Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > KWEEKSEIZOEN Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : KWEEKSEIZOEN
kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2005-06-18 - 14:32:57

is het seizoen al ten einde ?
tot wanneer kan men kweken ? (kanaries)


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2005-06-18 - 15:18:02

Het is bijna ten einde, als er nu eitjes zijn kan het nog net, maar eind juni stopt het ongeveer. (volgens mijn vader)


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-06-18 - 15:35:05

het wordt wel lastig maar is nog wel mogelijk, vroeger had ik ook kanaries en het is weleens voorgekomen in de zomer,niet vaak, maar het kan wel, probeer eens wat groenvoer (vogelmuur en sla)
misschien komen ze dan in de stemming
groetjes marjan


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2005-06-18 - 16:08:18

De meeste kwekers zorgen dat ze na 21 juni geen jongen meer in het nest hebben.
Dit doet men zodat de vogels op tijd klaar zijn voor de tt's.
Mocht je na 21 juni nog jongen krijgen krijg je ze nooit op tijd door de rui.

Marcel


kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2005-06-19 - 13:11:15

ik doe nie mee aan tt vogels dus tot wanneer mag men dan eigelijk kweken
kheb een koppel die bij mekaar is hebben nog geen eitjes gelegd dit seizoen


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-06-19 - 15:58:32

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hoi, tis niet een kwestie van mogen, je hebt best kans dat de kanaries nu gewoon niet meer willen, mijn ervaring is zodra de temperatuur buiten behoorlijk omhoog gaat en dan heb ik het over julie/augustus, ver boven de 20 graden dat ze er gewoon niet aan beginnen (uitzonderingen daargelaten) (mijn buurman heeft nu ook nog een nestje) als je ze binnenhoudt heb je nog wel kans op een nestje, is mij ook weleens overkomen, maar dat kwam niet vaak voor,
je kunt nog voldoende nestmateriaal en groenvoer neerleggen en dan kijken wat er gebeurt, en misschien heb je geluk
groetjes marjan


kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2005-06-19 - 16:19:49

en ik dacht altijd als het warmerder wordt worden ze meer klaar voor de kweeksad :(


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-06-19 - 17:14:37

hallo, beste periode in een buitenvoliere is gewoon vanaf maart t/m mei/juni. waarom weet echt ik niet. in die perioden kregen wij altijd de meeste jongen.
binnen gaat het anders, (sommigen gaan dan in dec/januari al bezig..) dan zit je met het aantal lichturen maar daar heb ik me nooit mee bezig gehouden dus daar weet ik helemaal niets van
groetjes marjan


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2005-06-20 - 00:32:12

elk levend wezen reageert op licht.
Dus ook kanaries. Dit noemen wij de biologische klok. Als de dagen gaan lengen komen de hormonen op gang, zowel de mannelijke en vrouwelijke.
Half maart is voor de meeste dieren (zonder kunstverlichting) de tijd om zich voort te planten. De lichttijd is dan ongeveer 14.5 uur.
De dagen blijven doorlengen tot 21 juni (de langste dag). Hierna stopt abrupt de aanmaak van hormonen, dus de kans op onbevruchte eieren wordt dan wel heel groot. Bovendien nemen ze na de langste dag een aanloop naar de rui (over ong. 6-7 wkn)Dit vergt van een vogel heel veel. Het is ook niet bevordelijk voor je vogels ze nu nog te laten broeden, omdat de natuurlijke rustperiode verkort wordt. De meeste mislukkingen met de kweek komen mijn inziens dan ook door het niet gunnen van rust (= verstoring van de biologische klok). In december de vogels in de broedkooi, en het liefst tot eind mei kweken!!!! In de natuur is het precies 3 mnd., de gehele kweekperiode.
Dus wil je volgend jaar maart zonder problemen jongen van je vogels hebben, geef ze dan nu de rust.

sportgroeten
Jan


FrCorbee
Website Member
Posts :14

Website Member
2005-06-20 - 13:50:46

Kanarievogel,
Lees voor een duidelijk antwoord op je vraag eens de kweekverslagen en artikelen op de kanariesite Birdweb.
Frans



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede