Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > luchtpijpmijt
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : luchtpijpmijt
piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-07-28 - 21:42:03 send message to piet witteman

ik ben op zoek naar informatie over luchtpijp mijt
nederlandstalige sites ed
oa over behandelmethoden en ziektebeeld
Alvast bedankt
Piet


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-07-28 - 22:10:22 send message to Swaas

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/De%20luchtpijpmijt.htm
Ga daar eens zien, misschien vind je daar de antwoorden die je zoektwink ;)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-07-29 - 20:12:46 send message to Picolet

De luchtpijpmijt komt ook regelmatig voor en kenmerkt zich doordat de vogels snakkende en wurgende bewegingen maken, alsof ze iets uit de keel willen verwijderen. Door deze bewegingen worden de mijten verspreid en kunnen hierdoor andere vogels besmetten. De behandeling is simpel door één of meer druppels “Anti-luchtpijpmijt” van Bogena (met als werkzame stof ivermectine) in de nek van een besmette vogel aan te brengen. De behandeling van een besmette vogel moet ook hier na twee weken herhaald worden.



veta
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-08-08 - 16:04:52 send message to veta

XXXXXXXXXX


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-09 - 15:06:33 send message to jorden

Sommige van mijn kanaries lijken te kuchen of hoesten. 4 of vijf keer achter elkaar.
Van de zomer had ik al een kanarie met dergelijke symptonen maar die heb ik in laten slapen middels de luchtbuks. Nu lijkt me dat niet verstandig omdat ik dan waarschijnlijk niks over hou. Kan dat ook luchtpijpmijt zijn?


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2005-10-09 - 23:26:35 send message to Hannie

Jorden

Ik ben geschokt !
Je gaat een kanarie toch niet afschieten met een luchtbuks ???
Ik vind dit heel erg.
Waarom eerst niet geprobeerd het beestje te helpen.
Door "Toen" je vraag hier te stellen i.p.v Nu !


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-10 - 07:12:04 send message to jorden

geschokt nogal...sad :( weet je een betere manier? Mijn ervaring met zieke kanaries dat ze toch niet lang blijven leven ondanks gehannes met dure medicijnen. Maar aangezien het nu om meerdere gaat, en mogelijk luchtpijpmijt is, laat ik de luchtbuks nog maar even staan..


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-10 - 07:43:34 send message to johanblok

quote

weet je een betere manier? Mijn ervaring met zieke kanaries dat ze toch niet lang blijven leven ondanks gehannes met dure medicijnen.


Op basis van deze redenering kun je natuurlijk elke arts, ziekenhuis en dierenarts vervangen door een executiepeloton, voordeel is inderdaad dat het een hoop geld scheelt, nadeel is dat zieken geen enkele kans meer krijgen sad :( sad :(. Voor de meesten weegt het laatste hopelijk toch het zwaarst.


charon
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-10-10 - 12:35:49 send message to charon

Ik vindt het zelf nogal een drastische methode maar dat is mijn mening als je dieren hebt voor de kweek of voor de hobby moet je er ook wat voor willen doen .


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-10 - 21:49:45 send message to dooren

Behalve luchtpijpmijten denk ik misschien ook aan hapziekte, de dode vogels opsturen naar de med. fac. in Utrecht kan snel uitsluitsel geven.

Gewoon even doen, scheelt een hoop problemen dan alsmaar door blijven modderen.
Gert


atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-10-10 - 23:28:06 send message to atlantis

Vogens mij hebben ze de hapziekte want luchtpijpmijt kent zo geen grote besmettingsomvang...


atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-10-10 - 23:31:04 send message to atlantis

Vogels schiet je trouwens niet af...
Wil je een vogel uit zijn lijden verlossen breek dan gewoon zijn nek met je vingers...kan je dat niet doe dan wat ether ofzo in een diepvrieskje met de vogel erin en sluit deze af...de vogel zal inslapen...


trucker marc
Website Member
Posts :4

Website Member
2009-02-12 - 11:33:14 send message to trucker marc

Uw vraag met de reacties zijn verplaatst.
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=8613

ParkietenPeter
Moderator VA


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-16 - 13:43:41 send message to Tens

Nogmaals: luchtpijpmijt is gewoon mijt die door een verzwakte afweer door bijv. longontsteking of slechte voeding kans ziet id luchtweg te komen.
Mijt en neten dienen gedood en verwijderd te worden bij alle dieren en uit hun omgeving alvorens de andere aandoening te bestrijden en afweer te sterken.
Ook het dieet (eenzijdig of juist niet), de bodembedekking (stoffrij, tuinaarde, geen parfum), nestmateriaal (idem), het klimaat (te costant, vochtig, droog, etc) en fysieke (sterkte gestel, balans, chronische verkoudheid) en psychische zwaktes (stress, nervositeit) in de stamboom moeten extra aandacht krijgen.

Mijt, vaak in combinatie met bloedluis is ZEER besmettelijk naar alle dieren toe.
Niet via de lucht maar via contact en neten.
Naar de DA ermee, alles ontsmetten, en evt kranten gebruiken ipv bodemdekker (kranteninkt is al ruim 10 jaar niet giftig en krantenpapier wordt met zuurstofgas gebleekt).

Het is van belang om dieren niet te beschermd te houden en bezig te laten als je wilt dat hun nageslacht niet bij iedere verkoudheid het loodje legt.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-16 - 21:23:22 send message to meyer

Nogmaals, Tens je schrijft veel maar zegt weinig!!


Groeten Meyerwink ;)


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-16 - 23:02:37 send message to Tens

Ik herhaal enkel het advies van de dierenkliniek alhier.
Toen ik twee koppels knaagdieren moest laten inslapen bleek de bodemdekker en de constante temperatuur binnen de boosdoener die voor mijt zorgde, daarvoor leefden mijn dieren in goede gezondheid in de tuin. Veel vogels zitten in een beschermd en leeg verblijf met veel dieren bij elkaar en veel constanten of teveel stress: ideaal voor een chronisch verkoudheidsvirus en daarmee goed voor de mijt.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 141 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede