Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > help !!!!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : help !!!!!!
spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2005-06-06 - 20:32:00 send message to spitsstaart amadine

hallo

ik heb een probleem met de kweek ik had dit jaar zon 6 kweekkoppels die samen tussen de 40 en 50 jongen hebben gehad maar ik heb er nu nog maar 7 op stok gekregen de eieren wroden goed bebroed en zijn ook eestal wel bevrucht ze komen gewoon uit en de jongen worden ook goed gevoert tot dat de uoders de jongen niet meer warm houden dan vind ik dus steeds dooie jongen hele nesten die dood gaan somige zijn dan al 8 a 9 dagen uod en beginnen al in de veren te komen ik vind ze alemaal met een lege krop waar zou dit toch aan kunnen liggen want ik het begin worden ze wel gewoon gevoert maar daana sterven ze en dan niet bij een koppel maar eigelijk alle koppels ik baal er verschrikelijk van dus help me aub

mvg dirk


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-06 - 20:36:31 send message to dooren

Dirk, een algemeen advies: breng wat dode jongen naar een vogelarts die ze van binnen- en buiten onderzoekt, zodat de oorzaak wordt achterhaalt.

Op deze manier doorkweken geeft alleen geweldig veel frustratie en ellende.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-06 - 22:49:00 send message to tonnl

Voer je misschien veel meelwormen?
Steeds vaker wordt geadviseerd dat te minderen zodra er jongen zijn. In meelwormen schijnt een stof te zitten die de ouders teveel stimuleren al aan een volgend nest te beginnen en de jongen te "vergeten".

Ton.


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2005-06-07 - 20:19:36 send message to spitsstaart amadine

nee ik geef helemaal geen levend voer dus daar ligt het niet aan


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-07 - 20:28:34 send message to Niltava

Hoe is de mest van de jongen?

Ik neem aan dat je eivoer geeft (en dat ze dat goed opnemen!


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2005-06-08 - 20:22:54 send message to spitsstaart amadine

de mest ziet er goed uit al zeg ik het zelf het eivoer word ook goed opgenomen maar er word ook best veel met zaden gevoert


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2005-06-08 - 20:48:09 send message to gouldamadine

dirk
ik hoor diverse verhalen van vogelliefhebbers dat de kweek van sommige soorten dit jaar totaal niet wil waaronder de goulds en de spitsstaart amadines het is dus niet een probleem waar je alleen mee zit wat de oorzaak is is mij ook niet bekend .
arjan


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-06-08 - 22:14:58 send message to Ramon

Het is alweer zo'n 20 jaar geleden dat ik met gouldamadines heb gekweekt. In die tijd werden Japanse meeuwtjes veel gebruikt als pleegouders. Deze meeuwtjes waren veelvuldig besmet met de campylobacter bacterie, vooral de jonge goulds die in het nest lagen werden besmet en gingen hieraan dood. Vaak hele nesten tegelijk. Meestal kon je aan de jongen vanaf de dag van het ringen zien dat er wat mis was. Ze groeiden niet meer, en het leek wel, vaak met volle krop, of de jongen langzaam weg schrompelden. De darmlussen zijn vaak zichtbaar en de buik is opgezet. Dus als ik nu zo hoor hoe het met jouw jongen vergaat, denk ik sterk aan deze besmetting. Nog steeds zijn veel oudere prachtvinken hier drager van en vertonen geen ziekteverschijnselen. je doet er verstandig aan om vooral veel eivoer te geven. Behandeling is mogelijk met Erythromycine of Baytril. Wil je zekerheid, dan is e.e.a. vast te stellen doormiddel van mestonderzoek.





spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2005-06-12 - 19:51:09 send message to spitsstaart amadine

als ik een van die middelen gebruik is dat dan schadelijk voor de vogels als ze het toch niet blijken te hebben ?

mvg dirk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-12 - 20:25:46 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja, eigenlijk wel. De darmflora(goede bacteriën!) wordt ook aangepakt en dat maakt dat de vogel minder weerstand heeft.
Dus het handigst is een mestonderzoek te doen.
Indien je dit toch moet toepassen, daarnaast vitaminen geven en probiotics(dit laatste is een middel met de bacteriën van de darmflora).
Even voor de goede orde de probiotics moet je na de kuur geven, anders heeft het geen zin (worden ze meteen door de antibiotica gedood).


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2005-06-16 - 20:15:22 send message to spitsstaart amadine

een mest onderzoek naar wie moet ik dit sturen hoe duur is het van de uodere vogels of de jonge ? en hoe gaat het in zijn werk ??

mvg dirk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-16 - 20:52:19 send message to Niltava

Gewoon een beetje verse mest in een potje doen, en naar een (vogel) dierenarts brengen. Zou wel even eerst bellen of ze het doen en wanneer je het beste kunt langsbrengen.
Het kost meen ik €9. Je hoeft niet van alle koppels het te doen anders is het X x €9. Je kunt get beste mengen van de koppels en van jongen en ouders of eventueel één van de oudervogels en één van de jongen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede