Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge kakariki's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge kakariki's
Neotrop
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-05-17 - 20:47:17 send message to Neotrop

sad :(Hallo allemaal,
Ik heb een vraag wat betreft mijn kakariki, hij had een nest met 9 eieren (is dat normaal?) waarvan er 7 bevrucht waren. Hij broed zijn eieren netjes uit maar zo gauw als ze uit zijn gaan ze op de een of andere manier in een korte tijd dood.(een uur ongeveer) vervolgens vreet hij er gewoon stukken van op. Ik heb toen het volgende geprobeert: er lagen nog vier eieren waarvan er een op uitkomen lag. heb die onder een stel catharinaparkieten gelegd, het ei kwam uit en het beestje leefde vervolgens een dag en begaf het toen ook... wie o wie weet hier een oplossing voor??? ik heb nu nog drie bevruchte eieren in het nest liggen donderdag 19 mei komt er weer een uit. alvast bedanktsad :(


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-05-18 - 08:20:23 send message to Stieneke

9 eieren is gewoon ze kunnen wel nesten van 12 eieren hebben.
Over de doods oorzaak kan ik je niet helpen. Als ik op het forum lees lijkt het dit jaar een behoorlijk probleem te zijn met dode jongen. Ik had het bij de bourks ook.
Succes.


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2005-05-18 - 08:49:59 send message to BJ

Naar... En raar dat de ouder er stukken van op eet! Meestal als de jongen dood gaan, laten ze ze aan de kant van het nest liggen en zorgen voor de rest. Met meer kan ik je niet helpen, helaas...


Neotrop
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-05-18 - 17:21:01 send message to Neotrop

Ik heb inmiddels weer een jong En met dat ik erbij keek werd hij gebeten ik snap er niets van ik heb hem maar weer onder de catharina's gelegd.sad :(


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-18 - 18:13:54 send message to ParkietenPeter

De overige eieren zou ik eens proberen in een broedmachine verder uit te laten komen en als je ervaring hebt met de hand groot trekken (anders ook wel).

Op die manier zou je erachter kunnen komen of de ouders naast kanibalisme ook eventueel een ziekte door geven waardoor de jonge dood gaan.

Van catharina's weet ik nl. ook niet of ze zo'n goeie pleegouders zijn. Dus daar kan de logica in zitten als ze onder de catharina's sterven.

Dat zou ik in ieder geval proberen.

Succes en sterkte.

Mochten ze voortijdig kanibaliseren


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-05-18 - 20:53:26 send message to henkmeer

Er zijn meer soorten die gelijk de jongen pikken als je te veel nest controle doe.
Ook beginnen ze aan de jongen.
Meestal het eerst aan de kop.
Henk


marajo
Website Member
Posts :60

Website Member
2005-05-19 - 19:07:36 send message to marajo

ja dit is moeilijk zo te zeggen er kunnen meerdere oorzaken zijn, kakarieken staan bekend al aardige en sociaal parkieten die goed in groeps verband kunnen leven, dat klop niet helemaal uit ervaring weet ik dat ze ook erg vijandig kunnen zijn tegen over soort genoten de zwakere of vogels die zich verkeerd gedragen worden vaak op brute wijze vermoord of aan gevreten.
waar kweek je in in een broed kooi of een vlucht,heb je twee blokken, hebben ze wel goede voeding (als er jongen zijn geef ze dan niet te veel eivoer of kiemvoer zijn kunnen er te vanatiek van worden en de aandacht alleen nog bij het produseren van jongen het gebreud dan ook wel eens dat ze een paar dagen voor het uitkomen van de jongen al weer aan het leggen gaan en geen aandacht van de eieren waar ze op zaten te broeden, uit mijn ervaring kun je dan beter het voer wat minder vel maken. de jongen worden goed groot op een parkieten mengsel,graszaden en af en toe een meel wormpje)ook gebeurd het vaak dat de man weer wil paren maar de pop niet omdat ze met de jongen bezich is de man maakt de jongen dood voor een niew legsel.

probeer eens een andere man er bij te zeten. zorg dat je twee blokken hebt hangen in een kooi voor 1 koppeltje als de jongen gaan uitvliegen begint de pop meest al weer te broeden, geef ze dus de kans om direct door te gaan dat is natuurlijk gedrag.
onder een catharina leggen heeft geen zin die voert ze toch niet.
zorg dat tijdens de kweek zij alleen over een hok beschikken zonder andere vogels.

vang jongen vloegtijdig uit laat ze niet te lang zitten het is mij ook wel gebeurd dat de jongen eieren kapot maakten.

een tip is om als je een groot legsel hebt de jongen eieren te verdelen onder de eventuele andere koppels dat ze per keer zon 5 jongen groot brengen u zult zien dat het er op volgen de legsel beter word groot gebracht. de tweede keer is het aantal eieren vaak lager en het aantal onbevruchte eieren hoger. dat komt omdat ze dat een groot nest hebben proberen groot te brengen waarom zeg ik proberen ,omdat het een hele klus is 9 jongen groot te brengen het sterfte percetage is dan ook veel hoger maak het legsel wat kleiner dan word het plezieiger voor u en uw vogels om te kweken en het belangrijkst je hebt na 2 ronden wel 10 jongen op stok.
je kunt ook rustig jongen over leggen de meeste ouders voeren de pas bijgelegde jongen meteen.

met deze info moet je met wat geduld kakarieken kweken, want zo moeilijk hoef het niet te zijn om jong kakarieken op stok te krijgen en anders zou je toch eens op bloed luis moeten kontroleren dat kan zeer snel gaan als ze nog zo klein zijn.

ik zou ook uw ringen zwart maken in het nest ik heb nog wel eens problemen gehad, dat ze de ringen eruit wouden gooien en dat er dan een pootje meeging of dat het jong er helemaal uitgegooit werd, ook is het verstandig meesdere maten ringen te bestellen het komt nog wel eens voor dat de vogels te hard groeien en dat je de ring er niet meer om krijgt dan kun je nog altijd een grootere nemen.

ik hoop dat u er wat aan hebt als er vragen zijn laat dan even een berichtje achter op mijn acount





Neotrop
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-05-24 - 12:51:46 send message to Neotrop

happy :)Het gaat goed ik heb alle eieren er ondervandaan gehaalt en die onder een catharina gelegd als ze uit lwamen heb ik ze onder de kakariki gelegd en hij voort ze nu alle eieren zijn uit en ik heb drie jongen onder de kakariki liggen!!!!! de oudste ligt er al een wweek onder!happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede