Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verzorging jonge forpus(help!) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : verzorging jonge forpus(help!)
Anaiya
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-09-03 - 13:06:18

Ik heb pas een jonge forpus gehad(voor in huis), degene van wie ik heb kocht zei dat hij zelfstandig kon eten(hij was 6 weken oud zei hij) maar eenmaal bij mij thuis zat hij wel af en toe in het voerbakje te graven maar hij at echt amper iets. Hij was wel levendig en zijn poep was ook goed. Hij sliep vanaf het begin wel erg veel, zelfs op mijn hand(in de kooi). Twee dagen later at hij nog steeds amper toen heb ik hem wat appel, sla en een klein beetje hard gekookt ei gevoerd. Een dag later at hij nog steeds geen zaadjes en werd hij nog slaperiger. Ik heb hem toen een beetje pap(A21 nutribird) gevoerd maar ook dat mocht niet baten, twee dagen later zat hij alleen maar te slapen. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest en die kon niet echt een reden geven waarom hij zo zwak en suf was. Zijn krop zag er ook goed uit volgens de arts. Hij is die avond overleden.Ik begrijp niet wat er fout is gegaan tenzijn hij echt te jong bij zijn ouders is weggehaald.

Ik krijg binnenkort weer een jonge forpus die als het goed is echt zelfstandig eet...hoe kan ik die dan het beste verzorgen? ik weet het niet meer...met mijn grasparkietjes had ik nooit problemen. Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven over, vooral de voeding van een jonge forpus.


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2005-09-03 - 18:50:11

Hallo Anaiya.

Jammer dat het zo is afgelopen met het kleintje. Dit zijn dingen die je van te voren helaas niet kunt weten.
Voor het zelfde geld is het vogeltje niet in orde geweest, maar het klinkt er wel naar dat het diertje nog door de ouders gevoed had moeten worden. Mijn jonge vogels zijn laatst uitgevlogen, en aten zelf al wat zaadjes, maar werden nog volop
door de ouders gevoerd. Inmiddels al minder, en je kunt jongen er pas bij weg halen als je zeker weet dat het diertje zelf volop voer eet.

Ik zou dan allereerst op zoek gaan naar een kweker waarvan je zeker weet dat je het diertje niet te vroeg meekrijgt.

Bijvoorbeeld iemand in je omgeving of waarbij je vanaf het begin af aan alles kan volgen.
Dit is gewoon heel belangrijk, anders zit je straks weer met hetzelfde verhaal.

Ik lees dat je zelf geen ervaring hebt met handopvoeden, mocht weer het geval blijken dat het jong er te vroeg bij weg is gehaald, zoek dan in je omgeving naar iemand die eventueel je vogeltje zou willen voeren mocht het nodig zijn.

Maar zoals ik al zei, zoek gewoon een goede kweker, misschien kost het wat meer, maar dan heb je meer garantie op een goed en gezond jong vogeltje, dan dat je het zomaar ergens weghaalt en het te jong blijkt te zijn.

Succes!


Anaiya
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-09-03 - 19:45:18

ik heb dus net gehoord dat ik een forpus van tussen de 5-6 weken oud krijg over een paar dagen. ik wil dat beestje echt goed verzorgen en volgens de kweker eet hij zelfstandig maar hoeft hij dan helemaal geen pap meer? het is wel erg jong toch?


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2005-09-05 - 14:38:55

Word het diertje bij de kweker met de hand opgevoed, of komt het gewoon uit het nest?

Uit het nest krijgt het diertje geen pap, maar zaad dat uit de krop van de ouders komt.

Als het met de hand opgevoed word is 5 a 6 week ook nog wel erg jong, soms geven ze zelf aan geen pap meer te willen hebben, sommigen doen er langer over om over te stappen op gewoon zaad



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede