Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > menselijkheid of profesionaliteit ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : menselijkheid of profesionaliteit ?
natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-05-13 - 15:42:06 send message to natasja

ik wil even een discussie openen over het volgende ,
wat is in jullie ogen nou een betere kweker ..

kweker M. enselijkheid
Heeft vogels in een ruime voliere maar het is eigenlijk een beetje een bij elkaar geraapt zooitje van verschillend hout en gaassoorten ..

Heeft vogels die hij geen natuurlijke selectie laat sterven maar probeerd ze met hulp toch te reden indien mogelijk en een vogelwaardig bestaan.

of kweker P. rofesionaliteit
Heeft keurige voliere's zeer goed schoon gehouden en alles heel mooi voor elkaar.

Kiest ervoor vogels via natuurlijke selectie te laten opgroeien wat dus inhoud dat er ook jonge vogels zullen sterven e.d. ?

Nou zijn er nog plenty voorbeelden te noemen in het straatje van deze 2 kwekers maar .. wat is nou eigenlijk de betere kweker ?

Natuurlijke selectie en uitval is aan de eene kant aan te raden ivm sterkere vogels .. echter vind ik het bijv. menselijker als een kweker zijn vogels probeerd te redden ..

Mooie nette volieres zijn prachtig maar is eigenlijk die voliere gerealiseerd met wat die man heeft eigenlijk niet nog veel mooier ..?

een vraag aan jullie waar ik zelf geen antwoord op heb weten te geven wink ;)

overigens .. bedoel ik met prof. niet dat dat niet menselijk kan wezen hoor maar heb ik het even botweg gesteld happy :)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-13 - 17:13:08 send message to ParkietenPeter

Het ligt er maar aan met welke intentie de kweker kweekt.
Kwaliteitsvogels optrekken?
Dan zijn ze allebei goed bezig.

Snel klaar, vind ik dan.
wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-13 - 17:23:01 send message to Niltava

Waarom heb je sommige eigenschappen/handelingen bij een bepaalde type neergezet? Heb namelijk het idee sommige juist bij de andere horen.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-05-13 - 18:02:30 send message to natasja

nou omdat ik in mijn wat onhandige poging een voobeeld trachte te geven wink ;)

Je hebt kwekers die vooral bezig zijn met hun vogels en dat allemaal proberen te realiseren metd e mogelijkheden die ze hebben , die gaan meer voor hart en ziel dan voor materie zeg maar , ze proberen iedere vogel gewoon te redden ook al is het een " lelijkerd"

ja deze poging word dus ook niks zie ik al .. iemand enig idee wat ik probeer te zeggen maar het beter kan verwoorden ? wink ;)

Ik zelf koop bijv. liever bij bijv. een oude boer bij wie het een zooitje is maar die overduidelijk hart voor z'n dieren heeft als bij iemand die de voliere's perfect voor elkaar heeft , alles keurig regelt via schema's enzo , voor natuurlijke selectie kiest en hierdoor wellicht zelfs sterkere vogels kweekt ..

terwijl vanuit het oogpunt hygiene wellicht die 2de kweker beter is ..



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-13 - 18:14:56 send message to Niltava

Wat ik bedoelde te zeggen is dat volgens mij bij "jouw" boer(eerste kweker) voor mijn gevoel meer natuurlijke selectie voorkomt en dat het tweede in mijn beleving vaak naar medicijnen grijpt.

Ik zelf zit tussen beide in. De natuur kan zelf veel regelen, echter je mag er niet aan voorbijgaan dat je ze in een onnatuurlijke situatie houdt.
Dus natuurlijke selectie(een jong een paar keer terugleggen in het nest, na die paar keer niet meer).
Ga ook niet knoeien met het met de hand groot brengen etc en houdt geen pleegouders acher de hand.
Als er echter een bijzondere soort in de moeilijkheden komt (pop dood oid) en ze kunnen toevallig bij een ander nest in dan doe ik dat wel eens een keer (meestal heb je op dat moment geen nest).

Maw, ik probeer de vogels zo natuurlijk mogelijk te houden, ik ben een kweker(vogels alleen voor de zang of kleur vind ik niets aan), dus graag kweken maar niet geforceerd.

Is dit wat je ongeveer wilt weten?


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-05-13 - 20:49:13 send message to thuis

Natasja, het is inderdaad een moeilijk te omschrijven begrip maar ik ga voor mensen die voor elk dier "vechten". De leefsituatie is voor mij niet belangrijk als er maar liefde en zorg in zit. Onnatuurlijke situatie's zoals eieren weghalen-handopfok omdat dan de ouders meer jongen geven, dus puur voor geld, vind ik niet goed. Alles in het werk stellen om een vogel(tje) in leven te houden vind ik bewonderswaardig. Levende wezens afmaken omdat ze niet aan bepaalde kleurpatronen, verwachtingen of tentoonstellingpunten voldoen vind ik belachelijk. Een dier uit zijn lijden verlossen... op zich goed maar tsja: wie bepaalt wanneer? (moeilijk punt, komt vaak veel emotie bijkijken)
Menselijkheid en profesionaliteit kunnen, in mijn ogen, prima samen zolang er respect getoond wordt voor elk leven.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-13 - 20:56:32 send message to Picolet

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

De huisvesting van een vogel wat betreft de materiaalkeuze is niet belangrijk. Hoe mooi een kooi is en met wat voor materiaal hij is afgewerkt is vaak alleen maar voor de eigenaar van belang. De manier waarop een kooi wordt gebouwd is van belang voor een goede hygiëne en het goed kunnen schoonmaken.
In onze situatie is alles gebouwd van aluminium en sandwichpanelen. De nachthokken zijn voorzien van rolluiken die op afstand bediend kunnen worden. Het komt wellicht professioneel over maar wij kiezen voor veel ruimte met 15 paren vogels. De kooien voor de kaketoes en amazones zijn gemiddeld 5,50 meter lang en 1,50 meter breed. Het bestand kaketoes bestaan uit inca, rose, en oranje kuiven. De amazones zijn vertegenwoordigd met ventralis, barbadensis en bodini. De caiques zijn er in geeldij, groendij en zwartkop en gehuisvest in de kleinere kooien van 4 meter lengte. Alle vogels hebben de mogelijk de buitenlucht te kunnen opzoeken.

Helaas hebben niet alle vogels deze ruimte tot hun beschikking. Een triest voorbeeld is de huisvesting van papegaaien in kuubse kooien in een stoffige schuur. Deze liefhebbers proppen hun ruimte vol met stapelkooien om zoveel mogelijk jongen proberen te kweken. Vreemd genoeg leggen de papegaaien in deze situatie nog eieren ook Om het ruimteprobleem op te lossen wanneer er jongen zouden uitvliegen worden na enkele weken de jongen of eieren onder de ouders uitgehaald en het handopfok circuit ingejaagd. Dit is naar mijn mening een echte vorm van professionaliteit en alleen maar gediend om de portemonnee van de liefhebber te spekken. Minder vogels in dergelijke ruimtes zouden in een kooi van enkele kubieke meer een beter leven hebben en zelfs een keer een stukje kunnen vliegen. Bovendien neemt het stofgehalte af en ontstaat er voor de vogels die de hele dag in een binnenruimte moeten zitten een betere leefsituatie.

Hebben vogels in gevangenschap geen recht op een goede verzorging, een behoorlijke leefruimte en het recht om te kunnen vliegen?

Een ander feit waar naar mijn mening diverse ,,liefhebbers,, zich schuldig aan maken is papegaaiendiscriminatie.

Vaak is een bepaalde soort favoriet bij deze liefhebbers en krijgen deze vogels volop de ruimte. Er worden zelfs complete schuurtjes als nachthokken aangeschaft en ruime kooien gebouwd. Om dit te bekostigen worden vaak andere productieve soorten uitgemolken in de bovenomschreven situatie. De geluksvogels hebben een perfect leven en de pechvogels hebben een hard en vaak te kort leven.

Vinden wij als vogelliefhebbers het dan gek dat de minister van LNV een Forum Welzijn Gezelschapsdieren gaat instellen?

Dierenactivisten treden steeds vaker op en de huisvesting in kuubse kooien en de hand opfok en versturen van babypapegaaien geeft dit soort groeperingen steeds meer munitie in handen hun gelijk te halen.

Iedereen is gebonden aan zijn beschikbare ruimte om vogels te houden. In onze situatie hebben wij behoorlijk de ruimte, degene die minder ruimte voor zijn vogels ter beschikking heeft dient naar mijn mening geen kleine kooien te bouwen maar ruimere kooien met minder koppels.

Vaak komen liefhebbers met het excuus dat de papegaaien kweken in hun kuubse kooien en dat het daarom allemaal wel zal meevallen. Het instinct van een vogel om zijn soort te laten voortbestaan is de grootste drijfveer om te gaan broeden. Wij als liefhebber moeten van dit aspect gebruik maken en geen misbruik.



Gewoon een mooi plaatje






johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-13 - 21:18:06 send message to johanblok

Een stuk waar ik geheel achter sta, picolet, alsof ik het zelf geschreven heb, alleen behoor ik tot degene met minder ruimte, en heb dan ook veel minder koppels. Wel geef ik toe dat ik zelf in de beginfase ook teveel vogels in te weinig ruimte heb gehad.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-15 - 16:09:32 send message to Picolet

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Een bewust ,,zooitje,, met als doel het welzijn van de vogels te verhogen




Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-05-21 - 08:44:28 send message to Jacqueline

happy :)

Menselijkheid of professionaliteit ?

Op een menselijke manier met je hobby bezig zijn, en toch ook op een professionele basis, kan heel goed, NEE moet ook in mijn ogen.
De verantwoording naar je vogels toe vraagt zowel menselijkheid en professionele kennis.
Teveel van het een slaat het andere neer.
Te menselijk,( lees vermenselijken van vogels) zal altijd een negatieve invloed hebben op je bestand en hun resultaten.
Dit begint al met voeding/verzorging/huisvesting/voorkomen ziekten, hier is kennis nodig op het niveau van een Pro.

Maar ook in je nakweek pas je een zekere mate van professionele/natuurlijk selectie toe.
Wat laat je leven (is levensvatbaar) ten koste van alles een vogel in leven houden, die geen volwaardig leven kan leiden later, is in mijn ogen verkeerd, dus niet redden ten koste van alles, dat mag/kun je menselijker wijs de vogel in kwestie niet aandoen.
Professioneel gezien, zoals het in dit topic bedoelt is, geldelijk gewin mag geen reden zijn om dit soort vogels te redden.
Er moet evenwicht zijn tussen beide begrippen.

Voeding.
Op een professionele manier je vogels voorzien van alles wat ze WERKELIJK nodig hebben om een gezond leven te leiden, afgemeten op de seizoenen.

Verzorging.
Het schoonhouden van je kooien/kweekruimte’s is een must om tot goede resultaten te komen.
Elke dag de uitwerpselen/voerresten verwijderen, vooral die voerresten die kunnen gaan rotten, (fruit/groente’s) en minimaal een keer op de 7 dagen grote schoonmaak.
Goed ventileren zorg voor constante aanvoer van verse lucht.

Huisvesting.
Geef elke soort die ruimte die hij nodig heeft en waar hij zich prettig in voelt.
Waar ze zich vrij kunnen bewegen en hun conditie op peil kunnen houden.

Voorkomen ziekten.
Er van uit gaande dat je met gezonde vogels begint en deze hebt laten testen op de gangbare virussen.
Is het zaak om ze gezond te houden, en als je op een professionele manier voeding/verzorging/huisvesting toepast, heb je geen medicijnkast nodig of preventieve middelen.

Voorlichting/uitdragen van kennis.
Hoort zeker ook thuis in het pakket van een menselijk/professionele kweker.
Hoog op een troon gaan zitten en andere voorkauwen wat wel en niet, ter eigen favure is in mijn ogen niet goed.
Stel je open wat kennis betreft, maar besef ook gelijk dat je nooit uitgeleerd bent, en je zeker niet alles weet.

Op een professionele basis met je vogels/hobby bezig zijn kan heel goed samengaan met menselijkheid.

wink ;)
Peter.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-21 - 22:38:02 send message to tonnl

Ik ben geen voorstander van per sé superschone kooien en een grote nadruk op hygièbe. Ik kies voor een manier van vogels houden waar de vogels zo natuurlijk mogelijk zelf weerstand moeten opbouwen om te overleven.
Ik verzorg ze zo goed als ik kan, ik verwen ze zelfs iets teveel, maar ik zal geen jong "redden" dat niet door de eigen ouders gevoed wordt.
Ik hou diverse tropische vogels buiten, de sterken leven vaak langer dan in het wild.

Ik kweek niet veel en de hobby kost alleen maar geld, maar dat maakt me niet uit. Ik geniet dagelijks, dat is voor mij het belangrijkst.
Ton.


leontina
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2005-05-22 - 11:21:09 send message to leontina

is het nu zo erg dat je je zelf slecht uitdrukt ik vind van niet hoor,het gaat juist om de intensie van de vraag ,bij mij is het redelijk schoon , maar ik zal niet gauw een vogel afmaken die een kale kop heeft ,dan zal ik er alles aan doen om zo,n vogel weer gezond te krijgen .
maar vaak ontbreekt het er aan dat mensen elkaar aan vallen over iets wat niet zo bedoeld is , en dat is erg jammer hg leontina



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede