Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > natuurbroed of handopfok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : natuurbroed of handopfok
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-06-22 - 15:17:11 send message to dun grijzeroodstaart

hallo even een vraag ik heb zelf eieren bij mijn koppel grijze roodstaart !
het is de eerste keer voor het koppel dat ze ook bevrucht zijn wat is nou het beste voor de vogels , dat ik ze de jongen gewoon natuurbroed laat grootbrengen of dat ik ze met de 7 weken handopfok zelf groot breng ??
maar ik zit zelf ook met mijn werk dus heb er weinig tijd voor maar het ik wil er zelf ook 1tje houden voor mijn handtamme pop van 2002 ...
maar word natuubroed ook nog tam ???
het ouder koppel is niet echt tam !

dus mischien dat iemand mij raad kan geven ik weet het veel vragen maar ik heb er nog nooit ervaring mee gehad ..
en als ik natuurbroed doe wanneer vliegen de jongen dan uit en wanneer kan ik ze het beste dan bij de ouders weghalen wil ik ze nog een beetje tam krijgen ??


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-06-22 - 15:34:51 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het beste voor de ouders is natuurbroed.
Het weghalen van jongen zorgt voor nogal wat stress bij de oudervogels(ook bij de jongen natuurlijk)

Natuurbroed vogels zijn veel minder tam als handopfokvogels,maar met veel aandacht en geduld,worden natuurbroedvogels ook gewoon hele prettige vogels in de kooi.

Het is ook prachtig om de jongen bij de ouders uit te zien vliegen(het gestuntel van de jongen,en de zorg van de ouders voor de jongen)



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-06-22 - 23:16:35 send message to natasja

misschien kan je ook voor een gulden middenweg kiezen en als de jongen rond de 5 a 6 weken oud zijn ze gewoon al wat vaker in de hand nemen ,dan wennen ze in ieder geval aan mensen ( moet je natuurlijk wel opletten dat je je koppel niet teveel verstoord )


en anders misschien uitnemen op een leeftijd dat ze zelf eten maar nog op 1 handvoeding zouden zitten , dan heb je het "beste" van beide werelden

handopfok vanaf een vroegere leeftijd als 6 weken vind ik persoonlijk onzin in het geval van handtam maken ,dan zou ik altijd kiezen voor al wat ouder.


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2005-06-23 - 11:07:23 send message to Riboet

Ik heb bij mijn vorige nestje (in de winter en slechts 1 bevrucht en uitgebroed ei) het grijsje met 8 weken pas uit het nest gehaald. Dat is goed bevallen. Het jong is wat sterker en heeft een flinke inprentingsfase van de ouders meegekregen. Qua voedingen zit je inderdaad wat ruimer (ik begon nog wel met 3 voedingen op een dag).

Ik heb nu 2 jongen (1 en 2 dagen oud) en nog 1 ei (zou vandaag moeten uitkomen) bij mijn koppel. Dit keer laat ik een jong bij de ouders zitten. Ik kan het niet geregeld in handen nemen als het wat ouder is, omdat mijn broedkoppel nou niet echt tam is, maar ik ben er van overtuigd dat ook een 12 of 13 weken oude papegaai die bij de ouders opgegroeid en uitgevlogen is, ook nog handtam kan worden. Ik wil dat toch eens zien.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-06-23 - 12:29:32 send message to dun grijzeroodstaart

hallo allemaal

ik denk dat ik dit rondje bij mijn grijsjes maar eens natuurbroed laat doen omdat dit de eerste keer is voor het koppel [alhoewel ze al eens eieren hebben gehad 1tje dan en nu 3 }
lijkt het mij beter dat ik ze nu gewoon met rust moet laten omdat het koppel ook nog niet echt tam is en de man beschermt zijn teratoria echt goed dus ik probeer ze te ringen en dan met de 12 a 13 weken als ze uitgevlogen zijn zet ik ze bij mijn tamme pop in de andere voilere en dan hoop ik dat ze van eigens een beetje tam worden en met degene waarmee het best klikt met mijn tamme pop die hou ik voor mijn eigen .
ik denk dat dit de beste oplossing is voor de vogels en bij het volgende rondje kan ik altijd nog de uitdaging aan gaan voor handopfok .
maar het lijkt mij dat de jonge vogels van eigens wel tam worden als ze uitvliegen want de man is ook niet echt wild alleen de pop nog een beetje als ze vreemde ziet .



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede