Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hitte door de zon Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-05-28 - 09:49:50 send message to dooren

Hee, wat dacht je van vaderdaglaugh :D, juni is niet meer zo ver weg. Voor kleine voliere kan dit werken maar wel alle ramen dicht, anders werkt het niet.

Ander puntje:
Met airco even de luchtvochtigheid in de gaten houden, deze koelen door middel van vocht uit de lucht halen. Dus voor broedende vogels met eieren misschien een probleem.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-28 - 10:00:53 send message to johanblok

Met name mijn muller amazones houden er ook niet van om de hele middag in de zon te zoeken. Ze zoeken of beschutting achter hoog gegroeide frambozen struiken, of, maar dat heeft niet hun voorkeur, ze gaan hun binnenhok van sandwichpanelen (6cm dik) in, dat materiaal is werkelijk ideaal: in de winter blijft het vrijwel altijd boven 0 zonder verwarming, in de zomer wordt het er nooit heel warm.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-28 - 10:01:27 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Met airco even de luchtvochtigheid in de gaten houden, deze koelen door middel van vocht uit de lucht halen. Dus voor broedende vogels met eieren misschien een probleem


Was dit er inderdaad vergeten bij te zetten...!

Maar dat is snel opgelost door een grote schaal water in het nachtverblijf te zetten en als daar geen ruimte voor is een aantal van die radiator-verdampingsbakjes op te hangen en goed vol te houden!!!!!!

En inderdaad de allermooiste en beste oplossing is nu eenmaal een binnenverblijf van sandwichpanelen.
Maar niet iedereen heeft de €-tjes voor het oprapen....wink ;)

Een goedkopere oplossing is voor starters om het nachtverblijf te isoleren met 4 cm tempex...wink ;)

wink ;)..wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-05-28 - 10:36:08 send message to dooren

Hmm lennart, ik denk dat dit niet werkt met die schalen water, je moet toch ook niet voor niks de ramen gesloten houden als je met arco's werkt.

Dit doe je immers om vocht buiten te houden, de binnentemperatuur is hoger (broeikasteffect) dan de buitentemperatuur.

Een goede hygrometer en thermometer om dit uit te testen, of er genoeg luchtvochtigheid overblijft en dat er aanmerkelijke verkoeling optreed is dan noodzakelijk.

Je zou kunnen overwegen 2e handse sandwichpanelen te kunnen kopen bij de dumphandel.

Bij constructiebedrijven welke deze bij renovatie van bedrijfspanden vervangen door nieuwe zijn deze oude maar vaak nog goede sandwichpanelen spotgoedkoop verkrijgbaar, vaak vanaf 5-10 euro de m2.

Echter bij te veel glasoppervlak in zo'n voliere wordt het ook heet, dus met dit soort volieres kleine ramen gebruiken met isolatieglas, (en dan liefst niet op de zuidkanten).

Een alternatief is zonwerend glas, toch snel te duur > 60,= euro per m2, of alum. lamelen aan de buitenkant.
Gert


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-28 - 11:11:59 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ger, Ik dacht dat we het hier hadden over noodoplossingen onder deze (weers)omstandighedenen niet over de temperatuursbehandeling op de lange termijn en het bouwen van een perfecte voliere......sad :(happy :)?

En ik zie toch echt niet dat op deze wéér hete zaterdag iedereen nu rent naar de dumphandel om panelen op te halen en binnen nu en 12 uur vanmiddag een nachthok in elkaar zetten.....laugh :Dlaugh :D

Want tegen de tijd dat die klaar is kunnen we de schaatsen al weer gaan opzoeken....laugh :Dlaugh :Dlaugh :D!

Terwijl de Gamma of de Praxis of welke Doe-het-zelf zaak bij je om de hoek zit....wink ;)wink ;)

wink ;)..wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-05-28 - 11:50:03 send message to dooren

Klopt helemaal Lennarthappy :) die korte termijn oplossing is nu nodig, maar zoals je weet ben ik een man van de lange termijnoplossingen en kwaliteit.

Deze warme temperatuur is slechts een voorbode op de toekomstige zomers met mogelijk extra broeikaseffect. Met deze gedachtegang is het goed te bezinnen wat er fout is, met je eigen voliere.

Structurele oplossing is beter dan de korte termijn. (bovendien, bouwen doe je in de zomer, als de broedtijd voorbij is en de vogels even zonder nachthok kunnenwink ;))

Problemen zoals deze ontstaan omdat men vaak niet goed heeft nagedacht over wisselende weersomstandigheden, te heet wie denkt daar nu aan, een nachthok is toch alleen tegen regen en kou, nee helaas niet dus.
Gert


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-28 - 13:15:54 send message to Lennart

quote
Problemen zoals deze ontstaan omdat men vaak niet goed heeft nagedacht over wisselende weersomstandigheden, te heet wie denkt daar nu aan, een nachthok is toch alleen tegen regen en kou, nee helaas niet dus


Dat is nu ook het grote probleem! En goede voorlichting in deze is maar sumier of oppervlakkig.
Ook ligt het vaak aan het prijskaartje wat aan een hobby mag hangen. De vogels mogen tientallen €-tjes kosten, zelfs honderden maar de behuizing is vaak het kind van de reking....sad :(

Maar dat zijn nu eenmaal keuzes.....happy :)happy :)

wink ;)..wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-28 - 23:03:22 send message to tonnl

Hoe warm denk je dat het in centraal Afrika is, waar mijn vogeltjes vandaan komen?
De mens hier kan dan zuchten en puffen, de vogeltjes hier vinden het heerlijk.
Ze kunnen de schuur in, donkerder en veel koeler, ze kunnen in het niet-overdekte deel in de schaduw of de zon zitten maar neehoor, ze zitten vlak onder die fraaie platen. 38 graden gistermiddag, zag ik.
Voor mij geen airco dus.
Ton.


belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2005-05-29 - 06:11:30 send message to belg

is warme wind gevaarlijk zoals koude wind bij vogels in een voliere buiten?


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-29 - 08:56:00 send message to Lennart

quote
Hoe warm denk je dat het in centraal Afrika is, waar mijn vogeltjes vandaan komen


Hallo Ton, Je hebt helemaal gelijk.

Maar stel je voor dat ze heel Central-Afrika af zouden dekken met plexiglas platen en er zouden alleen maar zitstokken hangen, in het mooiste geval nog een dode boom met mooie zijtakken en maar aan één kant open..shocked 8O!

Ik denk dat er 'savonds niet één meer leeft....sad :(!
En kon je de rest van je leven gratis bbq-en, ware het niet dat er tig soorten vogels in één klap uitgestorven zouden zijn...sad :(

Om de andere dieren maar niet te vergeten...!

En je zegt het zelf al....ze kunnen kiezen bij jou en dat is in Centraal-Afrika ook zo!

En in de beschreven voliere, en bij vele anderen is dat ook niet zo en dan kan de temperatuur wel oplopen tot boven de 50 graden.
Je krijgt dan hetzelfde effect als een baby in een afgesloten auto in de zon.....sad :(!

Het is net wat Ger Dooren zegt dat veel mensen bij het bouwen van een voliere alleen maar denken aan de slechte dagen die wij in Nederland kennen, maar vergeten dat we ook wel eens weer hebben als dit!

Vroeger, en dat is echt uit de oude doos, had ik op mijn voliere, in de polder op de volle wind, allemaal simpel afneembare afdekplaten van versterkt plastic gemaakt in frame's. Toen nog allemaal in hout. In een handomdraai zijn ze er af en zitten er binnen een half uur weer op als het moet.
Mijn vogels zaten dan ook zomer's en 'swinters buiten.
En voor het dakgedeelte, doorzichtige glasvelzel platen die er niet afkonden, had ik op maat gemaakte rietmatten die ik zo op en af kon rollen aan de buitenzijde van de voliere.....

Maar jah...das war einmal......laugh :Dlaugh :D

Nu zou ik het ook anders doen!
Namelijk sandwichplaten voor het nachtverblijf en/of kweekruimte...in één woord ideaal en heb het zelf mee mogen mogen maken..
Buiten 34 graden en binnen, zelfs met de deur nog open, was het 22 graden. En in de winter een elektrisch kacheltje of cv om het op 15 graden te houden!

Lennart wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-05-29 - 15:13:46 send message to dooren

Hoi Tonnl, ik denk dat de soort vogel natuurlijk ook veel verschil uitmaakt.

Bv. Australische prachtvinken (bv geschilderde astrildes) hebben een leefgebied met een woestijnachtige omgeving, grasland en lage struiken. Deze kunnen dus beter tegen de hitte.

Brilvogeljes zitten juist in een groenere omgeving, met meer struiken en bomen.

Andere regenwoudvogels houden al helemaal niet van direct zonlicht en zitten meer tussen de bladeren van de boom in de schaduw. De temperatuur van een regenwoud is ook constanter dan bv. een woestijnklimaat waar temperaturen enorm kunnen schommelen. S'nachts zelfs rond 0 graden.

Grasparkieten en valkparkieten kunnen ook beter tegen hitte dan bv. redcaps en swiften.
Grasparkieten en valkparkieten kunnen ook beter tegen snelle temperatuur schommelingen en zijn ook harder. (Woestijnsoorten kweken ook vaak makkelijker)

Ik ben zelfs van mening dat volieres afgestemd moeten worden op de soort vogel die je wilt houden, in elk geval dat enig controlle op klimaat mogelijk is.
Gert.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-29 - 23:28:29 send message to tonnl

Natuurlijk verschilt het per soort. Ik wilde alleen duidleijk maken dat er ook soorten zijn die hitte wel lekker vinden.
Zolang de vogels ook kunnen kiezen om koeler te zitten kan het best goed zijn.
Ton.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-05-30 - 11:56:32 send message to pitylus

het grootste probleem is altijd dat de liefhebber een klare kweekruimte wil en het licht van boven haalt. het beste is uw lichtklaarte van ramen aan de zijkant te halen . nu wanneer het zo is dat het licht vanboven aangetrokken wordt kan men heel eenvoudig in een verfhandel een primer kopen dat je uw raam daar gewoon even een laagje schildert aan de bovenkant .het gaat wat minder klaar zijn in de kweekruimte maar kweken doen ze toch . veel succes


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-05-30 - 23:57:54 send message to dooren

Even kleine aanvulling:
Indien het "glas" van kunststof is gemaakt zal het schilderen met betrekking tot thermische breuk niet voorkomen.

Indien men een dak heeft b.v. isolatieglas met ongehard glas is een thermische breuk zeer goed mogelijk als men het glasoppervlak gaat overschilderen.

Dit risico wordt extra groot als er bv. een gedeelte in de schaduw blijft en een gedeelte van de glasplaat in de felle zon komt.
Gert.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 112 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede