Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bij hoeveel dagen kan het? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bij hoeveel dagen kan het?
hobby kweker
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-09-20 - 12:15:13 send message to hobby kweker

ik heb 3 jonge valken in het blok liggen ( 2 witmaskers en 1 albino) ik wou mensen de kans geven om ze tam te maken... maar bij hoeveel dagen kun je de jongen erbij weg halen om ze met de hand groot te brengen???

jeroenwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-09-20 - 12:30:14 send message to ParkietenPeter

Wanneer je al besloten hebt om de vogels met de hand te voeren zijn de eerste 3-4 weken het moeilijkst. Meestal worden ze na deze tijd weggenomen om met de hand bij te voeren.

Omdat ik er geen voorstander van ben om vogels direct weg te nemen als er geen dwingende reden voor is doe ik het meestal zo: zelf zou ik ze laten zitten totdat ze uitvliegen, daarna nog 1 á 2 voedingen per dag geven. In de tussentijd neem ik ze wel iedere dag uit het nest om zo al aan de hand te laten wennen. Na het uitvliegen is het nog tijd genoeg om ze tam te maken. De mate van tamheid ligt dan wel sterker aan de intensiteit waarmee je met de vogel om gaat. Je zult dan iets meer moeite moeten doen, maar deze beproefde methode is het veiligst voor de jongen.

En dat is waar het mij in eerste instantie om gaat.
Succes
wink ;) Peter


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2005-09-20 - 20:39:30 send message to Mp vd Sande

Ik ben ook geen voorstander van handopvoeding ikzelf heb ook aan mensen jonge valkparkieten verkocht om tam te maken maar ik heb ze nooit met de hand groot gebracht.
Ik deed het altijd zo ik liet de jongen bij de ouders totdat ze uitvliegen en net wat zaad kunnen eten en dan haalde ik pas het jong weg maar ik nam het jong wel iedere dag uit het nest om aan mn hand te wennen.
Maar meer deed ik er niet aan want als je een jonge vogel weg haald bij de ouders zo is mijn ervaring dan missen de jongen voedingsstoffen die de ouders wel hebben en pap niet.

Maar ieder moet het voor zichtzelf weten maar ik vind deze manier diervriendelijker dan met de hand groot brengen.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-09-20 - 22:01:32 send message to Swaas

Ik had een tam koppel valkparkieten binnen zitten in een grote kooi, die stond s'avonds altijd open en de oudervogels vlogen dan hun rondjesrazz :p
Toen ze begonnen te broeden veranderde er niet veel,( ik heb 7 nesten op 3 jaar grootgebracht) ze vlogen om beurt eens uit maar veel kwamen ze niet meer, en ze namen ook afstand van ons.
Eens de jongen er waren (5) hebben we ze samen grootgebracht, tot 4 weken bleven ze in het ouderlijk blok in de kooi, maar werden 4 keer per dag een weinig bijgevoed met de spuit, ze werden soms gevoed terwijl de moeder stiekem meeschooide en mee aan het spuitje kwam etenlaugh :Dlaugh :DOp 4 weken verhuisden ze naar een andere plaats in de woonkamer, dus uit de kooi met blok en al, waar ze meer werden gevoed met de spuit, zo'n 4-5 dagen gaven de ouders nog mee kropvoeding, maar dan begonnen ze hun interesse in de jongen te verliezen, maar op die manier was dit een héél zachte overgang van krop naar spuitvoeding, ik heb nooit geen doden gehad en op 10 weken gingen de jongen naar een nieuwe thuis, ze waren dan ook suuuuuper tam.
Nu nog krijg ik vraag naar tamme valkparkieten, alhoewel ik er al 3 jaar mee gestopt benhappy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede