Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > afm. voliere voor ara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : afm. voliere voor ara's
v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-07-20 - 11:50:50 send message to v.dijck

we hebben de sleutel van een ander huis gekregen hier wil ik nu volieres gaan zetten 4 met de afmetingen buiten 2m. breed 3m. diep en 2m. hoog met een binnenhok van 1,8m. diep 2m. breed en 2m. hoog kun je in zo'n voliere ook ara's houden en andere grote papegaaien zoals witkuif kaketoes, heeft iemand andere ideeen alle informatie is welkom alvast bedankt voor de reacties, gr. g. v. dijckhappy :)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-20 - 12:24:21 send message to natasja

is dat niet een beetje de omgekeerde manier ..?

Niet rot bedoeld maar heb je niet in de eerste instantie een idee voor ogen wat je graag zou willen hebben aan vogels en daar dan rekening mee houden als je een voliere gaat bouwen ?
Of is het je om het even welke soort je neemt en kan je enkel een voliere plaatsen van die maten ?


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-07-20 - 16:17:23 send message to djenco

De genoemde afmetingen zijn, lijkt mij, wel wat aan de krappe kant. Het kan op zich wel en ik denk dat er best ara's zijn die in kleinere hokkies zitten, maar volgens de literatuur is het ideale buitenverblijf van een ara-stel 8x3x2 (lxbxh).

Ikzelf heb de ara's in een kooi van 4x4x4 buiten en binnen in 2,5x3x2,5. Als ik nu nog weer een voliere ga maken zal ik de vlucht zeker langer maken. (In ieder geval 8m misschien wel meer) Het is namelijk een pracht gezicht om ara's te zien vliegen, hoe langer de kooi, hoe beter dat gaat. En ook voor de dieren zelf is de bewegings vrijheid natuurlijk zeer gewenst.

Groeten,
Dirk Jan


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-07-20 - 17:34:28 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Je zou door een rolluik met transparante lamellen als raam te gebruiken ,het binnenverblijf als het ware bij de buitenkooi kunnen trekken(zodat ze de volledige ruimte kunnen benutten om te vliegen)

Bij minder goed weer kun je het half dichtzetten,dan kunnen ze evt binnen uitde wind zitten (maar toch nog eronderdoor vliegen)


s avonds maak je ze dicht,en hebben ze een afgesloten nachtverblijf (echt ideaal)



Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-07-20 - 18:03:20 send message to Dennis Fr.

pracht ideehappy :)

Groeten Dennis


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-07-20 - 21:19:50 send message to v.dijck

helaas is 3m. echt de max. diepte die ik kan halen anders houd ik geen terras over en wil toch ook wel lekker zitten om van de vogels te genieten, dat met die rolluiken is een goed idee kun je ongeveer zeggen wat je daarvoor kwijt?happy :)


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-07-20 - 21:29:50 send message to v.dijck

heb wel een idee wat ik aan vogels wil houden maar wil ook vast kijken naar de mogelijkheden voor over een paar jaar, en daar alvast rekening mee proberen te houden met het bouwen, heb nu een koppel rose's van 3 jaar en een koppel salomon edelp., wat zijn jullie voliere afmetingen en wat kweken of houden jullie erin, alvast bedankt groeten uit eindhoven


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-20 - 22:45:42 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn volieres hebben de volgende oppervlakte (ongeveer) met een hoogte van circa 2,5m inclusief binnenhok van 1x1:
- 3x3m met muller amazones
- 6x2m met geelvoorhoofd amazones
- 2.5x1m met witvoorhoofd amazones
De laatste vogels mogen met regelmaat vliegen in de aansluitende grote vlucht van 6m, dat vinden ze heerlijk. De geelvoorhoofden zijn dan opgesloten in hun binnenhok. Ik vind dat men witvoorhoofden een essentieel deel van hun welzijn ontneemt als men ze in kweekbakken (1x1x1 of kleiner) huisvest, zoals soms gebeurd.
Mijn advies, zeker met rose's: zorg dat ze flink kunnen vliegen, eventueel met een oplossing als de mijne door een grote buitenvlucht beurtelings ter beschikking te stellen.
Ik vind dat men voor grote ara's toch wel een absoluut minimum 6x2m aan moet houden. Zelf vind ik ze pas werkelijk mooi en in hun element bij nog grotere volieres.

Probeer niet te veel vogels te houden en maak een bewuste keuze in de soorten. In grote vluchten vertonen zij ook veel gevarieerder gedrag waardoor men ook veel meer plezier kan hebben aan het houden van vogels.

In de beperking toont zich de meester.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-20 - 22:52:42 send message to dooren

Persoonlijk zou ik de hoogte wat op "krikken" want 2 meter hoog lijkt wel mooi, (voor een kanaries oid.) maar ara's komen toch mooier uit bij bv 2.6 - 3.0 meter hoogte.

Ik neem aan dat je hoogte niet is beperkt?
Bijkomende voordeel is dat de vogels zich veiliger voelen als ze wat hoger kunnen zitten dan hun verzorger ishappy :).
Gert.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-07-21 - 00:00:47 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Rolluik van zeg maar 1 meter bij een meter handbediend kost ongeveer 250 euro(elec. met afstandbediening ongeveer 350 euro).

Heelveel geld maar verhoogd het welzijn van de vogels,daar ze meer benutbare vliegruimte hebbenhappy :)wink ;)

Ben het ook met Gert eens wat betrefd hoogte van de kooien(is voor de vogels beter,en voor jezelf mooier



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-21 - 12:31:14 send message to johanblok

Zo'n rolluik is inderdaad een heel goed idee, maar het kan ook veel goedkoper door gewoon met luiken tewerken die naar de zijkant van de voliere klappen, iets minder fraai, maar wel functioneel.


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-07-21 - 12:39:06 send message to v.dijck

bedankt alvast voor de reacties hoop dat er nog meer komen, is altijd leuk en leerzaam om te horen hoe mensen zijn vogels onderbrengen, dat om toerbeurten na buiten lijkt me ook wel iets maar zou het dan ook mogelijk zijn om de rose's en de edels tegelijk. groeten uit eindhovenhappy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-21 - 13:07:36 send message to johanblok

twee koppels tegelijk in 1 voliere zal bij broedrijpe vogels, zeker op den duur niet goed gaan, en mogelijk bij jonge ook niet. Ik zou dat risico zeker niet nemen. Je kunt het zo doen dat het ene koppel s'ochtends in de grotere voliere zit en het andere koppel s'middags. Natuurlijk is het wel meer werk en er moet iemand overdag of tussen de middag thuis zijn.
Of zoals ik heb, met 1 koppel dat meestal in een grote voliere zit en het andere koppel heeft dan altijd een veel kleinere voliere ter beschikking waarbij de laatste dan geregeld, bijvoorbeeld in het weekend in de grote voliere mag.


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-07-21 - 15:30:28 send message to v.dijck

zal eens gaan onderhandelen met mijn vriendin of ik ze niet een meter dieper mag maken, en dan 4 hokken van 2m. breed en 4m. diep alleen hoger als 2 m. kan ik niet gaan ken mijn achterbuurman al dus om problemen te verkomen, en dan demontabele tussenwanden dat ik altijd nog over kan stappen op ara's en anders maar weer een keer verhuizen, houden het nu voorlopig bij rose's en edelpapegaaien en kijken eens rustig rond wat er tekoop is als er ideeen zijn wat je goed kunt houden in deze afmetingen hoor ik het graag, bedankt en veel vogel plezier gerd v. dijckhappy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-22 - 01:03:27 send message to dooren

Gewoon wel wat hoger maken joch, dan maak je die wanden bij de buurman toch dicht, dan wordt de "muur" wat hoger (en dat is dan toch niet erg met zo'n lastige vent)
Gertwink ;)


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-07-22 - 11:07:23 send message to v.dijck

ja heb gisteren al een tip van een maat van mij gehad dat is een hovenier dan lijden we er gewoon leilindes boven langs, ga misschien binnen een groot hok plaatsen voor eventuele ara's heb daarnog ruimte genoeg en daglicht genoeg zitten 5 koepels in het dak maar dat is volgend jaar ofzo eerst de vriendin rustig er op voor bereiden, groeten gerd v. dijckhappy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede