Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Buitenvoiliere voor Edelpapegaaien, hoe bouw ik die? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Buitenvoiliere voor Edelpapegaaien, hoe bouw ik die?
Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-09-10 - 01:40:25 send message to Chica

Hoi
Ik wil een voiliere voor buiten bouwen en daar 1 kweekkoppel Edelpapegaaien in houden.
Nu heb ik totaal geen ervaring met buiten verblijven dus eigenlijk wil ik weten welke materialen ik moet\mag gebruiken. Kan ik met standaard gaas schermen van bv een tuincentrum (gegalvaniseerd) of moet ik perse ander materiaal gebruiken? De maten 200x200x180, is dat groot genoeg? (ik weet het...groter is altijd beter), Ik wil gewoon 1 koppel houden en daar misschien ook nog eens een nestje van hebben mocht dat zo uitkomen. Een broedhok wil ik binnen in de schuur waar de voiliere tegenaan staat plaatsen, is dat goed of is direct in de kooi buiten bv beter?
Zoals jullie al lezen een boel vragen, heeft iemand zin\tijd mij wat te informeren?
Alvast bedankt!
Ron

(Titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-09-10 - 14:50:35 send message to Ramon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Voor het houden/kweken van Edels is de afmeting voldoende. Het beste kun je de voliere opbouwen met aluminium kokerprofiel. Als gaas kun je b.v. 19x19x1.45 nemen in iedergeval de draaddikte niet dunner dan 1.45. Verder kun je het beste de voliere overkappen met lichtdoorlatende golfplaten of nog beter is polycarbonaat en dan wel opaal, dit is plm. 80% lichtdoorlatend en breekt de direkte zonnestralen. Het broedblok in het nachthok hangen is i.d.d. goed. Wel zorgen dat je doormiddel van een luik e.e.a. kunt controleren van buiten uit, d.w.z. zonder dat je het nachthok steeds in moet gaan. Ook het water en voer kun je het beste in het nachthok geven. Succes met de bouw.


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-09-10 - 15:53:52 send message to Chica

hoi
Ik wil het broedhok in de schuur plaatsen, hier moeten we natuurlijk wel enige malen per dag in om bv een fiets etc te pakken.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-09-10 - 16:22:50 send message to Ramon

Dat maakt niet uit. De vogels wennen hier snel aan.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-10 - 17:53:35 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou het gaas iets groter en dikker nemen, het is mooier en net wat steviger, bijvoorbeeld 2.45x2.45x1.7 Ook zou ik als het even kan de vlucht iets langer maken, edels zijn vrij grote vogels die graag vliegen.
Aan het pakken van een fiets e.d. wennen de vogels wel, dat kan niet veel kwaad. Let er wel op dat je in de zelfde ruimte niet allerlei klusjes gaat doen, en al helemaal niet met verf e.d. aan de gang gaat vanwege de giftige dampen, maar ook de verstoring.
De meeste papegaaien houden ook van een flinke regenbui, ik zou de voliere daarom in ieder geval niet helemaal overkappen, maar tenminste een deel open laten.
Direct zonlicht kan geen kwaad, zolang ze maar in de gelegenheid zijn om een binnenhok op te zoeken.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-09-10 - 20:10:55 send message to Ramon

Johan, een voliere die van boven gedeeltelijk open is, heeft meer nadelen dan voordelen. Wilde vogels op de voliere daardoor meer kans op ziektes, verstoring door katten etc. Kun je beter de vogels regelmatig sproeien. En er wordt aangegeven dat er niet meer ruimte is, de aangegeven maten zijn groot genoeg.


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-09-10 - 20:26:26 send message to Chica

Echt een buitenvlucht kan ik de vogels niet bieden..jammer genoeg.
Maar in vergelijking met de huiskamer edel hebben ze toch een behoorlijke ruimte?
Ik zou kunnen overwegen om de voiliere dmv apart scharnierende delen steeds tijdelijk 2 mtr extra te kunnen geven...nadeel is dan wel dat ik die extra ruimte toch vaak moet afpakken. Ik weet niet hoe de vogels daarop zouden reageren?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-10 - 20:28:34 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wilde vogels zul je niet snel op de kooi zien bij papagaaien.happy :)

Heb al meer dan 15 jaar de helft van de kooien open,zonder (ziekte)problemen!!

Natuurlijk wel af en toe ontwormen,maar dat moet je zowiezo als je ze takken,rozebottel,paardebloem,vogelmuur etc geeft

Voor katten een stroomdraadje plaatsen,of nog beter zelf een flinke dominante kater aanschaffenwink ;)

Het geluid van edels zou misschien wel voor problemen kunnen zorgen(ligt er aan wat voor buren je hebt en hoe ver van je vandaan)

MVG

P.S DMV een groot luik of BV een rolluik zou je het binnenverblijf bij de totale vlieg lengte kunnen trekken



kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-09-10 - 20:29:35 send message to kakatoe

Ramon aan katten wennen de vogels vanzelf aan en dat de buitenvluchten dicht moeten om ziektes tegen tegaan is waanzin
Zelf heb ik de vluchten geheel open en heb bij huis ooievaars spreeuwen mussen eksters kraaien sperwers duiven katten enz enz en van ziektes is geen sprake.
De vogels moeten ook een immuunsisteem kunnen opbouwen.
happy :)In de natuur is het ook niet overdeklaugh :D


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-09-10 - 21:02:30 send message to Ramon

Mijn ervaring (40 jaar) is anders.


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-09-10 - 21:09:23 send message to Chica

Er zijn hier veel katten in de buurt maar onze Mechelse herder heeft het merendeel wel duidelijk gemaakt dat onze tuin katvrij moet zijn happy :)
Mijn directe buren zijn erg makkelijk en elke dag al heel vroeg de deur uit. De overige buren zijn eigenlijk ook allemaal werkende paren dus moet kunnen.
Grt, Chica


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-10 - 21:35:37 send message to johanblok

Als ik zie hoe mijn amazones na slechts enkele droge dagen reeds snakken naar enorme stortbuien regen, dan wil ik ze dat absoluut niet ontnemen. Het risico op besmetting is in het geheel niet zo groot, van poezen en katten zijn ze in het geheel niet bang. Het risico op besmetting middels aankoop/markten etc. is vele vele malen groter.

Vogels kunnen prima wennen aan een ruimte die ze er soms bij krijgen en soms niet tot hun beschikkng hebben. Mijn witvoorhoofdamazones hebben elke ochtend enige uren de beschikking over de voliere van hun buren die dan nog in hun nachthok verblijven. Op deze manier kunnen meerdere koppels over een flinke vliegruimte beschikken.
2m lengte is echt een absoluut minimum voor elke papegaai en zeker voor edels, 4 of 5 meter is het mooist. Bij weinig ruimte kun je middels een breed (rol)luik tussen nachthok en opklapbare buitenvoliere ze hopelijk toch in ieder geval enkele uren per 3m geven. Edels kunnen flink schreeuwen, maar als ze veelal binnen zitten, en je de schuur eventueel wat isoleert, zal dat wel goed gaan. Dat hangt natuurlijk ook wat van de tolerantie van de buren af.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2005-09-12 - 12:41:38 send message to mreyder

Kan me hier eigenlijk alleen maar bij aansluiten. Ik heb m'n edels in een vlucht van meer dan 7 meter lengte en geloof me: ze benutten die lengte echt om te vliegen. Ik heb een meter (aan nachthokkant) overdekt, de rest niet: ze zitten graag in de regen: heel belangrijk voor de veren.En vergeet daarbij ook de postitieve invloed van direct zonlicht op het verenpak niet!Anderzijds ken ik ook kwekers die hun edels in broedkooien kweken! Dus als je 2 meter tot je beschikking hebt, lijkt me dat voldoende (niet ideaal, maar zeker niet te weinig).Vergis je echter niet in het lawaai dat ze (ook 's morgens vroeg ) kunnen produceren. Je schrijft, dat de buren werkende mensen zijn, maar ook die hebben af en toe eens een weekend vrijhappy :). Ik zou er dus voor kiezen om het nachthok zo te maken, dat ze 's nachts in hun nachthok opgesloten kunnen worden. Als je ze 's avonds met wat lekkers binnen lokt (een stuk fruit waar ze gek op zijn bv) zijn ze daar heelsnel aan gewend. En dan kun je in het weekend 's ochtends ze iets later naar buiten laten (broedblok moet dan natuurlijk wel in het nachthok hangen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede