Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Waarop letten bij aankoop Vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Waarop letten bij aankoop Vogels
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-15 - 17:25:48 send message to molineti

Vaak lees je topics waarin mensen zich miskocht voelen.(door diverse redenen)

Misschien zou het een goed idee zijn om elkaar tips te geven,waar je zoal op moet letten om dit zoveel mogelijk te voorkomen.

(het is dus niet de bedoeling dat we bepaalde kwekers of handelaren zwart gaan maken)

Als koper kun je jezelf dus behoeden voor een verkeerde aankoop door goed op bepaalde zaken te letten!!

B.v 1/ Neem de vogel altijd zelf in de hand,dus niet rechtstreeks uit het net in de loper
2/ Ontlasting moet er normaal uitzien(zeer belangrijk)
3/ik Kijk altijd in de voerbak,of de vogels gevarieert eten

Iemand nog andere belangrijke tips??wink ;)


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2005-09-15 - 17:34:36 send message to lennard

je moet op het buikje voelen als je het botje voelt als het scherp is is die heel mager en moet je goed kijken naar zijn kontje ofdat die niet vies is. Als zijn kontje vies is heeft die meestal wormen. Dit zijn mijn tips happy :)wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-09-15 - 17:59:45 send message to Daniel

Zijn de ogen helder. Kijkt de vogel fris en alert uit zijn ogen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-15 - 18:11:28 send message to dooren

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Een belangrijke aspect waar ik altijd oplet is het volgende: observeer de vogel van een afstand en kijk of hij zich normaal gedraagt.

Vogels gedragen zich vaak volkomen normaal als je dichtbij staat. Dit gedrag veranderd bijna altijd als je van een behoorlijke afstand kunt observeren. Pas dan vertoon de vogel zijn ware aard. (deze methode pas ik toe met mijn zieke vogels, vanuit de keuken kan ik naar de ziekenkooien van de binnenvoliere kijken)

Ook de veerranden zijn van belang, zijn deze afgesleten dan heeft de vogel vaak een lange tijd niet behoorlijk geruid. Dit is vaak ook een indicatie dat vogels lange tijd bepaalde voedingsstoffen hebben ontbeerd, weinig baadwater heeft gehad en binnen heeft gezeten.

Te dikke en te vette vogels kweken vaak ook niet, als je ze niet te vlug "vangt" dan kan dit vaak worden opgemerkt door hijgen, hetgeen aangeeft dat de conditie minimaal is. Deze zitten of komen uit kleine kooien.

Ook het luisteren naar de ademhaling kan een bepaalt beeld geven van de conditie.

Aangezien er as zaterdag busladingen naar Zwolle gaan om wat vogels te kopen, raad ik aan ogen en oren goed te kost te geven.

Laatste tip: Bij twijfel dus niet kopen, ook niet om te voorkomen dat je met lege handen naar huis moet.

Je intuďtie/gevoel verteld vaak indirect het juiste.

Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-15 - 18:25:54 send message to Niltava

Veel dingen zijn al beschreven.
Inderdaad de vogel(s) een tijdje observeren, de vogel mag niet steeds met de kop in de veren zitten, moeten redelijk actief zijn, niet agressief tegenover andere vogels(tenzij het bij de soort hoort), niet constant bij de voerbak zitten, heldere(oplettende) ogen.
Verder moet de (volwassen) vogel op 1 poot rusten (alleen jongen rusten op beide poten), een redelijk strak pak(met ervaring kan een liefhebber ook zien welke vogels met een beschadigd pak met een goede verzorging snel verbeteren).
Verder, geeft de eigenaar het goede voedsel(bijv. vruchteneters op zaad??), ziet zijn hok er redelijk uit, hoe is de kennis van de man/vrouw van de vogel.
Verder ken de vogel, verdiep je in de vogel die je wilt kopen, welke eisen stelt die, kun je er aan voldoen.
Ook de vogel in de hand nemen, mooi schoon bij de cloaca(een vers strontje van net naar het vangen mag), mag geen scherp borstbeen, geen (geel) vet (alhoewel sommige "kwekers" dit goed vinden??) en geen beschadigde/vergrote lever.

En zoals Gert zei, bij twijfel niet doen..

en kijk niet alleen naar de vogels waar je interesse in hebt maar ook naar de rest.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-09-15 - 18:51:33 send message to Hawkeye_NL

Als je een vogel koopt let dan ook op de voledogheid van de informatie. Zo is het wel zo gemakkelijk als je bijvoorbeeld het seksrapport er bij krijgt en niet zo van het is een *** maar er zitten geen papieren meer bij. Of dat je de verklaring van het PBFD onderzoek krijgt.

Een blunder van mijzelf is geweest dat ik er niet op lette dat ik ook alle papieren zoals cites bij de vogel(s) had waardoor ik dus achteraf nogal een moeite moest doen om alsnog de benodigde papieren te krijgen. Dus informeer altijd eerst of je vergunningsplichtig bent of niet.

Erwin


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-15 - 19:03:47 send message to molineti

Ter aanvulling,

En de juiste Citespapierenwink ;)

Heb zelf nogal wat gedoe gehad met houders citespapieren(wist het verschil niet,dacht dat een gele cites altijd goed was)

Wie nog meer tips;het gaat goed zo!!happy :)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-09-15 - 21:31:07 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oppassen met het begrip bewezen broedpaar of kweekkoppel. Vraag naar bewijzen als er geen jongen meer bij zitten. BV foto's of een kweekadministratie. Het begrip word door veel "liefhebbers" erg breed uitgelegd en wordt een koppel wat per ongeluk een ei in het broedblok heeft gelegd meteen gedefineerd als kweekkoppel. Tevens kan een kweekpaar plukkers van hun jongen zijn en vraag hier na bij aankoop. Vaak ben je het beste af met een jong onverwant paar en met wat geduld komen er vanzelf jongen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-16 - 00:01:49 send message to tonnl

Vraag of zoek na of je de vogel(s) die je wil kopen samen kan houden met de vogels die je al hebt (indien van toepassing).
Mozambiquesijsjes bijvoorbeeld maken nogal eens flink ruzie met edelzangers.
Hou ook rekening met vogels die geluidsoverlast geven, speciaal als je naaste buren hebt. Informeer eerst hoe de buren daar over denken om problemen te voorkomen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-09-16 - 08:13:40 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heb ik op mijn pagina een stukje aan gewijd.
www.mijnparkieten.info -> Mijnparkieten Info -> Vogels kopen.

Zelf denk ik dat het ontzettend belangrijk is dat potentiele kopers met het verstand kopen en niet met het hart. uitleg: Als ik naar een nest puppies ga kijken zijn ze allemaal, stuk voor stuk, aandoenlijk. Maar als je niet uitkijkt verdwijnen er te veel naar het asiel omdat ze niet te houden zijn, stom niet nagedacht. Kijk met je verstand, tijd om te genieten komt later wel. Veel tijd.

Zo is het ook met vogels die niet direct bedoelt zijn voor gevangenschap in huis. Ja, ik denk dan aan bijv. roofvogels of uilen en meer van dat soort die aangeboden worden. Mits iemand er gedegen verstand van heeft, dit vergt studie en geen film, is hier natuurlijk niets op tegen maar niet voor een woonkamer en in een hype gekocht.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-17 - 20:12:32 send message to molineti

Kijk of de vogel al zijn vleugelpennen en staartpennen heeft(ook onder de vleugels kijken duswink ;))

Vragen wanneer de vogel voor het laatst ontwormd is(bij twijfel direct doen na aankoop)

Zullen toch nog welmeer tips zijn?wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 250 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede