Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nieuwe voliere bouwen (nieuw lid) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nieuwe voliere bouwen (nieuw lid)
balkwijk
Oud Lid
Posts :22

Oud Lid
2005-05-15 - 22:40:35

Ik ben een nieuw lid en ik wil een geheel nieuwe voliere bouwen. Ik kan een voliere bouwen met een lengte van 3,85 en een hoogte van 2,30 meter. Wie weet wat een ideale diepte is?

Verder de vraag hoe ik deze voliere het beste kan indelen. Een voorportaal is zo zonde van de ruimte. Is een voliere zonder voorruimte wel handig? Verder de vraag wat te doen met een nachthok. Wat is een goede afmeting t.o.v. de oppervlakte wel ik ter beschikking heb?

Verder ben ik gek op kanaries. Ik wil hier nog 3 of 4 andere soorten bijzetten. Hebben jullie ideeen? Tot slot: hoeveel vogels kan je houden in de voliere met deze afmeting?

Kortom veel vragen dus reageren maar...zoveel als je maar wilt.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2005-05-15 - 23:32:37

Allereerst welkom op het forum!

Wat de ideale diepte is, hangt natuurlijk een beetje af van hoeveel vogels je wilt gaan houden, en welke soorten. Op zich kan vanaf een meter diep al wel, misschien nog wel iets minder. Maar ik kan natuurlijk niet in je tuin kijken.

Bij kanaries kun je vrij veel soorten bijplaatsen, heb je niet al een voorkeur?

Daarnaast is het handig om te weten of de vogels ook een nachthok krijgen. Dit omdat niet alle soorten vogels in de winter buiten gehouden kunnen worden. Misschien handig omdat nog even te vermelden en dan gelijk of ze dan verwarmd of onverwarmd komen te zitten.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-15 - 23:49:02

Welkom hier.
De diepte? Zo groot mogelijk. Helemaal afhankelijk van de ruimte die je hebt, 2 meter vind ik ideaal, maar bij mij past dat niet helaas.
Een voorportaal (ook wel sluis genoemd) is wel degelijk handig. Het kost een beetje ruimte, maar het kan je veel ellende besparen. Denk je eens in, een vogel met 5 jonkies die net de deur uitglipt...
Zo'n portaal hoeft niet groot te zijn en kan ook uitpandig gemaakt worden. 70 x 70 cm is al voldoende.

Heel goed dat je eerst informatie vraagt!!
Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-16 - 09:12:56

Welkom.
Een sluis hoeft niet beslist. Als jezelf niet al te houterig bent en je neemt soorten als de kanarie(geen angstige, (snel)vliegende vogels) kun je ook een deurtje maken. Die moet dan zo groot en breed zijn dat je er net gebukt door kan. Het beste is deze dan te maken aan de kant het verst van het nachthok. De reden dat je het deurtje laag moet maken is dat vogels gewoonlijk over je geen weg willen vliegen.
Mijn vader heeft het altijd zo gedaan met zijn volieres. Nooit problemen gehad.
Een andere mogelijkheid is om de voliere binnen te gaan via het nachthok (niet de binnenkooi), dit is wel afhankelijk van de grootte van het nachthok natuurlijk.
De diepte van de voliere, tja zo diep mogelijk. Gezien de andere maten zou ik ook op de verhouding lettten.

Wat er bij kan, zoals Jan al zegt wat wil je, wat vindt je mooi, wat zijn de voorzieningen(vorstvrij nachthok ? ed.)
Waar zit je zelf aan te denken.


balkwijk
Oud Lid
Posts :22

Oud Lid
2005-05-16 - 09:55:08

Een sluis ga ik waarschijnlijk niet maken. Kost me teveel ruimte. Een laag deurtjes zal wel lukken. Ik ben nog niet zo oud.....happy :)

In de breedte van de 3,8 meter moet ik een nachthok maken of ik moet een doorgang maken naar de schuur waartegen de voliere wordt gebouwd. Op dat moment is mijn vraag: wat verstaan jullie nu precies onder een nachthok. Is dan een geisoleerder kleine ruimte waar de volgels alleen op stok gaan (afmeting bijvoorbeeld 1x1x0,5 (brxhxd) of moet je ervan uitgaan dat dit een grotere ruimte is waar je in kan staan e.d.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-16 - 11:22:11

Kan naar eigen believen.
Ik zou voor een doorgang naar de schuur gaan en het nachthok op zo'1,30 hoog doen. Kun je eronder voer ed kwijt en verder als je hem niet te diep maakt plusminus een meter dan kun je hem staand(dus even op de goede hoogte letten) goed schoonmaken.
De "muur"wanden kun je dan isoleren en de andere kanten kun je mbv. multiplex oid doen. de voorkant met acrylplaten, zodat je genoeg kunt zien en er licht in kan komen (er moet ook een lampje in zou gaan voor een 8 of 13Watt tl).
Je hebt dan ook geen troep in de schuur of in ieder geval weinig.
Als je het voorfront met de acryplaten zo maakt dat het panelen zijn die je bv. met vleugelmoeren los kan maken kun je bij de grote schoonmaak het hele nachthok goed schoonmaken.
Succes


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-05-16 - 12:31:09

Als alternatief voor een sluis gebruik ik een laag deurtje die naar binnen draait, met daarover aan de buitenkant een net gespannen


balkwijk
Oud Lid
Posts :22

Oud Lid
2005-05-16 - 22:10:48

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb ook nog een vraagje aangaande verlichting. Wat is daar jullie advies? Is het de bedoeling om het hele jaar dit constant te houden? Kunnen jullie hier mij ook bij helpen?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-16 - 22:23:53

Nee, niet het hele jaar gelijk. Ligt er ook aan of je eerder in je nachthok(met broedkooien??) wilt kweken ed.
Ik kan je zo geen verlichtingsschema geven.
Via zo'n schema kun je kanaries naar het broedseizoen brengen.
Gewoon zo'n timer kopen, hoef je zelf niet op de tijd te letten.
Zoals gezegd, een 8 of 13 WATT tl lampje.
Wel altijd in de winter voor zo'n 10 uur belichting(incl. daglicht) zorgen ivm. de voedsel opname.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 107 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede