Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Geschiktheid als huiskamervogel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Geschiktheid als huiskamervogel
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-07-24 - 15:27:57 send message to molineti

happy :)
Of je nu voor of tegenstander bent van huiskamervogels,het is in het belang van vogels en toekomstige eigenaren dat er goede keuzes gemaakt worden(probleem gevallen zijn er al teveelsad :()

Daarom leek het mij wel iets,om een soort van lijst op te maken van de voor en nadelen van bepaalde huiskamervogels(kanaries,exoten,lories,wildzang,roofvogels,parkieten,papagaaien,duiven

etc)

Je zou het dan bv kunnen hebben over:
zang,lawaai,stof,vernielzucht,immitatievermogen,ontlasting,geur etc

Of eventuele andere voor/en nadelen van bepaalde soorten.

hiermee zou je misschien veel ellende(voor vogel en toekomstig eigenaar)kunnen voorkomen ,of ervoor kunnen zorgen dat er een keuze voor het leven gemaakt wordthappy :)

-----------------------------------------
Om te beginnen een voorbeeld van mezelf:

een soort die me niet geschikt lijkt voor in de huiskamer/// de Amazone Ventralis///

Reden;zeer luidruchtig en zeer zenuwachtig

Wie Volgt?happy :)






Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-24 - 17:15:41 send message to Hawkeye_NL

Het idee is leuk maar dit is een lijst die twee gezichten zal krijgen. Wat de een namelijk als voordeel kan zien [bijvoorbeeld de zang] kan voor een ander een absolute No No zijn. Vogels zouden hiermee dus altijd op bijde lijsten voorkomen.

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-24 - 19:04:36 send message to natasja

ik denk juist dat zo'n lijst wel overzichtelijk kan worden juist doordat mensen voors en tegens zullen gaan noemen happy :)

Oke mijn deel ..

de edelpop ( man heb ik geen verstand van )
Ik vind de edel pop wel geschikt voor in de huiskamer maar een nadeel vind ik dat ze niet zo speels zijn als andere soorten.
wel goede praters en geen schreeuwers al kunnen de poppen een bepaalde dominantie laten zien.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-07-24 - 19:52:50 send message to molineti

Ben een beetje dom geweest,had de topic onder huiskamervogels moeten zetten.

Geachte Moderators kan dit nog veranderd worden?wink ;)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-07-24 - 21:34:29 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een leuk idee, wellicht is het ook verstandig om de grote van de kooi er bij te vermelden waar een huiskamer vogel zich happy in voelt.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-28 - 22:15:57 send message to molineti

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Quote
------------------------------------------------
beter 100 x N.O.P dan eender welke handelaar.
----------------------------------------------

Na het lezen van deze zin dacht ik: maar voorkomen is nog beter dan genezen!!!

Daarom weer deze topic



Oranjekuifkakatoes zijn mijn inziens dus totaal niet geschikt voor de huiskamer(zoals de meeste kakatoes,aras en amazones )

Op jonge leeftijd zijn ze (ondanks dat we ze zoveel mogelijk als vogel proberen op te voeden)super op de mens gericht

Vanaf 1 handvoeding zijn ze zo afhankelijk als maar zijn kan,ook al zou je anders willen.

Dit zal echter na een paar jaar veranderen!!!!

Vraag mezelf wel eens af:hoeveel kakatoes en aras,al langer dan 10 jaar op het zelfde adres wonen?? Zijn volgens mij op een paar handen te tellensad :((opvang niet meegerekend)

Als kopers en verkopers van huiskamervogels meer aan de vogels en minder aan zichzelf zouden denken,
Zou er een hoop leed(en opvang)bespaart blijven!!










dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-28 - 22:38:32 send message to dooren

Ik denk ook dat daar het gevaar in zit, de meeste papegaaiachtige gaan een mensenleven mee, mits goed verzorgd.

En in een mensenleven veranderd er zoveel dingen, samenwonen, verhuizingen, kids, scheiding, ziekte en in het ergste geval dood van de verzorger. De papegaai zal zich altijd aan moeten passen, of hij wordt gek van de stress, wat vele ook worden.

Naast deze voor- en nadelenlijst mag er van mijn gerust een lijstje zelfkennis op worden gesteld: Ben ik geschikt om de rest voor mijn leven voor een papegaai te zorgen.

Helaas maak ik vaak mee, dat er heel veel papegaaien slachtoffer worden van een onbedachte menselijke keuzesad :(
Gert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-29 - 09:12:02 send message to Jacqueline

happy :)

Het plaatsen van regels uit andere topic's is leuk maar trekt wel het een en ander uit zijn verband.

Zie hier het geplaatste waar deze regel uit komt.

Je kan in het volste vertrouwen je papegaai of eender welke vogel dan ook daar afgeven, want als er een ding naar voren komt is het toch wel dat men zomaar niet even je vogel in andere handen laat overgaan.
Dus beste stille lezers, beter 100 x N.O.P dan eender welke handelaar.

En over voorkomen gesproken, eens zal voor ons alle het licht uit gaan toch, of hebben de tegenstanders die ook vogels hebben een lijkwagen met trekhaak.

wink ;)
Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 09:37:55 send message to Niltava

quote

En over voorkomen gesproken, eens zal voor ons alle het licht uit gaan toch, of hebben de tegenstanders die ook vogels hebben een lijkwagen met trekhaak.

????


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-29 - 10:09:15 send message to Jacqueline

happy :)

Waar blijven jullie vogels dan Heren tegenstanders, als de Here besluit om U uit te nodigen in het hiernamaals.
Of toch ook bevoorrecht, en een lijkwagen uitgerust met trekhaar om U vogels op sleeptouw te nemen op weg naar boven.

Duidelijk nu.

wink ;)
Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-29 - 10:56:51 send message to johanblok

quote
Vraag mezelf wel eens af:hoeveel kakatoes en aras,al langer dan 10 jaar op het zelfde adres wonen?? Zijn volgens mij op een paar handen te tellensad sad :((opvang niet meegerekend)

Als kopers en verkopers van huiskamervogels meer aan de vogels en minder aan zichzelf zouden denken,
Zou er een hoop leed(en opvang)bespaart blijven!!


Geld dit niet ook voor kwekers, ook hier hebben vele vogels vaak al vele adressen mee gemaakt. Ze hebben er over het algemeen alleen iets minder last van omdat ze meestal met z'n tweeen zijn. Om over het leed van de vele kweekkoppels, van groot tot klein, in veel te kleine kooien of bakken nog maar te zwijgen.

Wat ik maar wil zeggen:
of het nu om huiskamer of om kweekvogels gaat:
- sommige vogels zijn meer, andere minder en nog weer andere zijn helemaal niet geschikt
- sommige baasjes zijn meer, andere minder en nog weer andere zijn helemaal niet geschikt

In beide groepen wordt leed veroorzaakt, in de huiskamergroep wat zichtbaarder door het bestaan van opvangcentra, maar ik zou niet op voorhand durven zeggen dat dit echt zoveel meer of ernstiger is als in de kwekerswereld.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 11:03:43 send message to Niltava

quote

Waar blijven jullie vogels dan Heren tegenstanders, als de Here besluit om U uit te nodigen in het hiernamaals.
Of toch ook bevoorrecht, en een lijkwagen uitgerust met trekhaar om U vogels op sleeptouw te nemen op weg naar boven.


Slaat dus nergens op, of maakt duidelijk dat je papegaaien/probleem totaal niet begrijpt.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 11:09:29 send message to Niltava

quote
Geld dit niet ook voor kwekers, ook hier hebben vele vogels vaak al vele adressen mee gemaakt. Ze hebben er over het algemeen alleen iets minder last van omdat ze meestal met z'n tweeen zijn. Om over het leed van de vele kweekkoppels, van groot tot klein, in veel te kleine kooien of bakken nog maar te zwijgen.


Het grote verschil is dat de papegaaien bij een andere kweker hun natuurlijk gedrag weer kunnen vertonen.
Ook in de natuur verliezen ze hun partner of gebied(nestholte).
Een papegaai waarmee gekweekt wordt kan met eventueel een andere partner bij een andere kweker zijn natuurlijk gedrag voortzetten, weer opnemen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-29 - 11:44:32 send message to Jacqueline

laugh :D

God wat zijn we blij met U Meneer Niltava.
Want van U kunnen we nog wat leren.

Maar leg eens uit waar blijven U vogels als U hemelen gaat, opkoper of toch het N.O.P.

wink ;)
Peter.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-29 - 12:18:25 send message to ParkietenPeter

quote
Of je nu voor of tegenstander bent van huiskamervogels,het is in het belang van vogels en toekomstige eigenaren dat er goede keuzes gemaakt worden(probleem gevallen zijn er al teveel)

Hier gaat het om en niet waar vogels heen gaan na overlijden van de eigenaar. Hier mag je zelf een nieuw topic over starten. Sarcasme was sowieso een afspraak over gemaakt.

Forum relement:
VI) Blijf respect voor elkaar tonen, ook al is een antwoord niet zoals u het graag zou willen of verwacht had. Niemand heeft de waarheid in pacht of is meer dan een ander. Iedereen heeft gevoelens, ook uzelf. Het is niet leuk van een discussie uitgesloten te moeten worden.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-29 - 12:50:45 send message to Jacqueline

happy :)

Zolang men deze regels allemaal naleeft, geen probleem.

Waar het hier omgaat is dat de groep huiskamervogels bezitters/kwekers een imago opgeplakt krijgen, wat niet in hun voordeel uitvalt.

Terwijl er nergens zoveel gehandeld word op beurzen en verkoopdagen bij de groep, die menen het recht te hebben om andere te veroordelen.

Terwijl nog geen 1% weet wat welke wederzijdse band men met een huiskamervogel kan hebben.

Dat er in het N.O.P sukkelaars zitten, zeker dat ben ik me terdege bewust.
Maar ooit weleens een beurs bezocht, allemaal sukkelaars.

Parkieten Peter.

Mocht je de intentie hebben, al dan niet aangegeven door derde, om mij uit te sluiten van eender welk topic, OOK GEEN PROBLEEM MEE .

wink ;)
Peter.




Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede