Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > geschreeuw bij papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : geschreeuw bij papegaaien
noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-09-30 - 09:08:04 send message to noel

hoi goede morgen
ik vroeg me dit af,.
mensen doen vaak hun papegaai weg omdat ze te veel geluid maken schteeuwen etc is daar niet iets voor?
operatief etc of??


ik wil dit zelf niet doen het is een vraag,.

want ik heb zelf een berg zonparkieten mooi hoe meer geluid hoe mooier haha

maar vroeg mij het zo af
ben hier par dus weet niet of er een ouwe topic over bestaat met vrg edwin


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-09-30 - 09:16:05 send message to dun grijzeroodstaart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

nee edwin ik denk het niet !
anders denk ik dat veel mensen hun ara ook niet weg zouden doen ...

gr tim wink ;)wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-09-30 - 09:23:02 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vroeger hoorde je vaker dat de tong geknipt werd van zo'n beetsjes. Dit verhaal is volgens mij echter nooit uit eerste hand gehoord.

Tegenwoordig is het in ieder geval bij de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren verboden.
quote
Lichamelijke ingrepen bij dieren
Artikel 40
1. Het is verboden een of meer lichamelijk ingrepen bij een dier te verrichten, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op:
a. ingrepen betreffende het onvruchtbaar maken van een dier;
b. ingrepen waarvoor een diergeneeskundige noodzaak bestaat;
c. bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ingrepen;
d. overige bij of krachtens enig wettelijk voorschrift verplichte dan wel toegestane ingrepen.
3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regelen worden gesteld omtrent de wijze waarop en de gevallen waarin de lichamelijke ingrepen, bedoeld in het tweede lid, onderdelen
c en d, slechts mogen worden verricht.

Artikel 41
1. Het is verboden deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een bij artikel 40 verboden ingreep is verricht.
2. Het is verboden dieren waarbij een bij artikel 40 verboden ingreep is verricht, tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd toe te laten.
3. Het ten verkoop in voorraad hebben, ten verkoop aanbieden, verkopen en kopen van dieren waarbij een bij artikel 40 verboden ingreep is verricht, is verboden.


Het is dus zelfs niet toegestaan om met dieren waarbij zo'n illegale ingreep verricht is deel te nemen aan tentoonstellingen of ze zelfs te verkopen.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-09-30 - 09:27:01 send message to dun grijzeroodstaart

kijk toch maar mooi dat er zo,n regelement is want de tong af knippen afschuwlijk.
en tja elke papegaai / parkiet heeft zijn voor en nadelen !
bijv , grijze stoffen erg !
ara,s kunnen flink te keer gaan !
etc etc.


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-09-30 - 09:43:00 send message to noel

hoi ok
ik had ook dingen gehoord en was benieuwd



Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-09-30 - 10:08:33 send message to Daniel

Lijkt me een afschuwelijke ingreep ook omdat alle vogels geluid maken via vliezen in hun slokdarm (die ze via luchtstroming en spieren laten trillen) en om dat weg te halen lijkt me een hele ingreep die je vogel ook meteen stom maakt.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-30 - 11:48:22 send message to Jacqueline

happy :)

Hoe komt het dat een papegaai kan praten/schreeuwen

Vertakking van de stemdoos (syrinx) van de trachee, net boven het hart. Zij praten door middel van de trilling membranen van de syrinx. Alle papegaaien kunnen theoretisch praten/schreeuwen maar niet elke papegaai zal dat doen.

Het inknippen van de tong werd gedaan alszijnde het middel om een papegaai te laten kunnen praten.
Gelukkig is dit een achterhaald feit, en is dit naar het land der fabelen verwezen.
Stoffige wijsheden/verminkingen uit het verleden, hopenlijk blijft het ook verleden.

wink ;)
Peter.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-09-30 - 11:59:59 send message to ParkietenPeter

Ik wist dat het gedaan werd (?) maar precies was het dus andersom.

Typisch klok en klepel verhaal. Dank je wel Peter. wink ;)

Peter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-30 - 12:21:13 send message to tonnl

Net zo'n fabeltje als dat alleen mannetjesgrasparkieten tam zouden kunnen worden. happy :)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-30 - 12:21:38 send message to Jacqueline

happy :)

Als men de tong wegknipt/amputeert, staat dat gelijk met het afhakken van onze handen.
De papegaaien/ara tong is alsware een klein handje, waar hij heel veel meer mee doet, dan enkel eten.
Dit word naar mijn weten dan ook niet gedaan hoor.

wink ;)
Peter.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-09-30 - 12:31:32 send message to Daniel

Plus gewoon marteling. (daarnaast heb ik al bij verschillende amazones en kaketoes meegemaakt dat ze het heerlijk vonden om over hun tong geaaird te worden)


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-09-30 - 13:12:51 send message to dun grijzeroodstaart

de gedachte alleen al WALGELIJK angryangry

maar goed we zullen het er maar op houden dat het fabeltjes zijn en zullen blijven ...


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-30 - 18:03:51 send message to molineti

Quote
------------------------------------------------
mensen doen vaak hun papegaai weg omdat ze te veel geluid maken schteeuwen etc is daar niet iets voor?
-------------------------------------------------
Ook hier voor geldt:voorkomen is beter dan genezen!!

Een hele hoop soorten (O,A veel amazones ,aras aratingas en kakatoes)zijn inieder geval wat hun geluidsproductie minder of niet geschikt voor in huis,Als men ze in volieres wil houden moet men minimaal goede buren hebben,of ze moeten ver weg wonen.

Het beste voor de vogels en potentiele eigenaren zou zijn als men hier goed over geinformeert werd!

Vaak zeggen de verkopers(financieel belang)dat het geluid van de betreffende vogel wel meevalt.

Hierbij is geen enkel belang gediend,uitsluitend het belang van de verkoper!

Met cursussen,training en begeleiding kan men dit natuurlijke gedrag volgens mij ook niet afleren(is hun aangeboren manier van communiceren)happy :)




Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-09-30 - 19:26:38 send message to Hawkeye_NL

quote
Vroeger hoorde je vaker dat de tong geknipt werd van zo'n beetsjes. Dit verhaal is volgens mij echter nooit uit eerste hand gehoord.

Zoals gelukkig al duidelijk aangegeven is het helaas geen verhaal uit tweede of derde hand. In een eerder topic heb ik al eens aangegeven hier veel directer mee in aanmerking te zijn geweest. De dierenartsen die dit in het verleden deden bij de vogels keken onterecht naar de tong van onder ander de beo. Zo dachten ze in die tijd (jaren 80-90) dat het afknippen van de bol op het eind de spraak ten voordele zou komen. Gelukkig is dit inderdaad al ver achterhaald en zoals Jacqueline al duidelijk heeft uitgelegt heeft deze ingreep dan ook geen enkel effect op de spraak maar maak je hiermee een vogel wel invalide. Zoals ParkietenPeter al heeft aangegeven is het tegenwoordig zelfs verboden!

Erwin


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-10-01 - 11:59:33 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

[quote]De dierenartsen die dit in het verleden deden bij de vogels keken onterecht naar de tong van onder ander de beo. Zo dachten ze in die tijd (jaren 80-90) dat het afknippen van de bol op het eind de spraak ten voordele zou komen.[ /quote]

Waarom adviseerden deze dierenartsen in deze tijd de mensen geen radio-cassetterecorder met opneemfunctie?


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-10-01 - 14:05:21 send message to Wickingh

Hai,

ik weet , het is vloeken in de kerk, maar toch schijnen met het 5 stappenplan van Dr. Hooimeijer goede resultaten worden gehaald.
Let wel ik ben geen fan van deze meneer, maar probeer bij hem[en anderen] wel de dingen eruit te halen die zinvol kunnen zijn,

mvg Frank



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 146 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede