Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > salmonella & preventie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : salmonella & preventie
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-09-21 - 20:43:22 send message to golemm

Heeft iemand enig idee hoe besmettelijk salmonella is? M.a.w. moet ik mijn hele voliere behandelen met Baytrill als een vogel gediagnostiseerd is met salmonella. Ik ben persoonlijk nogal terughoudend wat betreft "preventief" toedienen antibiotica. De rest van de vogels zien er normaal uit verder, hoewel je natuurlijk nu op alle slakken zout legt en bij het geringste opzetten van de veren al t ergste denkt
Overigens is dit een vreemd geval: 1 dierenarts constateerde GEEN bacteriele infectie na microscopisch onderzoek terwijl een andere parallel hieraan na een bacteriekweek (ja zelfs na een korte tijd weer vogels te houden hebben we een gezonde dosis scepsis ontwikkeld jegens de meeste dierenartsen, dus "second opinion"!) salmonella constateerde!!!!shocked 8O


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-21 - 21:52:59 send message to tonnl

Salmonella is evenals als veel bacteriën alleen aan te tonen na een kweekperiode. Misschien was de kweek mislukt bij de eerste? Hij had dat kunnen/moeten zien en melden dan, dat wel.
Ik zou beide artsen met elkaars resultaten confronteren en zien wat de reacties zijn.

Advies over wel of niet kuren kan ik je niet geven, alleen mijn mening. Ik zou zelf niet preventief kuren maar de zieke vogel apart zetten en behandelen.
De andere vogels goed blijven observeren uiteraard.
Succes, Ton.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-09-21 - 22:30:11 send message to golemm

bij de eerste was de kweek niet mislukt, hij constateerde na microscopiscgh onderzoek dat er GEEN bacterieen waren. Dus een kweek was niet nodig. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet geloven, volgens mij kun je met een 1000x vergroting wel een bacteriele infectie middels de microscoop aantonen, zeker als je ook kleurt, maar misschien sommige bacterieen niet en een toevallige verontreiniging in het lab met salmonella is natuurlijk ooksnel gemaakt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-21 - 22:52:48 send message to dooren

Er zijn meer dan 2000 soorten salmonella bacteriën, het aantonen ervan lukt vaak slecht, en is ook wel logisch als men dus besef dat er zoveel soorten zijn.

Ik heb een keer mee gemaakt dat ik 3x zieke vogels aanbood aan een vogelarts voor onderzoek.
Pas de derde keer kwam men erachter dat de salmonella bacterie verantwoordelijk was.

Salmonella bacteriën komen algemeen voor in de natuur, veel vogels zijn sowieso drager zonder ziek te worden.

Loris maar ook bv pinguins zijn erg gevoelig voor dit soort bacteriën, zelf kuur ik dan alle vogels indien er verdachte sterfgevallen zijn. Ook alle kooien zeer goed reinigen en ontsmetten met bv. Virkon S.

Wat ook goed helpt is het uitroken na het schoonmaken met koudijsdroog ontsmetter.

Salmonella's kunnen in een korte tijd veel slachtoffers maken, maar ook gemakkelijk af en toe een sterfgeval veroorzaken.

Geen risico's nemen, goed schoonmaken en ontsmetten en alle kuren.

IPV bactrill zou ik doxycycline nemen.
Gert



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-21 - 23:35:38 send message to tonnl

Ik heb nog nooit gehoord van aantonen door microscopisch onderzoek zonder kweekperiode.
Volgens mij kan dat nog steeds niet, de pluimveesector is daar al jaren mee bezig. Daar proberen ze met snelle tests anti-stoffen aan te kunnen tonen, maar die tests zijn nog niet erkend.
Inderdaad lastig als artsen elkaar tegen gaan spreken.
Ton.



golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-09-23 - 21:18:54 send message to golemm

zeg je nu dat je door een microscoop geen bacterieen kan zien? Volgens mij moet dat kunnen....je weet dan echter niet welke t is. Maar als er geen zijn is dat ook niet nodig toch?
en als je er wel ziet, hup breeedspectrum ertegen aan en klaar. Of zie ik dat te simpel?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-23 - 22:32:32 send message to tonnl

Ik vrees dat dat inderdaad iets te eenvoudig voorgesteld is. Anders zou de hele pluimveesector niet zo gigantisch probleem hebben.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-23 - 22:48:11 send message to dooren

Ik zou een breedspectrum antibiotica alleen inzetten als het nodig is. Het vaststellen dat er een bepaalde stambacteriën zoals coli of salmonella bacteriën aanwezig zijn zegt op zich niet zo veel.

Belangrijker is dat ze bv. minstens 50% uitmaken van alle aanwezige bacteriënstammen want dan lopen de vogels wel gevaar.

In 60%-80% van alle vogels zijn salmonella of coli-bacteriën aanwezig, alleen de aantallen zijn zo klein dat ze geen direct bedreiging vormen.

Het is dus een illusie te denken dat er helemaal geen ziekteverwekkende bacteriën in de vogels zitten of in de omgeving ervan. Dat is ook tevens de achilleshiel van de vogelhouders, er is geen zekerheid van een 100% vrij zijn van deze bacteriën.

Bacteriën moeten in toom worden gehouden met reinigen en ontsmetten. Antibiotica mag dus alleen gebruikt worden als eerder genoemde maatregelen "falen".

Zelf ben ik voorstander van het volgende, waarvan de meeste toonaangevende internationale dierenartsen ook achterstaan:
Belangrijk in de strijd tegen deze bacteriën is een goede darmflora van positieve bacteriën, deze zullen "vechten" tegen de negatieve bacteriën. Een goede probiotica met voldoende levende bacteriën van de goede soort die het maagzuur kunnen passeren is van belang.

Sommige soorten vogels zijn van nature beter bestand tegen negatieve bacteriën dan andere.
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 216 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede