Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Baby vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-07-03 - 13:13:41 send message to Picolet

Veelal wordt er van een nakweek vogel gesproken wanneer deze geringd op stok zit. De meeste geringde papegaaien zijn echter meestal met de hand grootgebracht en geen natuurbroed zoals de meeste andere kromsnavels. Veelal maakt de kweker de afweging om zijn dure papegaai zelf niet de eieren te laten uitbroeien maar de broedmachine in te schakelen. Als beloning krijgt deze kweker zelfs vaak een tweede legsel en krijgen de vogels niet de kans zich te bewijzen als goede ouders. Naar mijn mening moet men pas overgaan tot de broedmachine of handopfok wanneer de eieren of jongen gevaar lopen. Er worden zelfs eieren van zeer zeldzame soorten internationaal verhandeld. Het samenbrengen van de jongen uit diverse legsels in de couveuse en in de ruimte waar gevoederd wordt is een groot gevaar voor een virusbesmetting. Er worden ook jonge papegaaien opgekocht die 4!!!! tot 6 weken oud zijn en in groepen bij elkaar geplaatst worden. Ook hier geldt dat een besmet kuiken de hele groep kan besmetten. Naar mijn mening heeft deze manier van vogels kweken weinig te maken met het uitgangspunt vogels houden en proberen er mee te kweken. Deze groep liefhebbers die kunstmatig vogels kweken hebben vaak alleen maar commerciele motieven. Bovendien vraag ik me af of deze handopfok vogels ook nog in staat zijn om op een natuurlijke manier te kweken of zijn dit ook weer potentiele legkippen met de gouden eieren.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-07-03 - 18:51:47 send message to Wickingh

Hai,

ik ben het wel met de spreker boven mij eens, maar ik kan me ook voorstellen dat als bij deze [meestal duurdere] vogels kweekresultaat uitblijft dat men noodgrepen gaat plegen om toch tot jonge vogels te komen,

mvg Frank


hansvdb
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-07-24 - 10:21:12 send message to hansvdb

Het gaat allemaal om geld? De verkopers van jonge vogels en hun vaak veel te hoge prijzen zal nooit iemand tegen houden. De advertentie's weigeren heeft ook helemaal geen zin. Er zijn genoeg manieren om te adverteren waaruit blijkt dat er baby's zijn maar er niet direct mee te adverteren. Bovendien zijn er ook genoeg kwekers die, om welke reden dan ook, hun jongen uit het blok moeten halen en geen tijd hebben om de jonge vogels eten te geven. Zoals we weten in het begin dag en nacht. Zolang er handel is zal er gehandeld worden met de vogels. Zeer kwalijk is het uitmelken van de koppels, soms wel tot vier nesten per jaar. En we halen dan ook nog eens alle jonge vogeltjes weg...

Na een paar jaar gaat het koppel dan al 'bewezen broedkoppel' de verkoop in.

Wat we er aan moeten doen is bij ons zelf beginnen en eerlijk zijn tegen onze hobbyvrienden.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-07-24 - 15:34:19 send message to Picolet

Het grootste slachtoffer van de handel in papegaaien baby’s is de grijze roodstaart. Door de grote vraag naar papegaaien baby’s zijn en worden er nu nog steeds wildvang vogels door handelaren geďmporteerd. Het land waar de grootste populatie voorkomt De Kongo heeft de export gestopt en zou de vogel in het wild weer kunnen herstellen van de enorme slachtingen die zijn aangericht door de vogelvangst. Door de grote vraag van vogelhandelaren hebben de plaatselijke vogelvangers die nu werkloos werden een creatieve oplossing bedacht door de vogels te blijven vangen en nu te smokkelen naar andere Afrikaanse landen. Deze landen waar de grijze Roodstaart papegaai helemaal niet voorkomt geven exportvergunningen af en is het verhaal helemaal rond en alles legaal in de handel. De vogelbestanden blijven nu verder onder druk staan en is het niet ondenkbaar dat ze ver het minimum dalen om een gezonde populatie te waarborgen in de toekomst.

De vraag naar deze wildvang vogels blijft hoog doordat veel vogelliefhebbers proberen een graantje mee te pikken door deze roodstaarten te gaan kweken. Veelal worden er kuubse kooien gebouwd of aangeschaft om te gaan kweken. En wonder boven wonder lukt het ook nog om eieren en jongen te verkrijgen in deze vogelgevangenissen. Het plaatsgebrek van de jonge vogels wordt opgelost door simpelweg de jongen na enkele weken onder de ouders weg te halen. De vogels treuren niet lang en beginnen opnieuw en opnieuw tot ze leeggetrokken zijn en snel van de hand worden gedaan. De liefhebber ondertussen met een dikke portemonnee gaat weer naar de handel en koopt wellicht nog meer paren om te gaan fokken. (het woord kweken kan ik hier naar mijn mening niet gebruiken)

Juist dit soort praktijken geeft de illegale vangst de mogelijkheid om door te blijven gaan. Al te vaak hoor je dan de argumenten: ik wist hier niks van, of als ik ze niet koop dan doet een ander het, of het zal wel meevallen.

Het kweken van vogels waarbij het groot brengen van baby’s vooral de grijze roodstaart is geen goede zaak en zeker geen reclame voor de vogelhobby. De manier van huisvesting is vooral bij deze soorten een zeer kwalijke zaak en wellicht binnenkort verboden door nieuwe (Europese) wetgeving.

Wanneer u op dit forum een handopfok grijze roodstaart ziet is het niet ondenkbaar dat er ook een vogel in het wild voor weggevangen is om de handel in stand te houden.

Bloedgeld voor papegaaien is hier wellicht een mooie titel voor.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-24 - 17:32:55 send message to johanblok

Geheel mee eens picolet, het is schandalig dat nog steeds tientallen duizenden grijzen per jaar naar europa verhandeld worden. Helaas kweken zij onder de erbarmelijke omstandigheden waarin zij vaak gehouden worden. Zeker gezien het feit dat er meer dan genoeg gekweekt worden en vele huiskamervogels na vaak minder dan een paar jaar weer afgedankt worden, zoals o.a. blijkt uit de vele advertenties.
Geen nederlandse vogelbond die zich hier consequent tegen keert. Daarmee is het krediet van deze organisaties op dit soort onderwerpen mijns inziens reeds lang verspeelt.

Strenge regels en handhaving is het enige wat hier misschien nog iets aan kan doen. Bijvoorbeeld door een totale importstop en strenge regels waarbij papieren vereist zijn ongeveer zoals deze ook voor CITES I vogels nodig zijn. Wat mij betreft inclusief keuring van het verblijf waarin zij gehouden gaan worden.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-07-24 - 18:49:16 send message to molineti

Vaak begint men met een hoop liefde en principes (over huisvesting,import,babyhandel,kunstbroed ETC)aan de vogelhobbyhappy :)

Bij vele gaat op den duur, het geld meespelen

vele komen dan in een neerwaartse spiraal,waarbij alle principes langzaam aan overboord worden gegooid-----einde liefhebberijsad :(

En de vogels worden de dupe




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-24 - 19:25:43 send message to johanblok

Als beginneling, zeker toen er nog niet veel informatie op internet beschikbaar was, koopt men vaak zonder veel besef van zaken als import/ek etc. Ook bij mij was dat zo. Ook was mijn huisvesting toen veel krapper, nu is dat echter wel anders. Kan dus ook juist omgekeerd zijn. Door meer kennis over en inzicht in het gedrag van vogels hecht je als het goed is ook meer belang aan het welzijn.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede