Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe kweekt men violet bij grasparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe kweekt men violet bij grasparkieten
graspark
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-09-08 - 20:43:02 send message to graspark

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb zelf een mooie violet man, ik zou graag meer violet willen kweken. wie weet hoe ik dit kan bereiken?


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2005-09-08 - 21:50:05 send message to Diesel

Ikzelf heb ook een blauwvioletman, maar heb er helaas nog geen jongen bij gehad.

Ik denk dat als je violetblauwe jongen wilt hebben, je zoiezo een pop moet hebben waar blauwviolet in de lijn zit. Dus stel je hebt een normale blauwe pop en de ouders of een van de ouders was blauwviolet dan heb je kans dat de jongen deze kleur ook krijgen.

Volgens mij kan het zelfs zo zijn, dat als jij een violetpop en violetman hebt, maar de ouders of een van beiden waren gewoon blauw, of om mijn part groen, dat de jongen dus deze kleur krijgen en niet de violetkleur.

Mensen verbeter me als ik het fout heb wink ;), zo is het mij verteld wink ;)



jongdead
Website Member
Posts :27

Website Member
2005-09-08 - 22:41:22 send message to jongdead

beste graspark,
Als je violetten wilt kweken heb je alleeen een hemelsblauwe pop nodig, violet vererft aotosomaal dominant.
Ik zou er eentje nemen met een goede koppartij omdat die wel eens terugloopt.
succes,Ad


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2005-09-09 - 20:49:56 send message to gouldamadine

voor zover ik weet kun je ook violetten kweken met een groene pop een pop geeft geen kleur door aan de jongen dat komt van de man incomgb met de eigenschappen van de pop

een voorbeeld een blauwe man x een lutino pop geeft alleen groene vogels of als de man split is voor een kleur die kleur ook. de popen zijn dan gewoon groen
alle mannen die geboren worden zijn dan groen en split lutino dus als je die weer koppelt met een lutino pop dan kunnen er zowel lutino mannen en poppen als wel groene vogels uitkomen die weer split lutino zijn . dit zijn overigens alleen de mannen poppen kunnen nooit split zijn.
of dit voor violet ook werkt weet ik zo niet maar ik hoop dat ik je zo verder heb geholpen
zelf zou ik die violet dan op een hemelsblauwe poip of donkergroene pop zetten daar de man de kleur bepaalt.
als dit niet klopt graag een reactie
arjan


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-09-09 - 22:06:55 send message to Daniel

Arjan verschilt dat niet per kleur (namelijk of de eigenschappen voor die kleur zich op de x chromosoom of niet bevinden).


de koning
Website Member
Posts :22

Website Member
2005-09-09 - 22:24:05 send message to de koning

het verhaal van arjan klopt wel maar alleen voor geslachtsgebonden mutaties (zoals Lutino)
daarnaast heb je 2 verervingen namelijk recensief en dominant.

bij recensief moeten allebij de vogels de gewenste mutatie in hun genen hebben om jongen van die mutaie te krijgen, blauw is bijvoorbeeld een recensieve mutatie dus om blauwe jongen te kweken moeten de ouders dus allebij of blauw zijn of split voor blauw.

en dan dominant dit is de gemakkelijkste vererving omdat er geen split vogels bestaan.
violet (groen) vererft dominant dus als je een violet aan een willekeurige partner paart zal altijd de helft van de jongen violet zijn.
paar je 2 violetten aan elkaar dan fok je ook dubbelfactorige violetten die zijn nog dieper van kleur. paar je nu een dubbelfactorige violet aan een niet violet dan zijn alle jongen (enkelvoudig) violet.

de man die jij hebt is eigenlijk een blauw violet, dus een combinatie van blauw en violet.
om hier andere blauw violetten uit de kweken moet je een pop nemen die in ieder geval blauw is of split voor blauw.


rvk
Website Member
Posts :5

Website Member
2005-09-09 - 22:35:24 send message to rvk

Als je violet wilt kweken moet je wel in de blauw serie kweken want als je hem over groen verpaart krijg je groen violet dus geen blauw violet en ef violet x ef violet in de cobalt mutatie krijg je dus ook andere kleuren dan alleen df violet :cobalt, cobalt ef en cobalt df en dan nog in de verschillende donker graten
dus nooit over groen want dan krijg je geen violetten maar groen violet het is geen mutatie maar een factor?


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2005-09-11 - 21:19:01 send message to gouldamadine

quote
om blauwe jongen te kweken moeten de ouders dus allebij of blauw zijn of split voor blauw


je kunt ook blauwe jongen kweken uit een blauw man x groene pop daar een pop nooit split kan zijn.De jongen kunnen dan zijn blauwe mannen en groene en blauwe poppen


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2005-09-12 - 12:27:13 send message to mreyder

"je kunt ook blauwe jongen kweken uit een blauw man x groene pop daar een pop nooit split kan zijn.De jongen kunnen dan zijn blauwe mannen en groene en blauwe poppen"

Sorry: maar dit is echt klinkklare onzin (sorry voor m'n ongenuanceerde uitdrukking)! Blauw vererft autosomaal recessief en dus kunnen beide geslachten split zijn! groen Split maal blauw of blauw maal groen split geeft dus blauwe, groenen en groene splitten, mits e vogels natuurlijk niet ook nog eens split zijn voor andere kleuren.
Overigens: ik zou de violet paren aan een cobalt: de mooiste violetten laten een cobaltfactor en een violetfactor tegelijkertijd zien.


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2005-09-12 - 14:35:42 send message to gouldamadine

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

http://img160.imageshack.us/img160/7485/violet7pl.jpg

daar staat wat in de standaard staat over de kleur violet de afbeelding is tegroot om op de arena te zetten van daar dat ik het met een link doe


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2005-09-12 - 15:18:22 send message to gouldamadine

paren wij een blauwe man aan een niet blauwe pop
zijn de uitkomsten niet blauwe mannen en blauwe poppen
paren wij een niet blauwe man aan een blauwe pop dan ziis de uitkomst niet blauwe mannen en niet blauwe poppen
uit deze paringuitkomsten blijkt het dus wel uit temaken welke kleur de man bezit alle f1 mannen zijn dus wel split voor blauw POPPEN ZIJN NIET SPLIT VOOR EEN ANDERE KLEUR DAN ZE LATEN ZIEN AANGEZIEN MAAR ÉÈN GESCHLACHTS CHROMOSOOM AANWEZIG IS BEZITTEN POPPEN OOK MAAR ÉÉN X/GEBONDEN FACTOR EN DAT IS BIJ DE POPPEN ALTIJD AAN HET UITERLIJK TE ZIEN
poppen die dus een recessieve factor bezitten die zich in het x/chromosoom bevindt hebben uiterlijk ook de kleur van die kenmerken
dit staat in de beknopte erfelijkheidsleer van de nbvv bij geslachtsgebonde vererfing

arjan


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2005-09-12 - 16:26:42 send message to mreyder

Klopt: als het een geslachtsgebonden vererving betreft. MAAR: de blauwe kleur vererft bij grasparkieten autosomaal recesseif. En dan gelden de uitkomsten zoals in m'n bovenstaande post vermeld.


jongdead
Website Member
Posts :27

Website Member
2005-09-12 - 23:22:47 send message to jongdead

Om nog duidelijker te zijn: Je hebt een violette man, dat wil zeggen een blauwe vogel met een donkerfactor (cobalt) en de violetfactor(kan ook dubbel aanwezig zijn) Beiden vererven autosomaal dominant.
Dat dominant wil zeggen, als ze het hebben laten ze het ook zien, man of pop, maakt niet uit.
Als je nu een hemelsblauwe pop neemt heeft, is 50% hemelsblauw en 50% cobaltblauw, zo ook met de violetfactor, 50 % als die factor een maal aanwezig is. Anders zijn alle jongen violetfactorig. De violette kleur is alleen mooi als er een donkerfactor, (dus cobalt) aanwezig is. gebruik je een cobalt pop dan kweek je 50 % mauve vogels die nog kleiner zijn, vooral de kop. Dit is mijn ervaring. Succes met de kweek.
groetjes, Ad



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede