Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wie kan mij helpen??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wie kan mij helpen???
Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-08-01 - 23:25:42 send message to Geelwangamazone

Goedenavond;
Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een geelwang amazone van 11 weken oud. De vogel zit al voor 95% in de veren bijt niet, is erg lief en kan sinds 2 dagen ook op en afstappen (nog wel een beetje klungel achtig)en heeft van het weekend voor het eerst gevlogen (nou ja het leek erop).
Nu heb ik een klein probleem waar ik me zorgen om maak.
Toen ik de vogel ophaalde was hij/zij net overgegaan van 3 naar 2 voedingen (pap met een spuitje)per dag, maar de vogel wil nog maar niet zaad of fruit of iets dergelijks eten alleen maar pap met als gevolg zodra hij iemand ziet of hoort maakt ie een soort lachend geluid en nu zij de leverancier van de vogel dat het een soort "honger"roep is naar zijn moeder, en als ie ermee door bleef gaan ik maar weer terug moest gaan naar 3 voedingen per dag. Heb ik dus ook gedaan en is dus nu een stuk rustiger geworden.
Ik heb hem wel zo ver gekregen om pap uit een schaaltje i.p.v uit een spuitje te laten eten en hij begint nu te snoepen van de trosgierst (???).
Is dit normaal dat ie nog geen ander voedsel eet? en vanaf wanneer gaat ie dit wel doen??

Verder slaapt de vogel erg veel en is ie nog niet erg ondernemend, of komt dit door zijn jonge leeftijd???

Verder zijn alle tips voor een jonge vogel welkom!!!

Alvast bedankt.

Mvgr Jeroen


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-08-01 - 23:56:20 send message to Swaas

Ik heb een jonge grijze van die leeftijd en die eet ook nog 3 voedingen per dag, ik vind dit leuk want het is een handeling die de banden met je vogel sterker maken, daarnaast geef ik ook trosgierst, en geweekte pellets die zet ik in warm water en na een uurtje zijn die zacht en zo voeder ik hem met de hand stukjes, wat hij trouwens lekker vind, gepelde zonnebloempitten had hij ook snel door, en stukjes geplet fruit,(eerst plette ik kleine beetjes onder zijn pap(fijne moes maken anders gaat het niet door de spuit)
Ook mais in blik vond hij lekker, maar eet er niet genoeg van zodat de rest bij de kippen altijd beland, geef je kleintje de tijd om groot te worden en geef het zolang mogelijk het gevoel dat ze bij jou "terecht" kan als ze honger , dorst of aandacht nodig heeft, je zal er honderdvoudig voor beloond worden want je zal voor hem/haar DE partner worden waar alle liefde zal naartoe gaan.
Ik denk dat veel eigenaars véél te snel van de rompslomp van voederen willen afgeraken....en ze beseffen niet dat ze de beste band die ze kunnen smeden met hun vogel, verwerpen.


Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-08-02 - 00:05:46 send message to Geelwangamazone

Bedankt Swaas voor je reactie!!!

Ik wil ook zeker niet van de rompslomp van het voeren afkomen vind ik juist leuk maar ik maak me gewoon een beetje zorgen omdat ie zoveel honger heeft en hij wil gewoon echt niks anders proberen.

Andere dingen dan pap pakt ie wel op maar maalt het 300x door zijn mond heen en spuugt het dan weer uit.

Weet je misschien ook antwoord over mijn andere vraag?? over dat slapen en weinig ondernemend???

Alvast bedankt weer.

P.s. als er nog meer mensen met tips zijn GRAAG !!!


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-08-02 - 09:33:51 send message to Elfje

Hoi,
Je moet wel al zaadmegsels/pellets/eivoer ed aanbieden.
Maak een bakje met fruit/groente klaar.
Gesneden sinasappel/druifje/zacht mais/appel/worteltje/broccoli daar doe je dan ook wat zaadmengsel , pellets en eivoer doorheen. Je moet dit wel een paar keer per dag verversen want het bederft wel snel dus niet 8 uur laten staan! Vogels zijn ook erg nieuwsgierig en als jij doet alsof je er iets uit eet wek je misschien zijn nieuwsgierigheid op en denkt hij heyy dat wil ik wat hij daar heeft. En dan weer die derde voeding snel afbouwen! happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-02 - 10:51:12 send message to johanblok

Ik vind het zeer onverantwoord dat iemand je een vogel heeft verkocht die niet zelfstandig eet en daarmee een belangrijk deel van de kweek, namelijk zelfstandig worden, uitvliegen en de daarbij behorende risico's naar de koper verplaatst.

Natuurlijk ben jij daarmee niet geholpen, maar mogelijke problemen hadden voorkomen kunnen worden. Bied de vogel wel ander voer dan papvoeding aan, bijvoorbeeld fruit of gemalen pellets of zaden door de papvoeding gemengd. Je kunt ook starten met pellets voor kleinere vogels, dan hoef je ze niet te malen. Dit kun je aanbieden in een schoteltje.


Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-08-02 - 12:29:56 send message to Geelwangamazone

Allemaal bedankt voor jullie reactie, de amazone (hij/zij heet trouwens Sam)heeft de hele dag de mogelijkheid om vers fruit en zaadjes te eten maar dat doet ie gewoon niet hij zit gewoon lekker te wachten en te roepen totdat iemend hem een portie pap komt brengen.

Maar dat met de gemalen pellets en fruit en mixen door zijn pap ga ik eerst eens proberen is denk ik wel een goeie tip!! Bedankt!!!

Kan iemand mij nog antwoord geven op die andere vraag n.m.Hij slaapt heel erg veel bijna de hele dag en hij is nog niet erg ondernemend. Is dit normaal voor een vogel van 11 weken? of hoort ie juist volop energie te hebben???

Alvast bedankt weer.

Mvgr:Jeroen


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-02 - 12:46:37 send message to johanblok

Je kunt ook een lepeltje, eventueel met omhoog gebogen randen, gebruiken om het papmengsel, met kleine stukjes fruit/pellets etc. te voeren.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-08-02 - 18:52:43 send message to Swaas

Heeft hij speelgoed waar hij mee kan rammelen, papier of kleine kartonnen doosjes om stuk te bijten, stokjes om te knabelen....
Dat hij veel slaapt kan hoor, het beestje is nog jong en heeft nog veel rust nodig net als kleine kinderen, maar hij moet nu toch al met momenten lekker kunnen spelen, wel geen uren, maar een jonge vogel moet toch wat ondernemend zijn, dat ze dan ineens stil worden en in slaap vallen is niet erg, na een dutje zijn ze dan weer klaar om weer ff te spelen of te etenhappy :)


Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-08-02 - 22:55:25 send message to Geelwangamazone

Speeltjes zat, maar doet er niks mee klimt heel af en toe een rondje door de kooi maar daar blijft het dan ook bij.

Wel komt hij zodra ik de deur van de kooi opendoet in de deuropening zitten en zodra hij mij de kamer ziet binnenkomen zet ie zn honger geluid op(=een soort lachen.

Is dit rustige gedrag verontrustend of niet? misschien ook niet onbelangrijk zijn ontlasting is wel dik maar alleen maar creme kleurig en niet groen met een waterig randje.

Alvast bedankt weer.

Mvgr: Jeroen


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-08-04 - 01:41:20 send message to Swaas

Ben je wel zeker dat het diertje die ouderdom heeft?
Mijn gaaitjes hadden ook bleke ontlasting, tot ze ander voedsl begonnen bij te eten, dan pas werd het groen.
Maar als je twijfld, zou ik niet te lang wachten om een staaltje ontlasting eens bij een DA te laten onderzoeken , als hij eetstoornisen heeft kan je er maar beter snel bijzijn.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2005-08-04 - 04:46:49 send message to johanm

De kleur van de ontlasting is volledig normaal voor een vogel die nog grotendeels van papvoeding leeft. Dat hij nog erg weinig zelfstandig eet is al even normaal, een jonge vogel die net leert vliegen heeft voor weinig anders belangstelling, al helemaal niet voor zelfstandig eten. Dit is een probleem dat zich normaal gezien vanzelf zal oplossen, zodra hij goed kan vliegen zal hij ook meer belangstelling gaan tonen om zelf te eten. Als een dergelijk jong door de ouders wordt grootgebracht moet je na het eerste uitvliegen ook al gauw nog een viertal weken rekenen vooraleer het volledig zelfstandig zal eten. Als hij naar je smaak teveel gewicht verliest, probeer het dan eens met vijf a zes voedingen per dag. Een jong dat aan het spenen is zal veel minder per voeding opnemen en je moet dan van elke gelegenheid gebruik maken om er wat in te krijgen. Dit is de hoofdreden waarom jongen van vier tot zes weken te koop worden aangeboden, het bewerkelijke speenproces komt dan ten laste van de (hopelijk niet al te onervaren) koper. Het feit dat zo'n jonge vogel dan aanhankelijker zou worden voor de eigenaar is bij een kweker die genoeg tijd steekt in zijn vogels absoluut niet van toepassing.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-08-04 - 08:15:57 send message to Elfje

Wel oplettten dat de krop goed leeg is als je zoals Johan zegt Meer voedingen gaat geven.



Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-08-04 - 16:58:48 send message to Geelwangamazone

Hallo allemaal;

Bedankt voor de reacties weer, hij heeft vandaag voor het eerst een paar zaadjes gegeten.
Ik zit nu op 3 pap voedingen per dag (uit een schaaltje en niet meer uit een spuitje) en dat gaat goed. Hij komt nog steeds iedere week aan gewicht bij, alleen blijft ie de hele dag honger houden maar dat laat ik zo want op deze manier gaat ie volgens mij vanzelf op de zaadjes over.

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag!!!

gr: Jeroen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede