Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Wat ik me afvraag Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wat ik me afvraag
pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-06-27 - 12:31:59 send message to pluimenest

Ik doe er alles aan om mijn vogeltjes in goede conditie te houden en er voor te zorgen dat ze goed kunnen vliegen, en dan lees ik geregeld in het forum dat vooral parkieten- en papegaailiefhebbers (?????) hun vogel kortwieken.
Waarvoor is dit nu nodig ???
Pluimen en veren dienen toch om te vliegen, of niet soms.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-06-27 - 12:56:39 send message to natasja

een voliere dient er toch ook voor om te zorgen dat een vogel niet wegvliegt ?


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2005-06-27 - 12:59:07 send message to mikewauters

maar er zijn veel mensen die hun vogel willen tam maken en als ze niet gekortwiekt zijn kan dit al wet problemen opleveren!
maar ik ben het zeker en vast met jullie eens! ik zou het nooit van men leven doen.
groetjes,
mike


timney
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-06-27 - 13:28:04 send message to timney

Ik heb een voliere met congo grijze roodstaarten en bonte boertjes. Deze zijn niet gekortwiekt.

Maar een koppel handtamme timney grijze roodstaarten zijn wel gekortwiekt en ik bekijk ze elke week even of er al weer een veertje erdoor komt, die even geknipt moet worden. (zoals mensen naar de kapper gaan)Ze laten dit gewillig toe, want ze weten dat wanneer ze het niet toelaten, ze niet los buiten mogen komen.
Deze vogels gaan mee wandelen, fietsen of zitten op een stander op het terras.

En moet eens zien hoe leuk ze het vinden op de fiets. happy :)

mvg, Wilbert


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2005-06-27 - 13:50:06 send message to Riboet

Ik heb een niet tam koppel ongewiekte grijzen in een buitenvoliere en 3 tamme wel gewiekte grijzen. De laatsten gaan overal mee naar toe. Een er van is zelfs een weekend kamperen meegeweest. We hadden in de tent gewoon een extra tentstok gebruikt zodat ze daar op kon zitten.

Van de niet-tamme grijzen, komt eigenlijk alleen de man in de buitenren. Hij heeft ruimte zat om te vliegen, maar geeft duidelijk de voorkeur aan klimmen en rondkijken vanaf zijn geliefde stok.

Ik had ook zoiets van: vleugels zijn om te vliegen. Ik ben geen voorstander van kortwieken om een vogel afhankelijk van je te maken, maar wel een voorstander van kortwieken als je dingen wilt ondernemen met je vogel.

Ik vind kortwieken dus best, maar voor het ontnemen van het vliegvermogen (feitelijk alleen het ontnemen van het opstijgen!) moet wel een leuk alternatief tegenover staan. Naar buiten meenemen is zo'n alternatief. Maar ik raak een vogel niet graag kwijt en een ongewiekte gaai mee naar buiten nemen, durf ik nog net niet aan.

Hihi, dat met die fiets zou ik wel willen proberen, maar ik heb alleen een scooter en dat vind ik dan toch wel wat te snel gaan voor een gaai...


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-06-27 - 14:06:32 send message to Hawkeye_NL

Ik wiek mijn vogels wel!
Daartegen over staat inderdaad dat ze daardoor altijd los mee naar buiten kunnen. Lekker achter het huis op hun speeltoestellen mogen en kunnen spelen zonder dat ze gevaar lopen. Naast het lekker buiten spelen achter het huis, neem ik ze ook regelmatig mee naar buiten. Ze mogen mee op vakantie en op de fiets maar ook in de auto vermaken ze zich perfect.

Ze kunnen wel vliegen maar niet klimmen in de vlucht. Toch vliegen ze zelden. De meesten nemen niet eens een poging. In de ruimte waarin ik ze zou moeten opsluiten als ik ze niet zou wieken zouden ze niet eens kunnen vliegen! Dus daarmee is de reden het niet te doen voor mij al weg.

Persoonlijk begrijp ik het best dat mensen zeggen dat vliegen vogels eigen is en begrijp ik de stelling dat je daarom niet zou moeten wieken. Aan de andere kant, een vogel in gevangenschap kan in de meeste gevallen nooit vliegen omdat de verblijven waarin ze zitten hiervoor te klein zijn.

Overigens is dit een langslepende vraag bij velen. Het is dan ook een regelmatig terugkerend onderwerp op deze site. Misschien vind je een antwoord voor jou als je even op "wieken" gaat zoeken. Op dit moment zal je maar liefst 13 topics en 240+ postings over dit onderwerp vinden.

Erwin


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-06-28 - 00:35:49 send message to Chow

Ik krijg de indruk dat voornamelijk grotere papegaaien gewiekt worden. Is dat zo of gelden de argumenten ook voor kleinere parkieten. Ik kweek op dit moment diverse parkietensoorten met als doel dat ze aangename huisgenoten worden. Niet voor TT dus. Wat kan ik de nieuwe baasjes het beste adviseren??


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-06-28 - 08:08:28 send message to ParkietenPeter

Parkieten zijn doorgaans iets schuwer van aard dan papegaaien. Deze zijn sneller gemoedelijker.
Hierdoor zouden parkieten eerder gekortwiekt worden dan papegaaien.

Ik heb wel al de ervaring met Barrabandparkeiten dat deze ondanks het kortwieken aan 1 of 2 kanten toch nog voldoende vleugelkracht hebben om hoogte te maken. Het kortwieken was bij deze parkieten dus geen succes!

Velen trekken de parkietn met de hand op om zo een "geschiktere" huisgenoot te maken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede