Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Azijn doeltreffend tegen schimmelinfecties? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Azijn doeltreffend tegen schimmelinfecties?
benny
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2005-09-30 - 09:19:24

1 eetlepel azijn per liter water zou preventief helpen tegen schimmel? En wat is dan het verschil met gewone azijn.
Weet iemand hier iets over?
En waarom werkt het preventief, het is zuur en schimmels gedijen in een zuur milieu, dus het houd geen steek of wel?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-09-30 - 09:27:27

Benny,

Welkom bij het forum van vogelarena. wink ;)

De azijn die bedoelt wordt is appelazijn.
Kijk eens wat er al geschreven is over het gebruik van appelazijn;
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=1451
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=1345
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=1013

Staat beslist iets bij?
Succes
wink ;) Peter


atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-09-30 - 14:37:06

Medisch zoutzuur is doeltreffender en goedkoper:

Ik ben vanmiddag in bezit gekomen van een onderzoeksrapport van Stichting Nederlandse Opvang Papagaaien (S.N.O.P.).
Dit onderzoek is verricht naar E.coli bestrijding bij papagaaien door middel van verzuurd water.

Ik zal even kort samenvatten (totaal rapport is 20 pagina's:

Enkele vraagstellingen waarop het onderzoek antwoord geeft:
-Geeft het aanzuren van drinkwater wel het verwachtte effect met de betrekking tot het verminderen van E.coli infecties?
-Met welk zuur en bij welk concentraties is de vermindering van de E.coli bacterie het grootst?
-Met welk zuur en bij welke concentratie blijft de opname van het drinkwater hetzelfde?

Onderzoeksmethoden:
Allereerst is bepaald welk zuur en in welke concentratie de hoogste acceptatie geeft. Gedrurende 20 dagen is de wateropname van het drinkwater gemeten bij 51 papagaaien. Welk zuur en welke hoeveelheid werd willekeurig gegeven.

Ten tweede is is gekeken naar de vermindering van de E.coli bacterie als gevolg van het aangezuurde water. In de zomer kregen de papagaaien 2 weken water met een pH-waarde van 3. Tijdens deze periode werden er 4x mestonderzoeken verricht. Daarna kregen de papagaaien in de winter weer drie weken aangezuurd water, maar dan met een pH-waarde van 2,5. Ook hier weer werd er tijdens deze periode 4x mestonderzoeken verricht.

Conclusies:
Hyopthese1: De papagaaien gaan minder dinken naar mate het water zuurder wordt.
Deze hypothese is verworpen, omdat de resultaten van de drinkwatermetingen niet significant verschillen van elkaar. Tijdens de proef is er geen sprake geweest van een verandering in de drinkwateropname naarmate de pH daalt van 6 naar 2,5
Hypothese2: De E.Coli zal (bij een juiste concentratie) na minimaal twee en maximaal vier weken verminderen en/of verdwijnen uit het darmkanaal van de papagaaien.
Deze hypothese kan worden bevestigd. De E.coli-bacterie is na het verstrekken van aangezuurd drinkwater strek verminderd. Na een periode van 4 weken (2 weken pH 3 en 2 weken pH 2,5) zuur water is er in ieder verblijf een reductie opgetreden van meer dan 99%

Aanbevelingen:
De E.coli bacterie verdwijnt voor het grootste gedeelte bij het verstrekken van aangezuurd water met een pH 2,5. Aangezien bij pluimvee en varkens al een resultaat wordt behaald bij pH 3,5-4, is het raadzaam om de dosering iets aan te passen. Hoewel er statistisch gezien geen significant verschil is tussen de opname van naturel drinkwater en zuur drinkwater, wordt er toch aanbevolen om de pH te verhogen naar pH 3-3,5. Dit omdat individueel bekeken toch 50% van de papegaaien 10% minder drinken bij aangezuurd drinkwater van pH 2,5. Vooralsnog is nog niet bekend of een hogere pH (3-3,5) ook het gewenste effect met zich mee brengt. Hoewel er waarschijn1ijk wel gerekend moet worden op een langere periode van toediening. Dit zal in het geval van de S.N.O.P. geen problemen veroorzaken, omdat deze het zuur ook voor langere perioden willen toedienen.
Bij een eventuele vervolgproef zouden er ook andere zuren gebruikt kunnen worden, met name mierenzuur wordt in literatuur beschreven als zeer goed werkend. Indien effecten hiervan positief uitvallen kan de dosering waarschijnlijk nog lager worden. Verder zou er onderzocht kunnen worden of de dieren gewend raken aan het zure water, wat zou betekenen dat de opnamehoeveelkeid weer op het ‘normale’ niveau stabiliseert. Wegens tijdgebrek zijn deze punten helaas niet bij deze proef aan de orde gekomen.

Dit onderzoek is verricht naar de E.coli bacterie omdat dit een van de grootste boosdoener is bij papagaaien. Maar ook andere bacteriegroei heeft effect op aangezuurd water. De belangrijkste bijkomstigheid is dat bij een ziekteverspreiding via het water haast uitgesloten wordt. En dat er nauwelijks verschil is in wateropname. Alleen bij een dosering van 6ml zoutzuur op 1 liter water gingen 50% van de papagaaien 10% minder drinken. Dus een te verwaarlozen verschil, want dat was bij de hoogste dosering zuur. De dosering die ik bijvoorbeeld geef is de helft: 3ml, aanbevolen wordt om minimaal 1,5 ml zoutzuur te geven of 1 gram citroenzuur per liter water.

Overigens wordt citroenzuur over het algemeen beter gedronken bij de hoogste dosering, bij de lage dosering geeft het weinig verschil. Er waren zelfs papagaaien bij die zoutzuur meer dronken als citroenzuur.

Het gaat hier over 10% medisch zoutzuur (dus niet het spul om de stoep mee te schuren)met een dosering van 1,5 tot 3 ml per liter water.

Bron: www.zebravinken.be/forum/



joslin
Website Member
Posts :16

Website Member
2005-10-02 - 17:40:54

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hoi ik ben jos één nieuwe vogelliefhebber.
ik heb catharinaparkieten.
Nu lees ik op het forum over azijn en knoflook geven aan vogels.
Ik heb een fles van Teurlings zien staan.
Dit is een vloeibare mix voor duiven met azijn en knoflook, biergist enz.Kan ik deze ook gebruiken voor de parkieten??


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-05-02 - 14:46:02

Ik reageer even op een oud topic en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen:

Waar kan ik medisch zoutzuur krijgen? Bij de apotheek en drogist hebben ze er nog nooit van gehoord.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-02 - 14:51:56

Ga je toch water aanzuren rogier?

Gebruik je nog oregano?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-05-02 - 15:16:11

Hoi Ruben,

Ik gebruik nog steeds oregano en andere kruiden en ik heb het idee dat mijn dieren daar goed op reageren.

Maar ik heb de pech gehad dat ik nieuwe vogels heb gekocht die door de stress een wat verminderde weerstand hebben en al een ziekte onder de leden hadden. Nu is de ziekte zo goed als weg (ik moet het wel goed in de gaten houden omdat het zo'n fijne sluimerziekte is (ornithose) maar ze zijn nog niet helemaal happy. Ze waren tot twee weken toe volop aan het paren en baltsen en nu is dat ineens opgehouden.

Gebeld met de dierenarts (Hedwig van der Horst) en haar verteld dat mijn nieuwe aanwinst (kuiftinamoes) wel actief en redelijk goed eten maar niet happy zijn (zitten op geregelde tijden bol en tegen elkaar aan, eten wel, maar minder). Maar er is niet aanwijsbaar in welke hoek we het moeten zoeken. Ik heb gevraagd om een bloedonderzoek maar ze vertelde mij dat de bloedwaarden van dergelijke vogels niet bekend zijn. Dus heeft dat geen zin. Dierenarts mijn dieet omschreven en nu vermoed ze dat het probleem bij de kiemzaden ligt. Ik weet dat je kiemzaden heel goed moet uitspoelen om schimmels en gisten te voorkomen maar het risico bestaat dat er altijd sporen achter blijven. Dit in combinatie met een verminderde weerstand vermoed ze dat er gisten zijn ontstaan in de krop waardoor de eetlust verminderd met bovengenoemde gevolgen. Ze heeft me geadviseerd om de kiemzaden te spoelen met een verdunning van zoutzuur. Hierdoor worden de schimmels en gisten nog verder terug gedrongen en krijgen de dieren tijdens het eten toch wat zuur binnen.

Ze verzekerde mij ook dat het absoluut de maagsapklieren niet stil legt. Evenals het aanzuren van water zou de maagsapklieren niet stil leggen.

Het voordeel van het aanzuren van water of het wassen van kiemzaden in zuur water is dat ook de slokdarm en krop gezuurd worden en er dus eerder tegen schimmels en gisten opgetreden wordt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat in de natuur zou werken. Zouden er bepaalde kruiden of planten zijn die datzelfde kunnen bewerkstelligen?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-02 - 16:11:42

Reken erop dat de vogels in de natuur wel weten wat goed voor ze is mochten ze wat onder de leden hebben.

Welke planten zou ik niet weten overigens.


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2011-05-02 - 21:06:44

als je dit zo hoort kan je de kiemzaden ook even in de bleekwater wassen .



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede