Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vrije voliere probleem Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vrije voliere probleem
siekman
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-06-09 - 14:16:19

Hallo

Ik heb vorig jaar een voliere gebouwd , dat jaar wel eitjes maar geen bevruchtingen

Dit jaar bogon perfect in maart mijn eerste jonkie , ik had er het volste vertouwen in toen ie eindelijk was uitgevlogen .

inmiddels ben ik al 15 bevruchte eitjes verder en er heeft er nog niet 1 de kans meer gehad om uit te vliegen. Elke keer valt een jonkie ut het nest ( inmiddels al een stuk of 7 ) en daar baal ik heel erg van, Ik heb altijd gedacht dat hun eigen ouders dat deden maar omdat ik het nog niet heb gezien kan ik geen conclusie trekken.

Maar een uurtje geleden kom ik in de voliere en wil het nestje gaan bekijken van een kanarie ( 3 dagen geleden uitgekomen ) en dr ligt niets meer in 2 jonkies eruit 1 ligt direct onder het nest en een ander zo'n 2 meter verder , die onder het nest lag had 1 afgekloven pootje en een bebloed bekje .
nu begin ik mij toch zorgen te maken , heb ik er een vogel inzitten die absoluut niet kan , of heb ik allemaal ouders die er geen zin in hebben .
alleen al dat er 1 een heel eind bij het nest vandaan ligt vind ik erg raar ( vliegen zal echt nog niet lukken )

Ik heb in de voliere een vogel of 30 waaronder

- koppel bourke parkieten
- koppel dia duiven
- 1 bandvink ( krijgertje ) die heel graag met een kanarie broed
- 1 oranje kaakje
- koppel oranje wevertjes
- mozambiqeu sijsje
- 1 japans meeuwtje
- en kanarie's

De enkele vogels komen bij een slechte dieren winkel vandaan die verplicht gesloten werd , heb ze als het ware hun leven gered
waaronder een aantal kanarie's

foto van de voliere is onderweg

-


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-06-09 - 17:02:01

hallo siekman zo te lezen is het goed fout ja .
volgens mij zit er een vogel tussen die roet in het eten gooit om het zo maar te zeggen .
de eenige oplossing is de vogels goed observeren en anders een camaratje plaatsen ..
mischien dat iemand op dit forum iets anders weet ??

succes


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-09 - 17:52:00

Ik denk eerder aan muizen of zelfs ratten. Observeer je vogels goed en luister ook 's nachts eens, zijn ze dan stil of onrustig?
Kijk eens heel kritisch op de bodem en op randjes en richels, geen keutels?

Wat het ook is, ik hoop dat je snel een oplossing vindt.
Ton.


baardparkiet
Website Member
Posts :47

Website Member
2005-06-09 - 18:03:17

Beste siekman,
vroeger had ik een volière met 3 paar zebravinken.
Alles ging hier goed tot ik er een koppeltje bandvinken bijstak. Alle nesten werden vernield.
Misschien is de bandvink de schuldige (wordt vaak als verstoorder omschreven).


padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2005-06-09 - 18:21:33

kdenk ook dat je het probleeem eerder bij de bandvinken zal moeten zoeken, dit zijn geen lieverdjes... Jurn


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-09 - 19:01:54

Ik denk dat ton gelijk heeft. Een bandvink (wat is het een mannetje of vrouwtje??) of de wevertjes zouden het kunnen doen, maar volgens mij nooit in die mate en zo onzichtbaar. Denk dat enige ouders daar zeker voldoende herrie zouden maken om de aanvaller te verdrijven in ieder geval zodat jij het een keer gemerkt hebt.
Bij muizen, ratten hebben ze daat niet of weinig kans bij.

Ook het feit dat je vorig jaar veel onbevruchte eieren had zou daar op kunnen duiden, maar ook aan de slechte omstandigheden in de winkel.

Succes


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-06-09 - 19:27:49

van mij geen tips maar het lijkt me echt flink balen als je jongen hebt en dan zoiets aantreft .. hopenlijk vind je snel een oplossing en kan je alsnog genieten van jongen die uitvliegen , succes !


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-06-09 - 20:16:51

srry hoor natasja maar hij vraagt toch antwoordt op zn vraag? en als je het niet weet schiet ie er ook niks mee op happy :)(niet boos ofzo bedoeld maar het is toch gewoon zo?) wink ;)

Groetjes:
J.Bird


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-06-09 - 21:01:56

Natuurlijk vraagt hij antwoord op zijn vraag en geef ik inderdaad aan ,hem daar niet mee te kunnen helpen maar dat betekend nog niet dat ik hem maar direct moet doodzwijgen , ik denk niet dat hij zich er aan zal storen als ik mijn medeleven betoon en hem succes wens.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-06-09 - 21:05:45

quote
srry hoor natasja maar hij vraagt toch antwoordt op zn vraag? en als je het niet weet schiet ie er ook niks mee op (niet boos ofzo bedoeld maar het is toch gewoon zo?)

Zelfs een beetje medeleven mag al niet meer.!!sad :(


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-09 - 22:08:59

Je moet proberen te achterhalen welke vogels de dominante positie hebben, waarschijnlijk de wevers.

Het nestmateriaal wordt dit ook vervolgens uit het nest gehaalt??? Of komt er vervolgens een ander koppel in het nest zitten?? Kortom is er jachtgedrag van een bepaalde vogel.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de wevers en de bandvink apart zetten in een ruime kistkooi en het dan nog eens laten proberen.
Gert


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-06-10 - 18:38:51

ja natasja je hebt gelijk een beetje suport kan geen kwaad(het doet zelfs goed happy :)) het zelfde verhaal voor gofinie happy :)

Groetjes:
J.Bird


gebbinkjes
Website Member
Posts :68

Website Member
2005-06-10 - 19:10:11

ik zou de mozanbique sijs maar is in de gaten houden die heeft in een ver verleden bij mij ook al eens mijn hele bestand van streek gemaakt het kunnen echte rovers zijn.

m.vr.gr. harry


siekman
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-06-12 - 21:32:26

Sorry voor mijn late reactie , ik had problemen met mijn computertje

Over het algemeen dacht ik dat mijn bandvinkje wel aardig was, hij was zelfs een soort koppel met een kanarie ( onbevrucht welliswaar ) en deden samen broeden .

Maar het zou inderdaad zo kunnen zijn dat die een soort jalours is .
Ik ga hem er uit halen en hopelijk gaan mijn volgende eitjes dan wel weer goed .
ik kan idd wel merken dat hij toch wel oogjes op nestjes heeft , ik heb het idee dat ie zelf ook graag wil .
we gaan hem dan maar even in een los kooitje zetten

bedankt allen voor uw reactie


siekman
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-06-12 - 21:36:06

van muizen of ratten heb ik geen last zeker niet
want snachts heb ik het zolderraam open ( waar ik slaap ) en weleens wat gehoord maar dat was meestal de kat die op het dak ging slapen

muizen of ratten kunnen er volgens mij niet inkomen zeker niet overdag ( waneer het gebeurde ) was echt binnen 2 uur gebeurd maar zeker wel een optie aangezien 1 jonkie bijna 2 meter verder lag



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede