Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De ringendood Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : De ringendood
Dinkie
Website Member
Posts :49

Website Member
2005-07-23 - 00:15:40 send message to Dinkie

Vandaag heeft het ringen mij bijna weer een vogel gekost en dat was niet de eerste de beste maar een bruinmasker gaailijster gelukkig ben ik altijd erg alert na het ringen en na een uurtje ging ik even kijken en ja hoor ik miste er een ik vond het bijna levenloos op de grond snel teruggeplaatst de ring was al weg. Na een half uur gekeken en door de warmte van de andere jongen was het al aardig opgeknapt dus ik hoop dat het goed gaat echter wat als morgen een van de ouders bij de andere twee de ringen ontdekt en morgen moet ik echt even weg. Wat doen wij onze vogels en ons zelf eigenlijk aan met dat ringen?
Ik ben er haast zeker van dat het ook al het leven gekost heeft van drie geelkop troepialen die gooide ze niet uit het nest en bleef er ook wel opzitten maar voerde niet meer en dat was niet omdat ze niet meer sperden want een dag na het ringen sperde ze nog fanatiek.
Eigenlijk haat ik dat ringen en ik overweeg ook daar compleet mee te stoppen.
Wat vinden jullie hiervan ?


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-23 - 10:10:21 send message to dun grijzeroodstaart

ik ga zo met veel tegenzin mijn jonge grijze ringen ik hoop dat het goed gaat komen ...


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-07-23 - 10:14:23 send message to broto

Denk toch dat dat geen goede zaak zou zijn als er niet meer geringd wordt.
Je kunt dan niet meer zien of je met een jonge of oude vogel te maken heb.
De groep van wildzang zijn zelfs verpicht te ringen, zouden ze dat niet meer doen , kan iedereen weer gewoon vogeltjes vangen uit de natuur.
Ook zeldzame vogels ( cites 1)hebben een ring plicht.

Probeer de volgende keer is de ringen de kleur te geven van de pootjes van de vogels die je ringd, met viltstift of iets dergelijks wat nog wel weer te verwijderen is.

Henk


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-23 - 11:34:10 send message to dun grijzeroodstaart

nou ik heb net het jong met veel moeite weten te ringen mijn vrouw moest helpen want ik stond te trillen op mijn benen met zo,n klein hoopje dons in mijn handen ...
en de pop was er bijna niet uit te krijgen ..
maar is gelukt en het kleintje was behoorlijk fel zeg ....
nu hopen dat het ringetje goed blijft zitten ..


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-07-23 - 11:36:42 send message to broto

Je gaat het steeds gemakkelijker doen happy :)
Als je de goed maat ring heb en ook de juiste leeftijd van het jong, moet het lukken.
Veel succes

Henk


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-23 - 11:49:04 send message to dun grijzeroodstaart

ja het was 11mm en de kleur is groen ...
en met wat boter is het goed gelukt alleen de pop was er moeilijk uit te krijgen zeg ..
maar ik wil binnenkort mijn voilere,s gaan veranderen met binnenkooien en zodat ik van buiten af kan contoleren ..
weet iemand hier toevallig uit de omgeving roosendaal brabant die dat maakt ??


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-07-23 - 17:08:09 send message to Lilian

In Best zit er 1 die aluminium vollieres maakt, geheel naar eigen ontwerp adverteren ze mee.

PB Aluminium
Hoofdstraat 58
Best
0499-374395


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-07-23 - 17:59:44 send message to dun grijzeroodstaart

ik zal is informeren .....

wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-23 - 18:43:50 send message to Niltava

quote
ja het was 11mm
tjonge wat een makkie wink :)
Mag het zo proberen met 2,3 mm ;-(


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-23 - 20:45:21 send message to natasja

hahahhaa


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-07-23 - 21:37:44 send message to dijkkamp

Hoi Dinkie

Ik heb in het verleden ook wel eens problemen gehad om te ringen enkele tips die ik je wil geven zijn:
Maak indien nodig de ring donker van kleur (waarschijnlijk nu niet nodig is groen)
Doe een ventiel slangetje om de ring
Was je handen eerst met het zaad dat je de vogels geeft zo dat je eigen geur niet meer aanwezig is
Kijk niet alleen maar in het nest wanneer je ringen moet maar controleer meer cq vaker de vogels zijn er dan aan gewent dat je er wat mee doet
Ring het liefst en als het kan zo laat mogelijk ze zullen dan zowel op de dag als wat leeftijd betreft


Dinkie
Website Member
Posts :49

Website Member
2005-07-23 - 21:43:49 send message to Dinkie

het is gelukkig goed gekomen met het uit het nest gegooide jong uiteraard had ik alle voorzorgmaatregelen genomen met een leukoplastje om de ring en de handen een neutrale geur geven etc.etc. Echter de vogels zijn niet gek en als ze iets zien bij het verwijderen van de luier ik noem maar wat wat niet in het nest thuis hoort dan gaat dat het nest uit zo is de natuur van de vogel en ik blijf erbij dat het ringen heel veel vogelleed en mensenleed veroorzaakt nu zit ik er nog bij en controleer maar hoe zit dat met al die kasten in het wild waar vogels geringd worden door boswachters of vrijwillegers die blijven er heus niet bijzitten.
Ik vraag mij af of er niet een betere methode is waarbij het ringen op latere leeftijd kan gebeuren. Bv er zijn van die breekringen die slechts een maal dichtgeknepen kunnen worden deze in combinatie met een DNA bepaling waarvan de code overeen komt met een breekring dit heeft ook het voordeel dat de sekte meteen bepaald is .
OK daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden maar je houd er ook meer jongen aan over het is maar een idee.


Corné P.
Oud Lid
Posts :18

Oud Lid
2005-07-31 - 20:20:52 send message to Corné P.

Ik heb nog nooit problemen gehad met het willen verwijderen van de ringen.....GELUKKIG!!!

Maar is het niet een idee om de ring gewoon onder de vogelpoep te smeren zodat het een hele neutrale kleur is.
Dat valt namelijk ook niet op!


kalazakie
Website Member
Posts :45

Website Member
2005-07-31 - 21:04:53 send message to kalazakie

is miss een goed idee maar ik zie de mensen toch niet de ring insmeren met 'stront' en dan hem aandoenlaugh :D maar je hebt wel gelijk


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-31 - 22:27:30 send message to tonnl

Vogelpoep wordt door de meeste vogels ook direct uit het nest gegooid, lijkt me dus geen slim idee.


Corné P.
Oud Lid
Posts :18

Oud Lid
2005-07-31 - 22:44:56 send message to Corné P.

ik bedoel niet echt een hele klont eraan met poep eraan maar gewoon de dag dat je ze gaat ringen even er doorheen halen zodat er een dun lagje op zit, laten drogen zodat je het er niet zo afveegt en ringen maar.

en wat hebben jullie nou liever?
jongen die uit het nest gegooid worden omdat ze schone ringen aanhebben of even met je vingers door de str*nt.
Dan zou voor mij de keuze niet moeilijk zijn hoor.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede