jaar persoonlijk kennende is wel, denk ik (zonder reklame te willen maken) een van de betere vogelvoerproducenten.
Echter probiotica heb ik leren kennen via Engeland, en kocht het via Zuid Afrika goedkoop bij een vriend die daar contacten had.

Deze vriend heeft toen een verpakking gegeven aan holsheimer, in het begin ook sceptisch, maar later toch overtuigt aan produceren geslagen, toen bleek dat het een zeer goede aanvulling was
of het dagelijkse vogeldieet.

Ik denk wel dat holsheimer de eerste was in nederland, echter zelf ken ik dus probiotica al 15 jaar. In 1994 (geloof ik) heb ik in het lorijournaal international een artikel geschreven waarin ik ook verteld heb over goede en slechte bacteriën.

Niet voor niks schreef de bekende en internationaal hoog aangeschreven vogelarts Ritchie van het boek Avian Medicine dat hij meer ziet in preventie door middel van probiotica's dan antibiotica's.

Zoals eerder verteld zullen slechte bacteriën altijd vroeg op laat altijd resistent worden tegen antibiotica's, het is net een wapenwedloop van slechte bacteriën en antibioticum-producenten.

Preventie zodat minder antibioticum nodig is, is al jaren geleden onderkent.
Gert









vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2008-08-05 - 14:16:13

Hoi Gert, en welke probiotica gebruik je dan en welke bacterie(s) zit(ten) erin.
groeten
Mike


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-08-05 - 17:50:32

Ook sommige kanariekwekers gebruiken probiotica.
Yakult staat bij sommigen op het menu.
Ik heb er ook wel eens aan gedacht om het te geven. Alleen weet ik niet waarom. De vogels zijn gezond.De uitwerpselen goed.
Op de zang van de Spaanse Timbrado's heeft het volgens mij geen enkele invloed. Zou het de diarree stoppen,die wordt veroorzaakt door het feit,dat sommige kwekers de Tims veel raapzaad geven,om ze zachter te laten zingen?
Ik weet het niet.Over dat soort zaken wordt eigenlijk nooit gesproken.
Vr.groeten van
ANTONI


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2008-08-05 - 23:19:05

Dit topic is van 2005, dus eigenlijk halen we oude koeien uit de sloot, maar dat is wel zo toepasselijk als we het over melk hebben.
Want daar gaat het om, melk. Melk die dankzij flinke subsidies en overproductie goedkoop is en waar dus weinig winst op valt te behalen. Maar gelukkig is er de marketing en aangezien gezondheid tegenwoordig te koop is (de schappen in de supermarkt staan vol van "gezonde " producten) wordt de melk een beetje opgepimpt en flink duurder verkocht. Yakult ? Als je gezond bent, heb je het niet nodig en als je ziek bent, helpt het niet.
Het is ook maar de vraag of melk überhaupt goed is; de mens is het enige levende wezen dat moedrmelk drinkt terwijl het volwassen is. Sterker nog; het enige wezen dat er redelijk tegen kan. Bij katten en egels bijv. wordt het afgeraden om aan die melk te geven.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-08-06 - 00:40:37

Dat is wel zo Marcel.
Maar hoe kijken we nu tegenaan.
Een evt. update is natuurlijk altijd welkom.
Vr.groeten van
ANTONI


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-08-06 - 08:36:01

Voor wat het gebruik bij vogels betreft weet ik totaal niks.

Voor mensen is probiotica alleen, niet genoeg.
Daarbij is het gehalte van de pro-b in yacult heel minimaal. Daarom dat er bijna gezegd kan worden dat het neit helpt als je ziek bent en gezond je er niks aan hebt.

Bij het gebruik van pro-b moet je hele darmflora in evenwicht zijn. Er wordt dan gesteld dat yacult dit doet maar gezien de concentratie niet optimaal. Er zijn weldegelijk pro-b die bijdragen tot een goed darmflora. Voordat je pro-b gebruiken gaat is het voor mensen dan us wel van noodzaak dat zij de darmen schoon gemaakt hebben met bijvoorbeeld een ontgiftingskuur. Anders zal de beste pro-b ook nagenoeg geen effect hebben.

Om dit hele proces bij vogels toe te passen zou mijns inzines niet echt soelaas bieden aan wat voor idee maar ook. Voor wat betreft de darmflora bij vogels zou azijn bijvoorbeeld (er is meer) beter effect hebben.

Daarnaast kun je je inderdaad afvragen waarom zou ik mijn gezonde vogel dit gaan geven?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-08-06 - 08:43:21

Nu wil ik mij niet gaan vergelijken met katten of egels. Het enige dat ik ermee gemeen heb is dat we allen zoogdieren zijn. Meer niet.

Melk is niet gezond? Het is niet meer zo gezond als vroeger of als de melk direct van de boer. Dat is waar. Vanwege het sterilisatie/pasteurisatie proces zijn de voedingsstoffen uit de melk verdwenen. Maar dat geld voor bijna alle producten die fabriksmatig behandelt zijn. Zo kun je inderdaad niet meer spreken over gezonde voeding. Nu is dat in deze tijd ook nagenoeg niet meer te verwezenlijken omdat de mens de aarde zo vervuild heeft dat het bijna niet meer mogelijk is om gezonde producten te kweken. Zelfs het biologische eten is niet zo gezond als men pretendeert.

Maar wat wil je dan nog gaan eten?!

Zo gaat deze discussie natuurlijk een heel andere kant op. Sorry. wink ;) Maar ik neem aan dat nagenoeg niemand yacult aan zijn vogels geeft gezien er na 2005 niet meer over gesproken was.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-08-06 - 12:02:21

Inderdaad is de bodem,het water en de lucht
in de loop van de jaren gigantisch vervuild.
In gesprek met iemand van de Plantenziektenkundige Dienst n.a.v. van de bijstelling naar boven van de waarden,teneinde het doordraaien van groenten en fruit te stoppen,
deelde deze mij mee,dat als je niet eet je zeker dood gaat. Daarmee hebben mens en dier dus te leven.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2008-08-07 - 16:32:32

Het is geen oude koeien uit de sloot halen, gewoon verder op het artikel doorgaan.
Ik heb ook niet over melk, maar zou wilen weten welke probiotica jullie geven als er eens een darmstoornis is bij een vogel.
Ik geef dan ultra-levura, daar zit de Saccharomyces boulardii in, maar k weet dat er produkten zijn met een samenstelling van meerdere pro biotica en zou willen weten of iemand van jullie die gebruiken.
Mike



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 252 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede